چرا مرگ بر آمریکا؟

چرا مرگ بر آمریکا؟
ملتى كه در عمل، استقلال و هويت و توان خود را به مرحله‌ ى بروز می رساند ابتكار خود را به كارمی گیرد خود را مستقل می کند، در واقع دارد «مرگ بر استكبار جهانى» و «مرگ بر قدرت‌ هاى مداخله گر» می گوید

چرا مرگ بر آمریکا ؟ 

امام خامنه ای: ملتى كه در عمل، استقلال و هويت و توان خود را به مرحله ى بروز میرساند ابتكار خود را به كار میگیرد خود را مستقل میکند، در واقع دارد «مرگ بر استكبار جهانى» و «مرگ بر قدرتهاى مداخله گر» میگوید. 

چرا مرگ بر آمریکا؟

چرا میگوییم مرگ بر آمریکا؟ آیا آرزوی مرگ برای یک ملت بهتر است یا آرزوی هدایت؟

گاهی به این فکر میکنم که چرا میگوییم مرگ بر آمریکا و مرگ بر ضد ولایت فقیه یا هر نوع آرزوی مرگ برای حالاتی که میشه در مورد اون افراد، استثناهایی پیدا بشه... مثلا اگه یه فردی که توی اسراییل یا آمریکا به دنیا میاد، اگه بزرگ تر بشه و ببینه یک ملت همشون برای اون و خانوادش آرزوی مرگ میکنند، چه حالتی بهش دست میده؟ به نظر من شاید بهتر باشه با بیانیه به همون افراد یا سازمان یا دولت و... نارضایتی یا تنفرمون رو ابراز کنیم و این بیانیه رو به رسانه ها بدیم. به نظر من، این شکل فعلی مبارزه، بیشتر جنبه سیاسی داره، تا جنبه آموزه دینی... تا جایی که من میدونم، بزرگان دینی ما همیشه با گذشت و یا به عبارتی با  تسامح و تساهل، با افراد برخورد میکردندو حتی کرامت دشمنانشون رو رعایت میکردند.

چرا مرگ بر آمریکا؟

دانشجوی گرامی! دغدغه ها و احساس مسئولیت شما، قابل احترام و توجه است. در پاسخ پرسش فوق، به بررسی شعار مرگ بر آمریکا میپردازیم. شعار فوق، یکی از شعارهای اساسی ملت مسلمان ایران وبسیاری از ملتهایی است که مورد ظلم و ستم این کشور قرار گرفته اند. پیرامون مفهوم اصلی، اهداف شعاردهندگان و پشتوانه عقلی و شرعی آن، مباحث بسیاری وجود دارد که اکنون به اختصار به آنها میپردازیم:

1. منظور از آمریکا در شعار «مرگ بر آمریکا» که شعاری رایج در ایران و برخی احزاب و گروه های سیاسی- مذهبی در برخی کشورهای دنیاست، به هیچ وجه، مردم آمریکا نیست که زیر زنجیرهای امپراتوری خبری و رسانه های مستکبر ظالم ی و شعارهای دروغین آن، بی خبر از ظلم و جنایات دولت مردان خود در جهان بوده، تاب برآوردن فریادی را ندارند؛ بلکه منظور از آمریکا، نظام سیاسی و سیاست هایی است که از سوی حکومت و دولت آمریکا، در دنیا اعمال میشود؛ دولتی که روح مستکبر ظالم ی وصفت فرعونی آن بر کشورهای زیادی سایه انداخته است . البته روح مستکبر ظالم ی آمریکا، تنها در کالبد دولت و حکومت آمریکا دمیده نشده است، بلکه بسیاری از مؤسسات اقتصادی، شبکه های مخفی و علنی و آشکار سیاسی، مراکز فرهنگی، پژوهشی، خصوصی و بین المللی، حتی با عنوان خیریه و بخش عمده ای از مطبوعات و رسانه های جهانی، با روح مستکبر ظالم ی آمریکا، به منظور پیش برد اندیشه و اراده آن، در کار و حرکت هستند. بنا براین، در شعار مرگ بر آمریکا، مردمی که در سیاست ها و ظلم های دولتصفتش، نقش نداشته یا بی اطلاع هستند، مورد لعن و نفرین نمیباشند.

چرا مرگ برآمریکا؟

2. شعار مرگ بر آمریکا، شعاری برآمده از تجربه های بسیار مردم ایران، در طول سال های پی در پی است که با تمام وجود،صفت مستکبر ظالم ی آمریکا را تجربه کرده اند؛ نظیر راه اندازی کودتای 28 مرداد 1332ش. و حمایت از رژیم مستبد پهلوی و چپاول منابع اقتصادی، فرهنگی و انسانی کشورمان قبل از انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مردم ما شاهد تهیه و تدارک انواع دسیسه ها به منظور به شکست کشاندن این نهضت عظیم اسلامی بوده اند؛

مانند:

کودتای نوژه، راه اندازی و مداخله در جنگ تحمیلی، مسدود نمودن دارایی های ایران، تحریم های متنوع اقتصادی، سیاسی، تکنولوژیکی و کارشکنی و اخلال در روند سازندگی کشور و تلاش برای متوقف کردن پیشرفت های صلح آمیز هسته ای ایران و تروریسم خواندن ایران و نیز دخالت علنی و آشکار در حوادث داخلی ایران و حمایت های گسترده و علنی و آشکار از اغتشاش گران.

3. این شعار در واقع، یک هشدار و بیدارباش دائمی جهت آگاهی در مقابل دسیسه های دائمی آمریکا، در قبال ملت مسلمان و آزاده ایران است؛چنانچه مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤالی میفرماید: «ما همه مشکلات را به گردن آمریکا نمی اندازیم. مشکلات ما از خود ما است؛ منتها دشمن از این مشکلات میخواهد حداکثر استفاده را کند؛ پدر کشور و ملت را در بیاورد. ما نمیگوییم اگر تورم هست، تقصیر آمریکا هست؛ نه، اگر تورم هست، اگر کاهش قدرت خرید هست، اگر کمبود اشتغال هست، چه کسی گفته تقصیر آمریکا هست؟ ما گردن آمریکا نمی اندازیم؛ این تقصیر خود ما است؛ تقصیر مسئولان است؛ اما اگر اسم آمریکا را میاوریم، اگر حرف آمریکا را میبزنیم، میخواهیم بگوییم که گرگی کمین گرفته، پشت خم کرده که به شما حمله کند؛ از این غفلت نکنید به مسئولان میگوییم ضعف ها را برطرف کنید، به شما میگوییم که متوجه این دشمن باشید؛ تا به شما حمله نکند...».1 بر این اساس، 2 چیز تداوم این شعار را رقم زده است ؛ نخست روح ظلم ستیزی مردم ایران که نیروی ایجاد انقلابی عظیم را داشتند و دیگر رسوایی آمریکا در اینکه نشان داد مظهر بیداد و فرعونیت است و از هیچ خیانت و جنایت وتجاوزی برای شکستن ستون خیمه استقلال و به قفس در آوردن آزادی این ملت، فرونمیگذارد. این 2 عامل، همچون دو بال پر توان، شعار «مرگ بر آمریکا» را در سپهر شعور تاریخی مردم ایران به اوج رسانید.

چرا مرگ بر آمریکا؟

4. شعار مرگ بر آمریکا و اعلام تنفر ازستمگران و کفار و مستکبر ظالم ان، دارای مبنای عقیدتی و دینی است و در فرهنگ و ادبیات اسلامی، موارد بسیاری پیدا کرد میشود که خداوند و بزرگان دین، مشرکان، ظالمان و مستکبر ظالم ان و... را لعن و نفرین کرده اند و برای آنها آرزوی مرگ کرده اند؛ مانند آیات زیر:

الف) «ان الذین یؤذون اللّه و رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الاخره».2

ب) «قتل اصحاب الاخدود؛ مرگ بر شکنجه گران صاحب گودال آتش».3

ج) «قتل الانسان ما اکفره؛ مرگ بر انسان؛ چه قدر کافر و ناسپاس است».4

همچنین یکی از وظایف و واجبات، «تبری» بیزاری و تنفر از دشمنان اسلام میباشد و این بیزاری، در زبان و عمل ظهور میبابد بنابراین، صحت اصل شعار مرگ و برائت از دشمنان الهی، روشن شد. آیا آمریکا مشمول این شعار میباشد؟ با در نظر گرفتن ابعاد دسیسه و توطئه و جنایت وخیانت آمریکا برضد مردم ایران و سایر ملتهای مظلوم جهان و خصومت و دشمنی علنی و آشکار آن با دین اسلام، شکی باقی نمیماند که آمریکا مصداق مسلم و آشکار' شرک، کفر، عصیان و مستکبر ظالم در زمین میباشد و مسلمانان، نه تنها موظف به بیان این انزجار میباشند، بلکه وظیفه دارند در عمل نیز با آن مبارزه نمایند؛ تا هرگونه سیطره و سلطه این مستکبر ظالم بر مسلمانان برداشته شود.

قرآن کریم میفرماید: «و لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلاً» و اعلام شعار مرگ بر آمریکا، به معنای نپذیرفتن و زیر بار سلطه نامشروع آمریکای تمامیت طلب نرفتن و به معنای برائت از آن میباشد؛ همان گونه که خداوند و رسولش نیز از مشرکین برائت میجویند؛ «ان الله بری ء من المشرکین و رسوله».5 بنابراین برای حفظ عزت و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود و حفظ منافع و مصالح جامعه و انقلاب اسلامی، تا زمانیکه آمریکا دست از این صفت سلطه طلبی و فساد در زمین برنداشته و مسئولین نظام مقدس اسلامی هم مصلحت بدانند، این شعار ادامه خواهد داشت.

چرا مرگ بر آمریکا؟

5. با توجه به ماهیت مستکبر ظالم  آمریکا در قبال ایران و جهان، شعار «مرگ بر آمریکا»، دارای آثار حیات بخشی در داخل و در سطح جهانی هست. این شعار، ندای حقی است که بر سنت و کلام حق استوارو پایدار  است . در این فریاد پاک و متعالی، دست کم دو وجه مثبت دیگر و دو اثر و فایده حیاتی میتوان پیدا کرد؛ نخست وجه سیاسی و بین المللی آن است، یعنی صلابت «مرگ بر آمریکا»، بیان حق و فریاد مظلومیت است و پلیدی ظالم را علنی و آشکار و رسوا میسازد و جسارت در برابر ظلم غالب را در میان مردم جهان، پدید میاورد و ظالم را ذلیل وخوار و  پریشان میکند و امروزه شاهد هستیم که این شعار در بسیاری از کشورها تکرار میشود.اثر و فایده دیگر، اثر روان شناختی این شعار است که اظهار تنفر از ظالم، ترحم بر مظلوم را در دل تقویت میکند و انسان را از تمایل به ظلم و ظالم باز میدارد و این امر، موجب صداقت و جلا و  صفای دل و جان میگردد؛

امیرالمؤمنین علیه السلام در وصیت به امام حسن و امام حسین علیهما السلام فرمود: «دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید».6 اگر امروزه شرایط اجرای حکم جهاد با مستکبر ظالمان  فراهم نیست، لازم است که شهادت طلبانه، فریاد مرگ بر آمریکا را بلند و رسا و روشن و روان فریاد بزنیم و قدمی عقب نگذاریم ؛ به امید روزی که جهانی بیدار و شجاع، دیو ظلم و ظلمت را از پای درآورد و دولت فرخنده یار فرا رسد.

پس چون این شعار اکنون در راستای منافع ملی و حفظ حیثیت ملی و اعتقادی و انسانی ماست، بر آن تأکید میکنیم؛ ولی لازم است تلاش کنیم که مخالفت با مستکبر ظالم آمریکا، در حد شعار و سیاست باقی نماند؛ بلکه با تلاشهای علمی، فعالیتهای اقتصادی و تقویت ابعاد اعتقادی، فرهنگی و... مبارزه ای همه جانبه انجام دهیم و از سطحی شدن پرهیز کنیم و همانطور که نباید از سایر ابعاد مبارزه و مقاومت و جهاد، غفلت ورزید، نباید از بعد سیاسی هم غفلت ورزید؛ زیرا کشوری مثل ژاپن با توفیقات اقتصادی و تکنولوژیک، در زمینه های سیاسی، در بند مستکبر ظالم آمریکا است .

چرا مرگ بر آمریکا؟

6. در کنار مبارزه همه جانبه با اهداف و دسیسه های آمریکا در قبال کشور و وطن عزیزمان ایران و جهان بشریت، یکی از مسئولیت و  وظایف دینی و انقلابی ما، تلاش برای هدایت و بیداری مظلومان و ملتهایی است که زیر سلطه تبلیغات سهمگین مستکبر ظالم جهانی، در جهل و بی خبری گرفتار هستند که شامل ملت آمریکا نیز میشود. از این رو، رویکرد نظام اسلامی در قبال چنین ملتهایی، مبتنی بر تبلیغ آموزه های حیات بخش اسلامی و تلاش برای افشای ماهیت شوم دولت مردان این گونه کشورهاست و این کار با اعزام مبلغ، گسترش شبکه های برون مرزی صدا و سیما، سایت های اینترنتی، جذب طلبه و دانشجو، برگزاری همایش های بین الملی و دعوت از روشنفکران و نخبگان این کشورها و...، صورت میگیرد.

 

Share