پيشگفتار
شرايط هشت گانه براى شكسته خواندن نماز
1- سفر، كمتر از مسافت شرعى نباشد
2- از آغاز سفر، مسافت شرعى قصد شده باشد.
3- قصد مسافت تا آخر سفر، استمرار داشته باشد .
4- در اثناى سفر، قواطع سفر، تحقق پيدا نكند.
5- سفر، حرام نباشد.
6- از افراد خانه به دوش نباشد.
7- مسافرت، شغل نباشد.
8- به حد ترخص رسيده باشد.
با هشت شرط مزبور، مسافر بايد نماز ظهر، عصر و عشا را بصورت دو ركعتى به جا آورد. *
به نماز ظهر، عصر و عشا كه مسافر - در صورت تحقق شرايط هشت گانه - دو ركعت مى خواند، نماز قصر يا شكسته مى گويند، در مقابل، نماز شخص حاضر (غير مسافر) يا مسافر غير واجد شرايط هشت گانه را - كه چهار ركعتى است - نماز تمام مى گويند .
حتى اگر يكى از شرايط هشت گانه، تحقق پيدا نكند، نمى توان نماز را شكسته خواند.
نماز صبح و مغرب، شكسته و تمام ندارد و نسبت به مسافر و غير مسافر يكسان است
پى نوشتها:
1- قال رسول الله (ص): «العلم حياة الاسلام و عماد الدين». (ميزان الحكمة، ج 6).
2- «اقرأ باسم ربك الذى خلق». (علق، آيه 1).
3- «ن و القلم و ما يسطرون»، (القلم، آيه 1).
4- «انا مدينة العلم و على بابها» (بحار الانوار، ج 10).
5- «و قل رب زدنى علما». (كهف، آيه 114).
6- قال على (ع): «العلم ضالة المؤمن». (ميزان الحكمة، ج 6).
7- قال رسول الله (ص): «العلم رأس الخير كله و الجهل رأس الشر كله». (ميزان الحكمة، ج 6).
8- قال رسول الله (ص):«العلم افضل من العبادة». (ميزان الحكمة، ج 6).
9- قال رسول الله (ص): «طلب العلم فريضة على كل مسلم و مسلمة». (ميزان الحكمة، ج 6).
10- قال على (ع) : «الشاخص فى طلب العلم كالمجاهد فى سبيل الله». (ميزان الحكمة، ج 6).
11- الكمال، كل الكمال التفقه فى الدين». (بحارالنوار، ج 78).
12- قال رسول الله (ص):: «من عمل على غير علم كان ما يفسده اكثر مما يصلح»، (ميزان الحكمة، ج 6).
13- سئوال 181: «با توجه به مسئله 247 رساله: «كسى كه پيش از شستن صورت، دست هاى خود را تا مچ شسته، در موقع وضو بايد تا سرانگشتان را بشويد و اگر فقط تا مچ را بشويد، وضوى او باطل است»، من با اين كه فردى با سواد بودم و رساله هم در اختيار داشتم، نسبت به اين مسئله بى اطلاع بودم و مدت چهارده سال وضوى خود را بدين طريق مى گرفتم كه: دست ها را فقط تا مچ مى شستم و نيتى هم كه در وضو داشتم تا سر مچ بوده، نمازهايى كه با اين وضو خوانده ام چه صورتى دارد؟».
جواب - نمازهايى كه با وضوى به كيفيت مزبور خوانده ايد صحيح نيست و بايد قضاى آنها را به جاى آوريد.
استفتاآت امام خمينى (ره)
14- «من اتجر بغير فقه فقد ارتطم فى الربا». (نهج البلاغه).
15- ماه مبارك رمضان در مسجد حاج ابوالفتح تهران سخنرانى داشتم. يك روز در مورد زن هايى كه به جهت عللى، ازدواج با آن ها حرام است، صحبت مى كردم و اينكه اگر كسى با اين قبيل زن ها ازدواج كند، عقدش باطل است. همين كه مجلس به پايان رسيد، شخصى كه حدود شصت سال داشت هراسان به سويم آمد و با حال گريه و ناله گفت: اى آقا! دستم به دامنت، تكليف من چيست؟ من اين مسئله را نمى دانستم و در زمان جوانى اين خطا را مرتكب شده و با چنين زنى ازدواج كرده ام و چندين پسر و دختر از او دارم چه خاكى بر سر كنم؟ من چطور مى توانم امروز به خانه بروم و بگويم اى خانم! شما زن من نيستيد!؟ و بر من حرام هستيد؟! به فرزندانم چه بگويم؟... (كتاب ارمغان هند و پاك).
16- مثل: احوط، اولى،اقرب، بعيد نيست و...
17- هر كجا در مقابل اسم مراجع معظم تقليد، حرف «س» آمده، مراد سؤالى است كه در استفتاآت چاپ شده، ذكر گرديده و شماره سئوالات مطابق همان كتاب هاست.
* - هم چنين، نافله ظهر و عصر نيز ساقط مى شد، اما نافله عشا (دو ركعت نماز نشسته به نام نماز وتيره) را مى تواند به قصد رجا (به اميد قبولى) به جا آورد.
افزودن دیدگاه جدید