سخنرانی شب دوم محرم 96 - آیت الله احدی/ اصول محبت به خدا

موضوع: 
سخنرانی شب دوم محرم سال 1396 ش توسط آیت الله مهدی احدی با موضوع اصول محبت به خدا

سخنرانی شب دوم محرم 96 - آیت الله احدی/ اصول محبت به خدا

سخنرانی شب دوم محرم سال 1396 ش توسط آیت الله مهدی احدی با موضوع اصول محبت به خدا

یکی از مباحثی که سالک به دنبال آن می رود اینست که در محبت به خدا 4 اصل را رعایت می کند. این 4 اصل عامل رویش همه شما میشود؛ یعنی هر کس بخواهد در هر شیوه ای وارد شود امکان ندارد و باید همه آن شیوه ها را کنار بگذارد و این 4 اصل را رعایت و انتخاب کند. قرآن می فرماید: فلا تقعدوا صراط توعدون؛ (نباید هر راهی بروید و راهتان را انتخاب کنید)

لذا این 4 اصل را برای شما بیان میکنم:

1. قاطعیت

حتما باید با قاطعیت سیره و روش معرفت را ابلاغ کنید. قرآن میفرماید: قل هذه سبیلی پیغمبر به مردم بگو این دعوت توحیدنا راه و روش من است و نباید از آن هیچ گونه فاصله بگیری.

 در سوره انعام آیه 82 میفرماید: آن کسانیکه که مومن شدند ولی ایمانشان را به گناه آلوده نکردند اینها در امنیت معنوی اند؛ پس ببینید این قاطعیت راه خیلی دخیل است. مشکلی که ما در علم اخلاق با خودمان داریم اینست که متاسفانه راهی را انتخاب میکنیم ،اما،نمیتوانیم ادامه بدهیم یا در آن قاطعیت نداریم . پس مواضع خودتان را با صراحت و بدون هیچ ترسی باید مشخص کنید و برای همه بیان کنید.

اگر میخواهید در مسیر معرفت باشید باید خوب گام بردارید و یک لحظه هم رهایش نکنید.

2. باید همه را به خدا دعوت کنی نه به خودت.

عارف هیچگاه مردم را به خودش دعوت نمیکند مشکل اصلی امروز عرفان همین است که مردم را به خودشان دعوت میکنند نه به خدا . عارف اصلا فاصله میگیرد و فقط میگوید خدا

بسیاری از وقتها که از نبوغ معنوی می افتید برای اینست که به خودتان دعوت میکنید. در قرآن کریم میفرمایند که انبیاء فرمودند ما لیس لی بحق ؛ما حق نداریم که مردم را به خودمان دعوت کنیم .

باید به خدا دعوت کنید،با خدا ذوب شوید،به خدا فیض ببرید، با خدا انس بگیرید و با خدا خلوت کنید. لذا دوستان هر وقت مساله عرفان از دست فقها بیرون رفت گرفتار شدید به این دلیل تاکید شده که پای درس غیر فقیه نروید اینها شما را به ندخلکم مدخل کریما میبرد.

3. دعوت آگاهانه

مقامی که عارف دارد دعوت اگاهانه دارد؛ نه چشم بسته.

فراخوان عمومی من به شما این است که به سمت تحجر و واپس گرایی نروید عزیزان وقتی صدای گوساله سامری را شنیدند به سمتش رفتند؛ الان ماگرفتار همین گوساله سامری شدیم پای سخنرانی هر کسی نروید جایی بروید که حتما یک فقیه روحانی باشد اگر حوزه ذبح شود شما چیزی ندارید. بالاترین دعوت؛ دعوت آگاهانه است، عارف چشم بسته راه نمی رود.

4. همه را به بصیرت دعوت میکند و تنزیه خدا و نفی شرک میکند.
بخش عظیم قضیه همین است که تنزیه صد در صد نداریم.

پدیدآورنده: 
Share