کتاب خانه ی زنان
دخترانه
سمیه سادات لوح موسوی، نشر آرما، 1393، 104 صفحه
این کتاب، مخاطب خاص دارد و برای دختران نوشته شده است. با توجه به این که نویسنده مشاور است، این کتاب در حقیقت حاصل تجربه هایش است که در قالب یادداشت و مقاله آن ها را منتشر کرده است. «دخترانه» شامل 29 یادداشت و مقاله با عناوینی چون «به زنجیر کشیدن قلب ها، عمومی شده است»، «تو دختری»، «دشت پُرحادثه ی بلوغ»، «آهسته حمل شود، شکستنی»، «او که یادش شیرین است»، «روزهای مبادایی که هنوز نیامده اند»، «چشم ها عقل را کور می کنند» و... است.
حجاب در فرهنگ اسلامی
سیدحمید میرخندان، دفتر نشر معارف، 1393، 160 صفحه
این نوشته در یازده فصل به بحث درباره ی موضوع پوشش زنان در اسلام پرداخته است: مفاهیم، تاریخچه ی پوشش زنان، تشریع پوشش زنان در اسلام، احکام و آداب، بسترها و زمینه ها، تنوع پذیری و پوشش، آثار پوشش اسلامی، حکومت و پوشش زنان، انتقادها از پوشش اسلامی، عوامل گریز از پوشش اسلامی و ارتقای فرهنگ پوشش اسلامی، از جمله عناوینی است که در این کتاب به آن اشاره شده است.
در بخشی از مقدمه ی نویسنده، می خوانیم: «پوشش زنان، چند بعد دارد و می توان آن را از جنبه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی مطالعه و بررسی کرد. از لحاظ اجتماعی، لباس و نحوه ی پوشش، در سطوح روابط دو جنس زن و مرد با یک دیگر در اجتماع اثر می گذارد. هم چنین می تواند در تحکیم یا تزلزل خانواده -که یک نهاد اجتماعی است- نقش داشته باشد. از نظر سیاسی، گاه نحوه ی پوشش، بیان کننده ی جهت گیری های سیاسی است و می تواند پی آمدهای سیاسی نیز به دنبال داشته باشد.»
مرجان
مریم ریاحی، انتشارات پرسمان، 1393، 368 صفحه
در قسمتی از این رمان می خوانیم: «به خود که آمدم، ترانه پیاده شده بود... رو به امیر گفت: «پس خودتون مرجان رو میارید دیگه؟...» و صدای امیر را شنیدم که می گفت: «بله... خیال تون راحت باشه...» نگاه به ترانه دادم. آخرین نگاهِ پُراضطراب و در عین حال، پُرامیدش را به من انداخت و سر تکان داد... این سر تکان دادنش، یعنی قوی باش. آره!... خوبه!... محکم باش!... حرف بزن!...»
برای پیرهنت می میرند
ناتاشا محرم زاده، انتشارات هیلا، 1393، 160 صفحه
«برای پیرهنت می میرند»، مجموعه ی داستان هایی است که اگرچه به لحاظِ روایی به هم پیوسته نیستند، از جهت هایی به هم مربوط هستند و هر کدام از داستان ها، بخشی از یک جهانِ واحد را می سازند. این وحدت در مضمون و در روابط انسانیِ کلیِ داستان ها رخ می دهد. شخصیت هایی محدود، بیش وکم در همه ی داستان ها حضور دارند و داستان ها از طریقِ وقایعی به ظاهر نامرتبط در سطحِ اول، خودشان را کامل می کنند و در لایه ای عمیق تر، مضمون را شکل می دهند.
از نوشتن
فرشته مولوی، انتشارات آگاه، 1393، 183 صفحه
هر یک از نوشته هایی که در این کتاب آمده به زمانی و به شیوه ای دست آورد مشق درنگیدن، اندیشیدن، و نوشتن در ژانرهای گوناگون و با هدف های دیگرگونه بوده است. جستارهای بخش یکم، پایه و مایه ی درس های کارگاهی نگارش ادبی ناداستانی در چند دوره ی ناپیوسته در تورنتو است. بخش دوم یادداشت ها، پست های وبلاگی و نیز نوشته هایی در پاسخ به پرسش و پیشنهاد روزنامه نگاران ادبی را دربرمی گیرد. در بخش سوم نیز، چند جستار از جنس نقد و نظر آمده که در هر یک، به دست آویز درنگ بر اثری یا صاحب اثری، پیچ و خمی از نوشتن، پررنگ و برجسته می شود.
بخت زمستان
مهشاد لسانی، انتشارات پرسمان، 1393، 360 صفحه
این کتاب یک رمان اجتماعی است که طبق دسته بندی های متداول، در گروه رمان های عامه پسند جا می گیرد. در این رمان آمده است: «بلافاصله داخلی اش را گرفتم؛ اما اشغال بود. بی توجه به آن که وقت اداری است و ممکن است فلاح اعتراض کند، با گوشی موبایلم به واحدشان رفتم و بی هوا وارد اتاقش شدم. در حال صحبت با گوشی اش بود که با دیدن من آن را قطع کرد. برافروخته درب را پشت سرم بستم و گفتم: «تو با نادیا دعوا کردی؟» اخم هایش را در هم کشید: «چی؟ حالت خوبه تو؟» گوشی ام را نشانش دادم و گفتم: «همین الآن بهم زنگ زد و هر چی از دهنش دراومد بهم گفت. گفت بی خانوده ام... گفت تو رو چیزخور کردم!» روی صندلی اش نشست و بادی به غبغبش انداخت و گفت: «حالا گیریم که گفته باشم... اون چرا به تو زنگ زده؟»...»
یلدا دارد می میرد
رزیتا بهزادی، انتشارات نشر، 1393، 119صفحه
این مجموعه داستان، شامل سیزده داستان کوتاه است. داستان های مجموعه «یلدا دارد می میرد»، به سبک رئال نوشته شده و مسائل و معضل های اجتماعی دنیای امروز زنان و دختران، لابه لای آن به چشم می خورد.
حرفه: خرابکار
مهدیه مطهر، انتشارات افق، 1393
این داستان که به شیوه ی آثار معمایی، قطره چکانی روایت می شود، با اندک چاشنیِ عشق، زهرِ خشونتِ مستتر در آن را گرفته و خواننده را با روایتی جذاب روبه رو می کند. کارآگاه، دستیار و زنی به نام سایه که گمانم پزشک قانونی است، تیمی هستند، دنبال گشودنِ اسرارِ قتل هایِ عجیبی هستند که رخ داده است.
مثل پر
مریم ریاحی، انتشارات پرسمان، 1393، 576 صفحه
رمان «مثل پَر»، درباره ی دختری به نام سودابه و آخرین فرزند از خانوادهای سنتی است. او که سال هاست به تنهایی از پدر و مادر پیرش مراقبت می کند، در یکی از مهمانی های دانشگاه با پسری آشنا می شود که اعتقادی به ازدواج ندارد. در قسمتی از رمان «مثل پَر» آمده است: «نگاه سودابه به روی همان جمله ی بلند... خیره به تک تک کلمه هایش... قطره های عرق روی سر و صورتش نشستند... بدنش گُرگرفت... چشم هایش پُر شدند... خالی شدند... خطی خیس، روی گونه اش راه بازکرد... آخر خط قطره شد و روی کاغذ افتاد... روی جمله ی آیدا شدم... آیدا لغزنده شد»
بهشت ایمان
زهرا بابایی، معاونت فرهنگی، ارتباطات و امور بین الملل مؤسسه دارالحدیث، 1394، 78 صفحه
کتاب «در بهشت ایمان» بازنویسی چهل داستان از زنان صدر اسلام تا امامان بزرگوار شیعه است؛ زنانی که نخستین پایه های دینداری زنانه را برافراشتند و زنان و مردان مسلمان را تا همیشه وام دار خود کردند. به جز آخرین داستان های کتاب که در واقع گفت وگوی دو دانشجوی دختر درباره ی زن مسلمان است و اشاره هایی به نخستین زن شهید در تاریخ اسلام دارد، باقی حکایت ها برگرفته از منابع تاریخی و متون دینی است.
حریم دل
معصومه سیلاخوری، انتشارات پرسمان، 1393، 192 صفحه
حریم دل، داستان زندگی زوج جوانی را در سا ل های پُرتنش جنگ روایت می کند که با دشوارترین شرایط روحی، روانی و معیشتی درگیر شده اند. در بخشی از رمان می خوانیم: «آرمان ها در کجا نهفته شده اند که دیده نمی شوند، عشق و پاکی آن در کدام دیار است که باید به دنبالش گشت. شاید هم لازم نباشد که برای به دست آوردنش، فرسنگ ها راه را بپیماییم! شاید فقط کافی است حریم دل را دست نخورده نگه داریم و تا زمانی که صدای پاک عشق و حریمش را به لرزه درنیاورده، قفل را برای کسی بازنکنیم!»
فرهنگ شخصیت های مثنوی
سیده زهرا مشیراستخاره، انتشارات راز نهان، 1393، 288 صفحه
کتاب «فرهنگ شخصیت های مثنوی» دارای هشت فصل، با عنوان «شرح احوال آثار و اندیشه های مولانا»، «پیامبران شریعت راستین، مردان حقیقت و اولیای طریقت در مثنوی»، «دولت مردان و صاحبان قدرت در مثنوی»، «منکران و معاندان در مثنوی»، «دانشمندان و صاحبان علم در مثنوی»، «عاشقان و معشوقان در مثنوی»، «غلامان در مثنوی» و «شاعران در مثنوی»، است. این اثر به بررسی شخصیت هایی که در مثنوی از آن ها صحبت شده، پرداخته است؛ به گونه ای که کتاب تلاش دارد این شخصیت ها را با ذکر مثال، به مخاطب معرفی کند.
باران نور
حمیده اسماعیلی، انتشارات فرهنگ سبز، 1393، 48 صفحه
«باران نور»، کتابی برای بزرگ سالان در راستای تربیت قرآنی فرزندان شان است. نکته ای که نویسنده در این کتاب به آن پرداخته تا از کسل کنندگی و یک نواختی کتاب جلوگیری کند، ترکیب مباحث آموزشی با مسائل سرگرمی است. رنگ آمیزی و بازی های خلاقانه در کنار پاسخ به پرسش های طرح شده در بخش هایی از کتاب، موجب شده این کتاب به یک اثر آموزشی و سرگرم کننده برای کودکان هم بدل شود.
این کتاب در پانزده موضوع در کنار یک داستان و تصویرگریِ مرتبط، در هر بخش، یک موضوع اخلاقی یا حکمی را آموزش داده است. در بخش پایانی این کتاب، شناخت خوردنی های قرآنی در کنار چهار بخش تمرینی قرار گرفته است.
جمعه ها زندگی ادامه دارد
الهام غفاری، انتشارات کاویان کتاب، 1393، 112 صفحه
این کتاب حاوی چهل داستان کوتاه و خواندنی درباره ی روابط زوج های جوان است و نویسنده سعی دارد در هر داستان، به گونه ای به زندگی زناشویی و مشکل های پیش رو بپردازد.
مرد صدساله ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد
نویسنده: یوناس یوناسن، ترجمه ی فرزانه طاهری، انتشارات نیلوفر، 1393، 377 صفحه
این کتاب رمانی است سرراست، مفرح و شگفت انگیز و گاه حتی قهقهه آور که با هوش مندی و تخیلی غنی، شخصیت اصلی اش را ناخواسته در میانه ی مهم ترین رخ دادهای تاریخی قرار می دهد.
«در خانه ی سال مندان قرار است تولد یک صدسالگی آلن کارلسن را جشن بگیرند. آلن در صدسالگی هوش و حواسش سر جایش است؛ اما هیچ علاقه ای به جشن تولد ندارد. برای همین هم در یک فرصت مناسب از پنجره ی اتاقش بیرون می پرد و ناپدید می شود! او در مسیر ماجراجویی جدیدش، به یک چمدان پُر از پول برمی خورد که متعلق به قاچاقچیان مواد مخدر است. حالا هم قاچاقچی ها در تعقیب او هستند، هم پلیس...»
منبع: پیام زن، خرداد ماه سال 1394 شماره 279.
افزودن دیدگاه جدید