در روایات، به خصوصیات مردانی بر می خوریم که به علت کوتاهی از وظایف عقلی و شرعی شان نسبت به خانواده و همسر، مورد نکوهش قرار گرفته اند و برای آنها عقاب و نحوست های ویژه ای در نظر گرفته شده است. در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم.
مردی که نسبت به انحرافات و مفاسد اخلاقی همسر خود رضایت دارد
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: مردی که راضی می گردد تا همسر زینت شده و آرایش کرده اش از خانه خارج شود. چنین مردی دیوث است.[1]
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به این مضمون فرمود: مردی که شاهد وقوع انحراف و معصیت در منزل خود می گردد و به آن راضی بوده و در مقابل آن از خود غیرت نشان نداده و آن وضع فاسد را اصلاح نسازد. در این هنگام خدای متعال پرنده ی سفیدی به درب خانه ی او روانه داشته و آن پرنده تا چهل روز به او ندا می دهد: غیرت داشته باش و این وضع را تغییر بده. اگر آن مرد آن وضع را اصلاح نکرد. آن پرنده بال خود را بر چشمان آن مرد می مالد. در این هنگام آن مرد رفتارهای نیک را نخواهد دید و رفتارهای زشت را زشت نخواهد دانست و با آن مقابله نخواهد نمود.[2]
مردی که در انحرافات و مفاسد اخلاقی همسر خود مشارکت دارد
امام صادق (علیه السلام) فرمود: سه گروه هستند که خدای متعال در روز قیامت با آنها سخن نمی گوید و آنها را مورد تزکیه قرار نمی دهد. و برای آنها عذابی دردناک خواهد بود.
1ــ شخصی که مرتکب عمل زنا می شود.
2ــ شخصی که دیوث است.
و دیوث شخصی است که غیرت نداشته و مردم ــ در خانه ی او ــ برای انجام عمل ناشایست جمع می شوند.
3ــ زنی که به شوهر خود خیانت نموده و مرتکب عمل ناشایست زنا می گردد.[3]
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: خدای متعال ــ در روز قیامت ــ از شخصی که صغور است هیچ عمل خیر و توبه ای را قبول نمی کند.
از آن حضرت سؤال کردند: صغور کیست؟
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: مردی که مردان غریبه را بر همسر خود وارد می کند.[4]
مردی که دیوث می باشد
امام صادق (علیه السلام) فرمود: بهشت بر شخصی که دیوث می باشد حرام است.[5]
مردی که همسر خود را کتک می زند
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به این مضمون فرمود: مردی که همسر خود را کتک می زند. خدای متعال آبروی او را در روز قیامت خواهد ریخت و او را در برابر چشم خلایق رسوا خواهد ساخت.[6]
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: هر مردی که یک سیلی به صورت همسر خود بزند، خدای متعال به فرشته ای که مأمور دوزخ است دستور می دهد که آن مرد را در جهنّم قرار داده و به صورت او هفتاد سیلی بزند.[7]
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: شخصی که بر صورت و چهره ی مسلمانی سیلی بزند، خدای متعال در روز قیامت استخوانهای او را خُرد خواهد نمود و آتش جهنّم را بر او مسلّط خواهد نمود و در روز قیامت با دستان بسته وارد آتش جهنّم خواهد شد؛ مگر آنکه توبه نماید.[8]
مردی که موی همسر خود را در هنگام نزاع و درگیری می کشد
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به این مضمون فرمود: مردی که موی زنی را می کشد، دستهای او در روز قیامت با میخهائی از آتش کوبیده می شود.[9]
مردی که خودش غذا می خورد اما خانواده ی خود را گرسنه می گذارد
امام صادق (علیه السلام) فرمود: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نهی فرمود از اینکه مردی سیر باشد. امّا همسر و فرزندانش گرسنه باشند.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به این مضمون فرمود: مردی که در فکر همسر و فرزندان خود نیست مورد هلاک و نابودی قرار می گیرد.[10]
ادامه مطالب:
مردانی نفرین شده/ بخش اول
مردانی نفرین شده/ بخش دوم
مردانی نفرین شده/ بخش سوم
مردانی نفرین شده/ بخش پنجم
منبع: ناجی جزایری، سید هاشم، همسران رحمت شده و همسران نفرین شده، قم: ناجی جزایری، (1388).
------------------------------
پی نوشت:
[1] قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): أیما رجل رضی بتزین إمرأته. و تخرج من باب دارها. فهو دیوث. و لا یأثم من یسمّیه دیوثاً (جامع الأخبار ص 447).
- قال الإمام الباقر (علیه السلام): ثلاثة لا یقبل الله لهم صلاة.
منهم: الدیوث الّذی یفجر بإمرأته (المحاسن ج 1 ص 205).
[2] عن علی (علیه السلام) قال: قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): أیما رجل رأی فی منزله شیئاً من الفجور. فلم یغیر بعث الله تعالی بطیراً أبیض. و یظلّ ببابه أربعین صباحاً.
فیقول له: کلّما دخل و خرج ــ : غیر . غیر.
و إلاّ مسح بجناحه علی عینیه.
فإن رأی حسناً. لم یر حسناً.
و إن رأی قبیحاً. لم ینکره (الجعفریات ص 165).
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): أیما رجل أحسّ بشیءٍ من الفجور ــ فی أهله ــ و لم یغیر.
بعث الله تعالی بطائر یظلّ أربعین صباحاً.
یقول له: ــ کلّما دخل و خرج ــ : غُر.
فإن لم یفعل مسح بجناحه علی عینیه.
فإن رأی حسناً. لم یره.
و إن رأی قبیحاً. لم ینکره (دعائم الإسلام ج 2 ص 217).
[3] قال الإمام الصادق (علیه السلام): ثلاثة لا یکلّمهم الله یوم القیامة. و لا یزکیهم. و لهم عذاب ألیم. الشیخ الزانی.
و الدیوث. و هو الذی لا یغار. و یجتمع الناس فی بیته علی الفجور.
و المرأة توطئ فراش زوجها (دعائم الإسلام ج 2 ص 448).
(جاء فی حدیث حول الّذین لا یدخلون الجنّة): ... و الدیوث.
و هو الّذی لا یغار. و یجتمع ــ فی بیته ــ علی الفجور (النوادر للسید فضل الله الراوندی ــ علیه الرحمة ــ ص 129).
[4] عن مالک بن أحبس الیمانی: إنّه سمع رسول الله (صلی الله علیه و آله) یقول: إنّ الله تعالی لا یقبل من الصغور ــ یوم القیامة ــ صرفاً و لا عدلاً.
قلنا: ــ یا رسول الله ــ و ما الصغور؟
قال (صلی الله علیه و آله): الّذی یدخل ــ علی أهله ــ الرجال (الجعفریات ص 165).
[5] قال الإمام الصادق (علیه السلام): حرّمت الجنّه علی الدیوث (الکافی ج 5 ص 537).
(جاء فی حدیث حول الّذین لا یدخلون الجنّة): ... و الدیوث (الخصال ص 436).
(و راجع: من لا یحضره الفقیه ج 4 ص 257).
[6] قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): أیما رجل ضرب امرأته ــ فوق ثلاث ــ أقامه الله یوم القیامة علی رؤوس الخلائق. فیفضحه فضیحة. ینظر إلیه الأوّلون و الآخرون (عوالی اللئالی ج 1 ص 254).
[7] قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): أی رجل لطم إمرأته لطمة. أمر الله عزّ و جلّ مالکاً ــ خازن النیران ــ فیلطمه علی حرّ وجهه سبعین لطمة فی نار جهنّم (مستدرک الوسائل ج 14 ص 250).
[8] قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): من لطم خدّ مسلم (لطمة ) * بدد الله عظامه یوم القیامة.
ثمّ سلّط (الله) * علیه النار.
و حشر مغلولاً حتّی یدخل النار (اعلام الدین ص 415 و عقاب الأعمال ص 335).
*ما بین القوسین لم یذکر فی اعلام الدین.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): من لطم خدّ (امرء) ــ مسلم أو وجهه. بدّد الله عظامه یوم القیامة.
و حشر ــ مغلولاً حتّی یدخل جهنم ــ إلاّ أن یتوب ــ (من لا یحضره الفقیه ج 4 ص 8 و الأمالی للشیخ الصدوق ــ علیه الرحمة ــ ص 515 و تنبیه الخواطر ج 2 ص 261 و مکارم الأخلاق ج 2 ص 315).
ــ ما بین القوسین لم یذکر فی تنبیه الخواطر و مکارم الأخلاق.
ــ فی تنبیه الخواطر : حشره.
[9] قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): أی رجل منکم وضع یده علی شعر إمرأة مسلمة. سمّر کفّه بمسامیر من نار... (مستدرک الوسائل ج 14 ص 250 باب: استحباب إکرام الزوجة و ترک ضربها).
[10] قال الإمام الصادق (علیه السلام): نهی (رسول الله صلی الله علیه و آله) أن یشبع الرجل نفسه و یجیع أهله.
و قال (صلی الله علیه و آله) کفی بالمرء هلاکاً أن یضیع من یعول (دعائم الإسلام ج 2 ص 193).