فصل پنجم: خانواده و سرمایه

فصل پنجم: خانواده و سرمایه

اشاره

فصل پنجم: خانواده و سرمایه

زیر فصل ها

رسانه و آموزش سرمایه گذاری به خانواده

خانواده و انواع روش های سرمایه گذاری

خرید اوراق مشارکت

وقف

اوراق قرض الحسنه

پرداخت مالیات

 

رسانه و آموزش سرمایه گذاری به خانواده

اشتیاقی که میلیون ها انسان با به دست گرفتن روزنامه و روشن کردن رادیو و تلویزیون، برای خواندن یا شنیدن یا دیدن رویدادها و دگرگونی محیط زندگی خویش و دیگران نشان می دهند، بهترین معرفِ وظیفه آگاه کننده وسایل ارتباطی و نقش حساس آنها در ایجاد هم بستگی ملی و بین المللی است. با تجزیه و تحلیل وظایف رسانه ها می توان نقش آموزشی و پرورشی آنها را، که محصول انتشار اطلاعات و ارائه روش های صحیح زندگی است، معرفی کرد. باید دانست، وسایل ارتباطی با تهیه و انتشار خبرهای گوناگون علمی، فرهنگی و اقتصادی می توانند معلومات جدید و اکتشافات تازه را در اختیار خانواده و افراد بگذارند، افق دیدشان را بگسترند و تأمین نیازهای آنها را آسان کنند.

اهمیت وظیفه آموزشی وسایل ارتباط جمعی در جوامع معاصر به اندازه ای است که برخی جامعه شناسان برای رسانه ها، نقش «آموزش موازی» یا «آموزش دائمی» قائل هستند. جامعه شناسان معتقدند، رسانه ها با پخش اطلاعات و معلومات جدید به موازات کوشش معلمان و استادان، وظیفه آموزشی انجام می دهند و معلومات علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دانش آموزان، دانشجویان و به طور کلی، تمام افراد جامعه را تکمیل می کنند.(1)

ضرورت آموزش مسائل اقتصادی از طریق رسانه در سال تولید ملی و حمایت از کار وسرمایه ایرانی دو چندان است. یکی از مسائل مهم اقتصادی که می تواند در رشد و توسعه تولید ملی نقش فراوان داشته باشد، حمایت از سرمایه ایرانی است. بسیاری از خانواده های ایرانی، آگاهی کاملی از راه های صحیح سرمایه گذاری ندارند و همین امر سبب می شود سرمایه های بسیاری به صورت صحیح وارد بازار کار و تولید نشود. همان گونه که پیش تر گفته شد، رسانه ها با داشتن ظرفیت های گسترده اثرگذاری و آموزش مخاطبان، می توانند راه های صحیح سرمایه گذاری را به خانواده ها و افراد جامعه بیاموزند. مسلّماً آموزش صحیح سرمایه گذاری اقتصادی به خانواده و افراد جامعه سبب می شود سرمایه های راکد در بازار برای رشد کار و تولید ملی به کار گرفته شود و همین امر باعث شکوفایی تولید ملی نیز خواهد شد.

مدیران رسانه ملی باید این نکته را در نظر داشته باشند که بسیاری از برنامه های اقتصادی که برای مخاطبان خود تهیه می کنند، جنبه آموزشی داشته باشد. برای مثال، سازندگان مجموعه ها و فیلم های تلویزیونی در برنامه های خود، شیوه های صحیح سرمایه گذاری را نیز به مخاطبان خود معرفی کنند. هنگامی که مخاطب می بیند که فلان نقش مورد علاقه وی درفیلم، از این راه ها برای سرمایه گذاری و کسب درآمد استفاده می کند، از رفتار وی در زمینه های اقتصادی الگو برمی دارد و می کوشد، همان روش ها را در دنیای خارج اجرا کند.

1- کاظم معتمدنژاد، وسایل ارتباط جمعی، ص5.

Share