« میهن فروش » هجویه ای از نژادپرستی

انجمن‌ها: 

« میهن فروش » هجویه ای از نژادپرستی

پال بیتی، با رمان سیاسی و هجوآمیز میهن فروش نه تنها جایزه ی بوکر ۲۰۱۶ را دریافت کرد، بلکه شانه به شانه ی هجویه نویسانی هم چون مارک تواین و جاناتان سوییفت قرار گرفت.

جلد کتاب میهن فروش

میهن فروش و روایتی طنز از نژادپرستی

«مشکل تاریخ همین است، ما دوست داریم فکر کنیم که تاریخ یک کتاب است. کتابی که می توانیم صفحاتش را ورق بزنیم و از آن بگذریم. اما تاریخ کاغذی نیست که رویش چیزی چاپ شده باشد. تاریخ حافظه است و حافظه زمان است و احساسات و ترانه ها. تاریخِ همان چیزهایی است که در ذهن شما می مانند.»

داستان کتاب میهن فروش، روایت سیاه پوستی آمریکایی است که طی تصمیمی حیرت انگیز برای محافظت از نژادش می کوشد تبعیض نژادی و برده داری را به آمریکا برگرداند.

عده ای این کتاب را طنزآمیزترین رمان آمریکایی می خوانند. برخی از منتقدان می گویند شاید خواندن این رمان برای همه آسان نباشد و ممکن است طنز بی پرده ی پال بیتی به مذاق خیلی ها خوش نیاید.

عقیده ی آماندا فورمن، تاریخ دان و رئیس هیئت داوران جایزه ی بوکر چیز دیگری است. او می گوید: «پال بیتی هم زمان که قلقلکتان می دهد، از شما نیشگون می گیرد!

«میهن فروش» یکی از آن آثار ادبی کمیاب است. بیتی نه تنها سبک دشواری هم چون هجویه را به بهترین شکل ممکن به بازی می گیرد، بلکه با چنان مهارتی آن را با جامعه ی معاصر آمریکایی در هم می آمیزد که از عصر تواین و سوییفت تا به امروز بی سابقه است!

پال بیتی در این کتاب هر ارزشی را بی ارزش جلوه می دهد. در این راه نه از سیاست فرومی گذارد و نه هیچ مفهوم مقدس دیگری. کم تر رمانی می تواند تن خواننده را هم زمان از فرط خنده و گریه به لرزه بیاندازد!»

 

منبع : طاقچه

Share