تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - استاد امینی خواه / بخش مقدماتی (جلسه 12) + متن

سلسله مباحث «تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت» از حجت الاسلام استاد مصطفی امینی خواه / بخش مقدماتی (جلسه ششم)

تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - استاد امینی خواه / بخش مقدماتی (جلسه 12) + متن

سلسله مباحث «تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت» در کلام حجت الاسلام مصطفی امینی خواه به همراه متن سخنرانی؛ بخش مقدماتی: مهندسی فهم در قرآن / زمان : 12 دقیقه

سلسله مباحث تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - حجت الاسلام امینی خواه

سلسله مباحث مهندسی خلقت که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی ارائه شده در چند بخش پیگیری می شود که شمای کلی آن بدین شرح است:

بخش اول: مقدمات

در این بخش، جایگاه قرآن و نحوه بهره بردن از آن برای کشف مهندسی خلقت طرح می شود.

بخش دوم: نظام تسخیر

در این بخش، تعریف مرحوم علامه طباطبایی از نظام تسخیری و توضیح قرآنی ایشان برای این نظام طرح می شود.

بخش سوم: نظام تقدیم

در این بخش، مباحثی پیرامون «غیب» و «ملکوت» و نسبت دنیا و آخرت طرح می شود.

سلسله مباحث تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - حجت الاسلام امینی خواه

متن سخنرانی :

اخیراً نامه از امام زمان (ارواحنا فداه) به دست یکی از علما رسیده و حضرت سفارش کرده اند این نامه به دست همه مردم برسد و فرموده اند که من پاسخ همهٔ سوال ها را در این نامه داده ام.

به نظر شما این واقعیت دارد؟!

یک ماجرای سنگین‌تر از این نامه واقعیت دارد که خدای متعال به پیغمبر اکرم نامه ای دادند و فرمودند این را به مردم برسان و بگو من جواب همهٔ سوالها را در آن داده ام به شرطی که در آن دقت کنند.

برای این دو نامه، مواجه ی ما با اولی بهتر است یا با دومی؟

خب این دومی در حال حاضر در دسترس تک تک ما قرار دارد، چرا بهره نمی‌بریم؟
در روز قیامت پیغمبراکرم گله می‌کنند، و در قرآن آمده که ایشان می‌فرماید:

وَقالَ الرَّسولُ یا رَبِّ إِنَّ قَومِی اتَّخَذوا هٰذَا القُرآنَ مَهجورًا(فرقان:۳۰)

امتِ من، قرآن را رها کردند. رها کردند، یعنی تدبر نمی‌کنند، مرحوم علامه طباطبایی می‌فرمایند: تدبر از ماده دَبَرَ می‌آید به معنی اینکه یک چیزی پشت یک چیزی قرار بگیرد، تدبر در قرآن یعنی یک مطلبی را پشت یک مطلبی بگذارید!

شما یک آیه را که ملاحظه می‌فرمایید تک تک کلمات، مطلبی را می‌رساند، ترکیب کلمات با همدیگر مطلب دیگری را می‌رساند، ترکیب کلمات در قالب یک آیه مطلبی را می‌رساند، ترکیب این آیه با آیه قبل و یا بعد مطلب مجزای دیگری را می‌رساند، ترکیب آیه با محتوای کلی سوره یک مطلبی را می‌رساند، ترکیب این آیه با هر آیهٔ دیگری در قرآن مطلبی را می‌رساند .
خودِ قرآن در این باره می‌فرماید:

کِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِیَ … (زمر: ۲۳)

مرحوم علامه ذیل این آیه شرح می‌دهد که قرآن خودش را توصیف کرده به مّثانی. این یعنی همهٔ آیات این کتاب با همدیگر جفت می‌شود و این از عجایب قرآن است.

شما محاسبه کنید۶۲۳۶ آیه وجود دارد هر آیه ای با ۶۲۳۵ آیه تفسیر می‌شود، یعنی ما چند مورد تفسیر از قرآن داریم؟!!! اصلاً قابل بیان نیست!

فقط در مورد یک آیهٔ سوره بقره (آیه ۱۰۲) مرحوم علامه می‌فرماید این آیه فقط در مرحله ترجمه یک میلیون و دویست هزار ترجمه دارد، حالا ببینید در این قرآن چه خبر است.

اگر حقیقتاً معارف قرآن را بفهمید شیفته آن می‌شوید. قرآن لذت عقلی علی الدوام است که تکرار نشدنی است. تمام لذت‌های حسی در کنار قرآن بی معنا هستند.

مرحوم علامه می‌فرمودند من ماهی یک ختم قرآن می‌کنم و در هر یک ماه احساس می‌کنم این قرآن را تا به حال نخوانده ام و نفهمیده ام، و لذتی به من دست می‌دهد که گاهی می‌خواهم سر به بیابان بگذارم.

در دنیا معادل این را نداریم که یک چیز با همه چیز جفت بشود، یکی از سنگین‌ترین آیات قرآن این است:

وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَ ما أُوتیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلیلاً (اسراء: ۸۵)

درباره روح از تو سوال می‌کنند بگو که روح از امر رب من است! و من از علم چیز کمی به شما داده ام.

معمولاً مفسرین ذیل این آیه گفته اند خدا نخواسته جواب پیغمبر را بدهد.

اما مرحوم علامه طباطبایی وقتی به سراغ این آیه از سوره مبارکه اسراء می‌رسند در جلد سیزده المیزان می‌فرمایند: أَمْرِ رَبِّ یعنی چه؟

بعد آیات را در کنار هم قرار می‌دهد و می‌گوید در جای دیگر خداوند می‌فرماید:

أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ … (اعراف: ۵۴)

خدا خلقی دارد، امری دارد، یک عالَم، عالَم خلق است و یک عالَم، عالَم امر است، عالَم امر، عالَم مجردات است، روح از سنخ عالَم امر است و از سنخ مجردات است.

و ایشان آیهٔ دیگری را در شرح آیه بیان می‌کنند که آمده است:

وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا…(انبیاء:۷۳)

امام هدایت می‌کند با امر الهی.

در آن آیه آمده بود که روح، از امر رب من است و شما از علم چیز کمی نصیبتان شده، این یعنی اگر به عالَمِ امر دسترسی بیابید، همه علم را آنجا پیدا می‌کنید، در آیهٔ دیگر آمده است که امام هم به عالَمِ امر، هدایت می‌کند، پس اثبات شد که امام، علم غیب دارد و برای فهم موضوعاتی که مربوط به عالَم امر است باید به او مراجعه شود. پس کاملاً روشن شد که این کتاب آیاتش با همدیگر ترکیب می‌شود .

مرحوم علامه طباطبایی می‌فرمودند یک عده می‌گویند چون قرآن، محکمات و متشابات دارد آیات را نخوانید چرا که گمراه می‌شوید. اما نکته قابل تأمل آن است که محکمات و متشابهات فهمش برای همه مخاطبین قرآن در دسترس است. در این زمینه حرف بسیار است و در جلسه بعد شرح داده خواهد شد.

سلسله مباحث تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - حجت الاسلام امینی خواه

جهت دسترسی به سایر قسمتهای مباحث «تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت» حجت الاسلام امینی خواه کلیک کنید.

Share