چرا نام علی علیه السلام در قرآن نیامده است؟
این سؤالی است که مردی از امام صادق(ع) پرسید و آن حضرت به او پاسخی به این مضمون دادند.
به آن ها که چنین پرسشی می کنند بگو، خدا فرمان نماز را در قرآن داده است و این پیامبر بودند که چگونگی و منظور از آن را بیان فرمودند، همچنین امر به پرداخت زکات در قرآن آمده است ولی شرح موارد آن و میزان حد نصاب از چیزهای گوناگون را پیامبر فرمودند، هم چنین است فرمان حج و سایر موارد دیگر.
در مورد پرسش تو نیز خدا در قرآن فرموده:"اطیعوا... و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم..."
و اولی الامر را پیامبر به مسلمانان معرفی فرمود.
اعتقاد کلیه مسلمانان جهان بر این است که نمازهای واجب روزانه 17 رکعت است، حال آیا صحیح است بپرسیم اگراین چنین است چرا سخنی از "رکعت" در قرآن نیامده است؟ اکنون می توان ادعا کرد که چون واژه ی رکعت در قرآن نیامده، پس در نماز رکعت معنا ندارد؟!
و نیز همه مسلمانان در عمره هفت بار طواف گرد خانه خدا را واجب می دانند، آیا صحیح است بگوییم چون به این مسأله در قرآن صریحا اشاره نشده، ما آن را نمی پذیریم؟!
آیا می توان ادعا کرد چون اکنون نام کسی به عنوان جانشین پیامبر در قرآن موجود نیست، اصلا پیامبرجانشین نمی خواهد؟
اگر بخواهیم این ادعا را بپذیریم که چون اکنون نام امیرالمؤمنین در قرآن موجود نیست، پس ولایت او مورد نظر نبوده است، ناچار باید بگوییم اساسا انتخاب جانشین برای رسول خدا کاری عبث بوده چون در قرآن سخنی از جانشین رسول نیست و پر واضح است که عقل سلیم چنین ادعایی را نمی پذیرد.
و نیز در پاسخ به آنان که به این بهانه از پذیرش ولایت الهی امیرالمؤمنین سرباز می زنند می پرسیم:
"مگر نام کسانی را که ولایت آنان را بر جامعه اسلامی لازم و واجب می دانید، در قرآن آمده است؟
پاسخ دیگر ما به آن ها این سؤال را مطرح می کنند این است که آیا می توان برای اثبات حقانیت حضرت مسیح در مجموعه ای که امروز تورات نام گرفته است به دنبال نام حضرت عیسی باشیم؟ چرا؟
و آیا اگر نام حضرت عیسی را در تورات امروزی نیافتیم، حق داریم منکر نبوت حضرت مسیح شویم؟
پاسخ به این سؤال روشن است یهود در مبارزه با حضرت عیسی تا آن جا که توانستند آثار حقانیت مسیح را در کتاب ها و اخبارشان حذف نموده، از بین بردند حال اگر امروز اثر و یا اشاره ای نسبت به مسیح در تورات دیده شود باید مایه ی تعجب و شگفتی باشد که چگونه از چشم یهود پنهان مانده و آن را حفظ نموده اند؟
این در حالی است که نبودن نام مسیح در تورات با توجه به انچه گذشت ،مورد انتظار است.
بنابر اگر نام علی صریحا در قران بود آنان که با دشمنی ورزیدند قدرت و زمام امر را نیز در دست داشتند،با قرآن چه میکردند؟
مگر نه این است که هم امروز برادران اهل سنت ما از ذکر صفت پروردگار به جهت شباهت ظاهری ان با نام امیر المومنین اجتناب شدید ورزیده،در پایان قرائت قرآن حاضر به گفتن«صدق ا... العلی العظیم»نمی باشد.
آیا این که نشان ها ونشانه های علی که هرکدام مثل روز روشن درخشان ونورانی است و در جای جای قران ذکر گردیده است،و بر انان که در دل بیماری نداشته در در جست و جوی چشمه های نور میباشند،به وضوحخود نمایی میکند،خود یکی از راه های حفظ قرآن از تحریف نمیتواند باشد؟
آیا این که قرآن می فرماید سرپرست شما تنها خداست و رسولش و ایمان آورندگانی که نماز به پا می دارند و رکوع به جا می آورند و در حال رکوع ،بخشش می نمایند و در حالی که به شهادت مفسران و تاریخ این تنها علی بود که در چنین شرایطی به مسکین بخشش عنایت فرمود،کافی نیست؟ به نظر شما اگر در این ایه نام حضرت علی صریحا برده می شد ،امروز اثری از این ایه در قران برجای مانده بود؟
منبــــــــع : کشف الاسرار امام خمینی چاپ جیبی، ص 112 ال ص 120)
افزودن دیدگاه جدید