دیباچه

دیباچه

بدون تردید، امروزه ایران اسلامی به مرحله جدیدی از تاریخ خود گام نهاده است؛ مرحله ای که آزمونی بزرگ برای ملت سرافراز ایران است. پیروزی نظام اسلامی در عرصه های مختلف و دگرگونی های اساسیِ رخ داده در کشور و اثر آن بر جهان اسلام، به گونه ای است که جهانیان به ویژه دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب را به واکاوی و دقت در اسلام و مذهب تشیع واداشته است. آنان درصدد پاسخ گفتن به این پرسش اساسی هستند: آیا اسلامی که در عرصه های فرهنگی و سیاسی، چنین تحول آفرین است، برای رفع مشکلات اقتصادی جامعه و رسیدن به مرحله خودکفایی نیز برنامه ای دارد؟
صاحب نظران معتقدند، یکی از مسائل ضروری و مهم در این برهه از زمان، مسائل اقتصادی و حرکت جهادگونه در این عرصه است؛ زیرا اگر نظام اسلامی توانایی خود را در حل مشکلات اقتصادی به دنیا نشان دهد، در پیشرفت کشور و عزت ملت ایران و اسلام، اثر بسیاری خواهد داشت.
البته بخشی از مشکلات اقتصادی موجود، نتیجه ناگزیر انقلاب است، اما بخش دیگر آن، زاییده عملکرد نادرست در برخورد با مسائل اقتصادی است که همین مشکلات سبب شده است، دشمن ضمن تلاش در عرصه های دیگر، سعی خود را بیشتر بر «اقتصاد» متمرکز کند.
از این رو، باید مردم عزتمند ایران، که پرچم دار حکومت دینی در جهان هستند، با اطاعت از فرمان رهبر فرزانه، در طرح «جهاد در عرصه تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» مشارکت فعال داشته باشند و بار دیگر با حرکت جهشی و اصلاح عملکردهای اقتصادی و همکاری با برنامه های دولت، به جهانیان ثابت کنند، اسلام مکتبی همه جانبه است که با تکیه بر مبانی دینی خود، نه تنها در عرصه های سیاسی و فرهنگی توانایی ایجاد تحول در جامعه را دارد، بلکه در بُعد اقتصادی نیز می تواند رفاه و آسایش افراد جامعه را فراهم آورد.
به یقین، در این مرحله از جهاد، نمی توان به نقش خانواده در میدان کار و اقتصاد بی توجه بود؛ زیرا خانواده از ارکان اساسی جامعه به شمار می آید که نوع عملکرد و میزان حضورش در چرخه اقتصادی کشور، از جمله تولید و مصرف، بسیار اثرگذار است. در واقع، جهاد اقتصادی باید از اولین و کوچک ترین و در عین حال اصلی ترین هسته جامعه، یعنی خانواده آغاز شود و کل جامعه را در بر گیرد. برای موفق شدن در این جهاد، آشنایی خانواده با عرصه هایی که باید وارد شود و در آن به تلاش بپردازد، ضروری است. بنابراین، بهتر است در این باره به خانواده های محترم، از طریق رسانه های گروهی به ویژه رسانه ملی، با توجه به فراگیری، اثرگذاری و جذابیت های آن، آگاهی های لازم داده شود.
پژوهش حاضر اقدامی است در این راستا که لازم است از تلاش های پژوهشگران ارجمند آقایان حسین رئیسی وانانی و غلامحسن عیوضی که در تألیف اثر حاضر کوشش نمودند، تقدیر و تشکر به عمل آید.

اداره کل پژوهش

مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما

Share