روشهای مطالعه و کتابخوانی حرفه ای

انجمن‌ها: 

روشهای مطالعه و کتابخوانی حرفه ای

در دنیای امروز مطالعه جایگاه مهمی دارد و سعی افراد در این است که سبک و سطح مطالعه شان را بهبود و ارتقا بخشند. نکاتی که در ادامه گفته میشود، نکاتی بسیار ریز اما مهم و موثر برای پیشرفت کتابخوانی است که اکثر افراد کتابخوان به صورت بالقوه از آنها تبعیت میکنند اما توجه به آنها و سعی در بهبود در این نکات حکم قدمهای کوچک برای تغییرات بزرگ در سبک و سطح مطالعه است.

روشهای مطالعه و کتابخوانی حرفه ای

مطالب مرتبط: ویژه نامه یار مهربان - ویژه هفته کتاب و کتابخوانی

۱سبک مورد علاقه خود را پیدا کنید!

پیدا کردن چند سبک مورد علاقه و قرار گرفتن در مسیری مشخص یکی از راههای حرفه ای شدن در آن سبک است. سعی کنید در ابتدای مسیر مدتی را به خواندن بهترین کتابها از هر سبک اختصاص دهید تا به مرور سبک مورد علاقه خود را بیابید.

۲همواره تحقیق کنید و به روز باشید!

معرفی های جدید را بخوانید. تازه های نشر را دنبال کنید و همچنین کتابهای روز دنیا رو بشناسید. بگذارید موضوعات جدید شما را به خود جذب کنند و با ذهن باز و بدون پیش داوری با کتابهای جدید روبه رو شوید.

۳لیست تهیه کنید!

هرماه یا هر فصل یک لیست از کتابهایی که میخواهید در آن بازه زمانی بخوانید تهیه کنید. در این صورت یک برنامه مدون خواهید داشت که میتوانید خود را مجاب کنید که به آن پایبند بمانید و به مرور منظم کتاب خواهید خواند.

اما یادتان باشد که محض احتیاط همیشه یک جای خالی در لیست باقی بگذارید، شاید کتابی در این مدت نظرتان را جلب کرد.

۴قبل از خرید کتاب، در کتابفروشی حتما چند صفحه از کتاب رو بخوانید!

هرکتابی، هرچند مشهور و معروف امکان دارد باب سلیقه شما نباشد. باید با کتابی که میخرید ارتباط برقرار کنید. اگر سبک نویسنده نوع ترجمه و یا حتی فونت کتاب را نمیپسندید کمی صبر کنید. در خریدن هیچ کتابی عجله نکنید.

۵برای مطالعه روزانه خود سقف مشخصی تعیین کنید!

با توجه به سرعت مطالعه ، نوع کتاب، مشغله ها و برنامه های روزانه تعداد صفحاتی که میتوانید در طول زمان آزادتان بخوانید را مشخص کنید و سعی کنید به آن پایبند بمانید، برای مثال روزی ۳۰صفحه، در این صورت طبق برنامه پیش خواهید رفت.

۶همیشه کتاب به همراه داشته باشید!

در زمان انتظار، در مترو، اتوبوس و… کتاب بخوانید. کتابهای قطع جیبی، کتابهای کاغذ سبک و کتابهای الکترونیک گزینه مناسب این شرایط هستند.

۷زمان و مکان مطالعه مشخصی پیدا کنید!

در این زمان ها فقط و فقط مطالعه کنید و تمام وسیله هایی که تمرکزتان را بهم میزند از خود دور کنید. مثلا یک ساعت قبل از خواب به جای تماشای تلویزیون و گشتن در فضای مجازی به مکانی ساکت بروید و کتاب بخوانید.

نکاتی که در بالا گفته شد بخشی از نکات طلایی هستند که هر کتابخوان با آزمون و خطا و صرف زمان، به مرور از آنها تبعیت میکند و با توجه به هر شخص کاملا متفاوت هستند.

قرار نیست که تمام این نکات یک روزه به عادت تبدیل شوند اما به علم به آنها و تلاش برای رعایتشان به مرور بخشی از فعالیتهای روزانه کتابخوانان خواهند شد.

روشهای مطالعه و کتابخوانی حرفه ای

تهیه و تنظیم: وستا گرگیج

Share