سخنرانی شب چهارم محرم 96 - آیت الله احدی/ موانع رشد

موضوع: 
مرحوم حاج آخوند معصومی شاگرد حاج میرزا جواد آقای ملکی تبریزی این مرد بزرگوار میفرماید: استاد ما اشاره میفرمود که شما اگر به ثمر نمیرسید برای این است که خوف شما خوف تحقیقی نیست...

سخنرانی شب چهارم محرم 96 - آیت الله احدی/ موانع رشد

مطلبی را خدمت شما خواهم گفت که در معرفت نفس ضروری و لازم است

خیلی ها سوال میپرسند اینکه ما در فضای رجب و رمضان و محرم و... هستیم اما باز رشد نمیکنیم و چه عاملی مانع رشد ماست.

مقدمه ای را خدمتتان عرض میکنم که چرا ما رویش نداریم . به دو دلیل:

1. خوف ما خوف تقلیدی است و خوف ما تحقیقی نیست همه عرفا از جمله حاج میرزا جواد آقای ملکی تبریزی و استادم علامه بحث مفصلی دارند و فرمودند اگر خوف ما خوف تقلیدی باشد تاثیری ندارد و لذا نماز ما رویش ندارد، کمال ما رویش ندارد؛ ریزش دارد

یک مثال ساده میزنم: یک کسی گرگ را میبیند و از ترس آنکه گرگ او را ندرد فرار میکند این را میگویند خوف تحقیقی چون گرگ را دیده؛ اما یک فردی را میبینی فرار میکند از او میپرسند: چرا فرار میکنی، او میگوید: دیدند که آن منطقه گرگ دارد و ایشان به تقلید از دیگران دارد می رود و خوفش خوف تقلیدی است.

لذا خوف ماهم به همین نحو شده دیگران میگویند هوای نفس؛ دیگران میگویند جهنم؛ دیگران میگویند شیطان نفس؛ اما عارف آنقدر تحصیل میکند تا خوفش تحقیقی شود و صدای خوف را بشنود؛ خوف را میبیند و خوف را مشاهده میکند؛ عارف به اینجا میرسد.

مرحوم حاج آخوند معصومی شاگرد حاج میرزا جواد آقای ملکی تبریزی این مرد بزرگوار میفرماید: استاد ما اشاره میفرمود که شما اگر به ثمر نمیرسید برای این است که خوف شما خوف تحقیقی نیست یعنی جهنم و برزخ و آتش را لمس نکردید؛ چند تا از آیات عذاب را حفظ دارید؛ چند تا از گفته های نهج البلاغه را حفظ دارید و در محفوظات و ذهن شما زمزمه شده؟ چون برای شما ملکه نشده خوف تحقیقی ندارید و خوف شما تقلیدی است. در عرفان و سلوک آنچه به شما درس میدهند برای این است که خوف شما را حقیقتاً خوف کنند و بتوانی دقیقاً درک کنی. دعای امام سجاد -علیه السلام- در بحار الانوار جلد 95 ص 186 این جور خوف تحقیقی دارد که باید به آن برسیم.

2. بسیاری از ماها حق خدا را سبک شمردیم.

علممان را بازی نگیریم و در مسائل معنوی رشد کنیم طوری بشود که نماز شب ما نماز شب بشود؛ همه لذتها را در این سمت ببینیم دنیای معرفت و عشق را با حیات معنوی خودتان معاوضه نکنید؛ همه مبانی اعتقادی ما روی همین اخلاق و معنویات است ما نمیتوانیم بدون اینها رشد کنیم خوف تحقیقی اگر حاصل بشود انسان به کمال خود میرسد رسالت النفس انسان همین است. مقام رضوان و و ملکوت و جبروت برای کسی است که زیبا انتخاب کند و بیشتر بخواهد.

پدیدآورنده: 
Share