خدا را شاکر باشید که این چراغ به دست شماها دارد روشن می شود

موضوع نوشتار: 
آيت الله جوادی آملي در جمع برپاكنندگان مجلس عزای حسینی(علیه السلام):
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار ضیاءالصالحین به نقل از حوزه، حضرت آیت الله جوادی آملی در جمع برپاكنندگان مجلس عزای حسینی(علیه السلام) از زحمات خدمتگزاران در مجلس امام حسین(علیه السلام) قدر دانی کردند و بیان داشتند: خدا را شاکر باشید که این چراغ به دست شماها دارد روشن می شود. سفارش وجود مبارک امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) در آن وصیت نامه معروفش که بعد از ضربت خوردن و قبل از شهادت، این وصیت نامه را تنظیم کردند، این بود که فرمود: این دو تا ستون را شما اقامه کنید، به پا بدارید و این دو تا چراغ را شما افروخته نگه بدارید؛ چراغ قرآن و چراغ عترت. شما بزرگواران در غیر ماه محرّم و صفر و مراسم سوگ و ماتم مشغول اقامه آن ستون بزرگ هستید به نام قرآن و در این فرصت زرّین مشغول اقامه این ستون هستید به نام عترت و ولایت؛  و از این بابت خدا را شاکر باشید.
ایشان اذعان داشتند: همه اینها درجات گوناگونی دارد انسان با طهارت و با وضو وارد می شود، با اخلاص این کار را انجام می دهد، به عنوان اینکه سید الشهداء سالار ماست مولای ماست و ما داریم جامعه را از این جهت روشن می کنیم، چون مستحضرید که ستون برای خود آدم نیست، چراغ برای خود آدم نیست، انسان یک گوشه ای قرار می گیرد ستون نمی خواهد. اینکه فرمود: «اقیموا» و «اوقدوا» یعنی جامعه را زیر خیمه خودتان حفظ بکنید به جامعه نور بدهید. شما بزرگواران یک وقت است که در مراسم سوگ و ماتم سالار شهیدان شرکت می کنید مثل سایر عزادارها، ثواب می برید. یک وقتی خیمه عزای حسینی(علیه السلام) را، چراغ ولایت سالار شهیدان(سلام الله علیه) را روشن نگه می دارید، آن فضای دیگری است، آن فکر دیگری است، آن یک ثواب دیگری است، حضرت فرمود، شما این چراغ را روشن نگه بدارید. این ستون را به پا کنید. یک نفر که ستون نمی خواهد، یک نفر که آن چراغ فراوان را نمی خواهد. فرمود این دو تا چراغ را شما برای جامعه روشن نگه بدارید و این دو تا ستون را نگه بدارید.
معظم له در لزوم یاری رساندن به اهل بیت(علیهم السلام) و چگونگی انجام این كار اظهار داشتند:همه موظف هستیم این ذوات قدسی را یاری کنیم. شما جریان سید الشهدا(سلام الله علیه) را که ملاحظه بکنید اولین شهید این دودمان وجود مبارک مسلم بن عقیل(علیه السلام) است. لذا در بحث های زیارات چه مفاتیح چه غیر مفاتیح وقتی زیارت این جریان کربلا را مطرح می کند، اولین زیارت، زیارت حضرت مسلم است، چون او اولین شهید این دودمان است.
این مرجع تقلید ادامه دادند: در همین زیارت حضرت مسلم(سلام الله علیه) دارد که من آماده ام برای شما. تنها حضرت سید الشهدا نیست، «نُصْرَتِی لَكُمْ مُعَدَّةٌ»، کمک من برای شما آماده است، با ضمیر جمع آورد. ما با مسلم بن عقیل(علیه السلام) عرض می کنیم که ما آماده ایم که شما را کمک بکنیم، مسلم بن عقیل(علیه السلام) را چگونه کمک می کنیم؟ غیر از فکر او، مردانگی او، عظمت او؟! ما الآن می خواهیم مسلم بن عقیل(علیه السلام) را یاری کنیم، چگونه یاری کنیم مسلم بن عقیل را؟ غیر از اینکه خیمه ای بنام آنها، مجلسی بنام آنها، مکتبی بنام آنها، چراغی بنام آنها روشن بکنیم، حرف های اینها را، مکتب اینها را، بیان اینها را، راه اینها را به جامعه بگوییم؛ هم خودمان این راه را برویم هم دیگران بروند.
ایشان تصریح كردند: ممکن است که داعشی پیدا بشود، سلفی پیدا بشود، اینها همیشه خس و خاشاکی هستند که در عالم بودند و هستند؛ اما بیان نورانی زینب کبری(سلام الله علیها) این را قسم خورد در حضور امام زمانش امام سجاد(علیه السلام)، فرمود قسم به خدا نام ما را نمی توانید از بین ببرید ما برای همیشه زنده ایم. با اینکه اسیرانه آمده، خودش و سایر بچه ها همچنین وجود مبارک زین العابدین(علیه السلام) و اینها بسته آمدند.
 با آن وضع سوگند یاد می کند بنابراین این نام می ماند، خدایی ناکرده ما نباشیم، دیگری؛ یقیناً این خیمه هست، این چراغ هست، چرا ما نباشیم؟!
معظم له ادامه دادند: به ما در دعاهای ماه مبارک رمضان گفتند از خدا بخواهیم بگوییم خدایا تو که دینت را حفظ می کنی، قرآن را حفظ می کنی، عترت را حفظ می کنی، طوری نباشد که دیگران این خیمه و این چراغ را روشن کنند ما بیکاره باشیم، این طور نباشد که دیگران عزاداری را حفظ بکنند ما برویم در گوشه و کنار مجلس اینها، این چراغ به دست ما روشن بشود. این چیز بدی نیست، اینکه دنیا نیست، این هوس نیست، این ریاست نیست. خدایا این روضه حسینی را یقیناً تو حفظ می کنی بدون تردید، اما این طور نباشد دیگری این کار را بکند من بروم آن گوشه بنشینم، بلکه به دست من این کار را بکن! پس معلوم می شود که این دنیا نیست، این یک امر اخروی است. ما باید بخواهیم، وقتی خواستیم وسیله اش را هم خدا فراهم می کند. پس معلوم می شود که ما تا نفس می کشیم می توانیم در این دستگاه ها باشیم در هر رشته ای و مقام الهی هم هست دعوت هم هست تعظیم هم هست اجابتش هم که هست.

Share