به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از جوان آنلاین، امان الله قرائی مقدم در خصوص مضرات استفاده بیش ازحد از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بر تحصیل دانش آموزان اظهار داشت: هم اکنون برخی معلمان و اساتید دانشگاه نسبت به استفاده بیش ازحد دانش آموزان و دانشجویان از موبایل در کلاس درس و حضور در شبکه های اجتماعی ابراز نارضایتی می کنند.
وی افزود: اعتیاد برخی نوجوانان و جوانان به شبکه های اجتماعی به حدی زیاد شده است که حتی در کلاس درس و زمان تدریس معلم و استاد در شبکه های اجتماعی به سر می برند.
این جامعه شناس گفت: استفاده دانش آموزان و دانشجویان از شبکه های اجتماعی در کلاس درس نوعی بی نظمی ایجاد کرده و از سوی دیگر در جریان یادگیری اخلال ایجاد می کند و موجب فروریختگی آموزش می شود.
بیگانگی نسل فعلی بافرهنگ اصیل کشور
قرائی مقدم تصریح کرد: غرق شدن جوانان در فضای مجازی باعث شده است تا نسل فعلی بافرهنگ اصیل کشور بیگانه باشند و به آسانی تحت تأثیر شبکه های اجتماعی قرار بگیرند. این درد به حدی مزمن شده است که بیگانگی بافرهنگ ملی از همان دوره ابتدایی آغاز می شود.
به گفته وی، دانش آموزان و دانشجویانی که درگیر شبکه های اجتماعی هستند، تمرکزشان بر درس کاهش می یابد و این موضوع افت تحصیلی را به همراه دارد.
این جامعه شناس ادامه داد: تحقیقات علمی ثابت کرده است که افت علمی در میان دانش آموزان و دانشجویانی که بیشتر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، مشهودتر است.
وی با اشاره به اینکه تمرکز حواس در کلاس درس در کیفیت یادگیری بسیار مؤثر است، بیان کرد: این موضوع در حالی است که امروزه اساتید و معلمان ما در رابطه با اعمال ممنوعیت استفاده از موبایل در کلاس درس ناتوان هستند.
شکل گیری ارتباط و دوستی با جنس مخالف
قرائی مقدم ادامه داد: یکی دیگر از تبعات منفی و بسیار مهم شبکه های اجتماعی بر دانش آموزان شکل گیری ارتباط و دوستی با جنس مخالف است که به هیچ عنوان برای گروه سنی نوجوانان مناسب نیست و با آسیب های متعددی همراه است.
وی افزود: استفاده زیاد از اینترنت و تلفن همراه در ایجاد آسیب های روانی در دانش آموزان مؤثر است همچنین استفاده بیش ازحد از اینترنت و تلفن همراه می تواند در عدم کنترل اجتماعی دانش آموزان از سوی جامعه و خانواده تأثیر بسزایی داشته باشد.
این جامعه شناس با هشدار نسبت به تغییر زبان فارسی در شبکه های اجتماعی گفت: هم اکنون در بین کاربران شبکه های اجتماعی مرسوم شده که برخی واژه ها را به شکل خاصی یادداشت می کنند همین موضوع منجر می شود تا این نوع نوشتار ملکه ذهن قشر دانش آموز شود و تسلط آن ها بر خواندن و نوشتن کاهش یابد.