رفتن به محتوای اصلی

امامت تداوم رسالت انبیاء

تاریخ انتشار:

از آنجا كه یكی از مهمترین رسالت انبیاء در طول تاریخ ریشه كنی ظلم و اجرای عدالت بود، این امر پس از حضرت رسول در فرایند امامت و ولایت ائمه اطهار دنبال گردید. از این رو حضرت مهدی و دیگر امامان، وارثان نبوت هستند كه این امر با حضرت صاحب و ختم ولایت در او به پایان می رسد. به بیان دیگر از آنجا كه اسلام دین كاملی است و دعوی اجرای تمامی احكام برای تأمین سعادت بشر را دارد بنابراین بنا به خود اصول اسلامی باید پس از پیامبر جامعه اسلامی توسط حجت حق و امام عصر مربوطه هدایت و رهبری شود، كه از آن به امامت و ولایت تعبیر می شود. پس می توان گفت امامت یك اصل مسلمی در اسلام است كه خدا آن را قرار داده تا اجرای احكام دین و زنده بودن آن تضمین گردد. به گفته امام خمینی: «باید امامت كه معنی اش تعیین نگهبان از برای دین است در دین اسلام مسلم و ثابت باشد و اگر قانونگذار اسلام یك خردمند عادل هم بود باید تكلیف دینداران را پس از خود معین كند. (1)
 پس امامت تداوم بخش نبوت به صورتی دیگر برای اجرای احكام دینی و تضمین سعادت انسان های دیندار است و ضروری اصلی دین نیز است یعنی دین اسلام بدون اصل امامت نمی تواند یك دین كامل باشد. این امر از دید امام خمینی تا آنجا اهمیت دارد كه او امامت را همپایه نبوت می داند و آن را عامل حفظ جامعه مسلمین تلقی كرده و می گوید:
«همان طور كه دین و قرآن در پیشگاه خدا و پیامبر با اهمیت تلقی می شود، امامت هم باید در آن پیشگاه به همان اهمیت شناخته شود، زیرا امامت قوه و جریان قانون است كه مقصود اصلی از دین و قانونگذاری است از این جهت بی امامت قانونگذاری لغو و بیهوده است و امری بسیار كودكانه و از قانون خرد بیرون است و با امامت، دین كامل و تبلیغ تمام می شود.(2)
 بر این اساس امام خمینی اعتقاد دارند كه حضرت رسول هنگام رحلتشان تمامی امامان دوازده گانه بعد از خودشان را با تمامی مشخصات ذكر كردند و این امر اساسی را فراموش نكردند تا امت درباره آن تصمیم بگیرند و از این رو وظیفه مسلمانان، بالاخص شیعیان در این امر آشكار و واضح است. با این وصف، حضرت صاحب  الزمان جانشین بر حق و امام حق زمان است كه تداوم گر رسالت انبیاء برای اجرای احكام دین اسلام می باشد. زیرا او در زمان حاضر، ولایت مطلق الهی را بر عهده دارد و به بیان دیگر تحقق بخش اهداف و غایات انبیاء هست. امام خمینی در بیان این امر می گوید: «مقصود از حجت خدا بودن امام معصوم، این نیست كه فقط بیان كننده احكام است، زیرا گفته افرادی چون زراره و محمد بن مسلم نیز حجت است و هیچ كس حق مردود دانستن و عمل نكردن به روایات ایشان را ندارد و این امر روشن است. بلكه منظور از حجت بودن امام زمان و پدران بزرگوارش این است كه خداوند تعالی به سبب وجود ایشان و سیره و رفتار و گفتار آنان در تمام شئون زندگی شان بر بندگان احتجاج می كند.(3)
 و نیز بیان می كند كه در دیدگاه شیعه حجت بودن امامان و نیز امام زمان به ولایت مطلقه الهی آنان كه از سوی خدا به آنان داده شده است ارتباط وثیق دارد و بواسطه این ولایت است كه آنان بر تدبیر امور خلایق قادر و توانا هستند و در جامعه، حق حاكمیت دینی و سیاسی را به عهده دارند.
-----------------------------------
پی نوشت:
 1. امام خمینی، كشف الاسرار، قم، انتشارات مصطفوی، ص 136ـ134.
2. همان.
3. امام خمینی، كتاب البیع، قم، چاپ مهر، ج 2، ص 475ـ474.
 

موضوع انجمن

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا