جمهوری آذربایجان در  کانون توجهات اسرائیل

جمهوری آذربایجان در  کانون توجهات اسرائیل

سایت میدل ایست مانیتور در مقاله ای به دلایلی اشاره کرده است که آذربایجان را در صدر لیست توجهات اسراییل قرار داده است.

جمهوری آذربایجان در  کانون توجهات اسرائیل

 موقعیت ژئوپلوتیکی شدیداً حساس باکو در جنوب قفقاز، منطقه ای که حیاط خلوت روس هاست و ۴۸ درصد نفت و گاز مورد نیاز اسراییل را تامین میکند.

✔ آذربایجان همچنین به طور جغرافیایی هم مرز با ایران است. اما به دلایلی بین دو کشور تنش رو به افزایش است. همچنین آذربایجان بازار چند صد میلیون دلاری اسلحه اسراییلی است و همکاری متقابل اطلاعاتی امنیتی رونق دارد. آذربایجان اولین کشور مسلمان شیعه است که سفارت رسمی خود را در تل آویو افتتاح کرد. ارتش آذربایجان از پهپادهای تهاجمی ساخت اسرائیل استفاده می کند و یک کارخانه بزرگ تولید پهپاد توسط یک شرکت اسرائیلی ساخته شده است.

✔ دیگر بر کسی پوشیده نیست که اسرائیل یک شریک استراتژیک مهم برای آذربایجان است و مبادله فناوری و اطلاعات در ازای نفت در جریان است. چرا که بیشتر نفت اسرائیل از باکو می آید. شرکت‌های الکترونیک اسرائیلی در آذربایجان فعالیت می‌ کنند تا سیستم دفاعی خود را بسازند و صنعت فناوری اطلاعات خود را توسعه دهند.

✔ به علاوه به دلیل جنگ اوکراین، گاز و نفت آذربایجان می تواند جایگزین منابع روسیه شود، بنابراین باکو به یک کریدور زمینی نیاز دارد که از ترکیه به اروپا می گذرد، به گونه ای که با رویکرد اسرائیل تلاقی می کند. اسرائیل نیز به دنبال نفوذ بر شکل گیری استراتژی ها در سراسر جهان است و خود را به چارچوب منطقه ای جغرافیایی خود محدود نمی کند.

نیاز اسراییل به انرژی آذربایجان و نیز نفوذ در این منطقه با نیاز اقتصادی، اطلاعاتی و تکنولوژیکی باکو پیوند خورده و روابط را تعمیق بخشیده است.

Share