تنها هدف نتانیاهو از ترور شهید هنیه به آتش کشیدن منطقه است

پیامد‌های ترور شهید هنیه چه خواهد بود؟
پیامد‌های ترور شهید هنیه چه خواهد بود؟
دیوید هرست یکی از بنیان‌گذاران و سردبیر میدل‌ایست‌آی نوشت: نخست‌وزیر اسرائیل در تلاش است ایران و حزب‌الله را به جنگی منطقه‌ای بکشاند که ارتش او هیچ شانسی برای پیروزی ندارد.

هدف نتانیاهو از ترور شهید هنیه | پیامد‌های ترور شهید اسماعیل هنیه

دیوید هرست یکی از بنیان‌گذاران و سردبیر میدل‌ایست‌آی در خصوص پیامد‌های ترور شهید هنیه تحلیلهایی ارائه نموده است که در مقاله زیر به شرح آن می پردازیم.

➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖

دیوید هرست یکی از بنیان‌گذاران و سردبیر میدل‌ایست‌آی نوشت: نخست‌وزیر اسرائیل در تلاش است ایران و حزب‌الله را به جنگی منطقه‌ای بکشاند که ارتش او هیچ شانسی برای پیروزی ندارد. 

او در ضمن مطالب خود تأکید کرد: صریح‌ترین پیام نتانیاهو به ایران و جنبش‌های مقاومت این بود که او خواستار جنگ منطقه‌ای است.
او با اشاره به اینکه حتی با انکار پیش‌آگاهی و دخالت واشنگتن و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، این حرکت ضربه بزرگی به اعتبار مخدوش آمریکا وارد کرد.

مقامات امنیتی ایالات متحده در عرض یک ساعت پس از وقوع این حمله به خبرنگاران گفتند که یکی از اعضای ارشد محور مقاومت کشته (شهید) شده است. آنها مشخص نکردند که کجا و چه کسی، و در ابتدا تصور می‌شد که حمله دوم در لبنان پس از هدف قرار دادن فؤاد شکر، ارشدترین فرمانده نظامی حزب‌الله و دست راست سید حسن نصرالله باشد. اما مسلم است که مقامات امنیتی آمریکا در عرض چند دقیقه از حمله پهپادی به هنیه اطلاع داشتند. قرار دادن نتانیاهو به‌عنوان یک رهبر در چنگال فاشیست‌های مسیحی - یهودی برای دستور دادن به این حمله، تنها نیمی از ماجرا است. هنگامی که دو دهه پیش او را به‌عنوان یک طرد شده سیاسی که میزبانان لیبرال صهیونیست او را افراطی لقب دادند، ملاقات کردم، نتانیاهو تنها یک ایده داشت: «ایران کشتی مادر است؛ حماس و حزب‌الله فقط ناوهای هواپیمابر آن هستند.»

دیوید هرست معتقد است که نتانیاهو با این اقدام سعی بر کشاندن ایالات متحده و بریتانیا به جنگ با ایران دارد.

پیامد‌های ترور شهید هنیه چه خواهد بود؟

 پیامد‌های ترور شهید هنیه چه خواهد بود؟

هرست هم‌چنین به‌طور مفصل به چند مسئله مهم از پیامدهای ترور شهید هنیه نیز اشاره کرد که عبارتند از:

۱. برهم خوردن مذاکرات با میانجی‌گری قطر و مصر/ نتانیاهو با این اقدام تنها شانس خود را نیز از دست داد.

سردبیر سایت میدل‌ایست‌آی با اشاره به واکنش تند محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر قطر مبنی بر اینکه "چگونه می‌توان در زمانی که اسرائیل همتای مذاکره کننده خود را کشته است، مذاکرات را پیش برد؟" نوشت: منظور آل ثانی از این واکنش، نتانیاهو بود که تمام تلاش خود را برای تشدید تنش‌های منطقه‌ای و تضعیف موضع دولت آمریکا در مورد آتش‌بس دائمی و مخالفت مداوم آن با گشودن جبهه دوم در لبنان انجام داده است.

۲. خارج از معادله

هنیه شخصاً دوست‌داشتنی، خوش اخلاق، شنونده‌ای دقیق، متواضع و دیپلمات کامل بود. او هرگز کسی نبود که از فتح یا محمود عباس رئیس‌جمهور فلسطین بدگویی کند. از منظر استراتژیک، اقدام اسرائیل جنون بود. این حرف من نیست، بلکه سخنی است که توسط ژنرال سابق اسرائیلی امیرام لوین استفاده شد، که با کم‌حرفی اضافه کرد که «نیروهای امنیتی باید به‌شدت با این اقدام مخالفت می‌کردند». حتی بدون آتش‌بس نیز وجود هنیه برای اسرائیل می‌توانست از مرده او باارزش باشد. (یعنی فرصت مذاکره و فرار از مهلکه را از دست داد)

اسرائیل می‌توانست به‌طور قابل قبولی برای مخاطبان غربی استدلال کند که نتانیاهو و یوآو گالانت وزیر دفاع را به دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه تسلیم نمی‌کند، در حالی که یکی دیگر از کسانی که در درخواست دادگاه کیفری بین‌المللی برای صدور حکم دستگیری نام برده شد، هنیه، آزاد بود در قطر زندگی کند.  به ناچار فشار بر قطر برای تسلیم او و اخراج دفتر سیاسی حماس اعمال می‌شد. اکنون که او از معادله خارج شده است، اسرائیل این دفاع را از دست داده است. همه این فرصت‌ها را اسرائیل با کشتن هنیه از دست داد.

تنها هدف نتانیاهو از ترور اسماعیل هنیه به آتش کشیدن منطقه است

۳. حماس تقویت شد

کاری که نتانیاهو می‌تواند مطمئن باشد که انجام نداده است؛ تضعیف حماس است.

کاملا ًبرعکس، هنیه، مردی متواضع و نرمی بود که در این جنگ، توسط اسرائیل ۶۰ نفر از اعضای خانواده خود از جمله پسران و نوه‌های خود را از دست داده بود، اکنون به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهدای حماس ثبت خواهد شد.

لحظه‌ای که هنیه از کشته شدن پسران و نوه‌هایش با انفجار خودروهایشان توسط نیروهای اسرائیلی در عید مطلع شد، در حال بازدید از بیمارستانی در دوحه بود که در آن فلسطینی‌های مجروح غزه تحت مداوا بودند.

فقط گفت: «خدا رحمت‌شان کند» اما حاضر نشد دیدارش را قطع کند. این کلیپ در فضای مجازی پخش شد، که گویاترین توصیف ممکن درباره توانایی او در اولویت قرار دادن آرمان فلسطین نسبت به غم شخصی خود به‌عنوان یک پدر بود.

اسرائیل رهبران و فرماندهان بی‌شماری از حماس را کشته است؛ ولی این جنبش تنها رشد کرده است: در جذب نیرو، تسلیحات و نفوذ سیاسی.

نظرسنجی‌های امروز نشان می‌دهد که اگر اجازه برگزاری انتخابات آزاد در کرانه باختری داده شود، حماس در کرانه باختری پیروز خواهد شد.

حماسی که ۱۰ ماه در برابر حمله اسرائیل به غزه مقاومت کرده، اکنون چند برابر وسعت و توانایی حماس در زمان شیخ احمد یاسین است. حال با ترور هنیه این اسرائیل است که در سطح بین‌المللی محکوم شده است.

پس از حمله ۷ اکتبر، نقش حماس در فلسطین و جهان عرب و اسلام پررنگ گشته و اعتبار آن افزایش یافته است، نه کاهش. این تنها دلیلی است که عباس ۸۸ ساله، مدام قراردادهای مصالحه را پاره می‌کند، و شاهد بودیم که او روز چهارشنبه به رقیب مقتول خود ادای احترام کرد.

عباس این قتل را "اقدامی بزدلانه و تحولی خطرناک" خطاب کرده و محکوم کرد و از فلسطینیان خواست که متحد شوند. همه ما می‌دانیم که عباس از روی ترس و ضرورت سیاسی این حرف‌ها را زده است، نه از روی عشق به حماس.

پیامد‌های ترور شهید هنیه : تقویت حماس

۴. آتش در منطقه، آتش در خانه 

آتش زدن منطقه تنها پاسخ نتانیاهو به آتش سوزی در خانه و درب خانه او است. هرست در این بخش به رفتارها و شکنجه‌های وحشیانه و حتی اقدامات غیراخلاقی جنسی علیه اسرای فلسطینی نیز اشاره کرده که نهایتاً با فشار مجامع بین‌المللی به‌طور نمایشی و برای فرار از فشارها رژیم صهیونیستی تنها ۹ سرباز خود را بازداشت کرده است!!!

پیامد‌های ترور شهید هنیه : آتش در منطقه، آتش در خانه

۵. فروپاشی ایالت

آنچه در ادامه اتفاق افتاد، فروپاشی کامل ایالت بود، شبیه به حمله سال ۲۰۲۱ به کنگره توسط حامیان ترامپ.

۶. عمیق شدن شکستگی‌ها 

اما نادیده گرفتن شکست‌های روزافزون در داخل اسرائیل که در میانه یک جنگ بزرگ رخ می‌دهد، اشتباه است. ناپلئون و هیتلر در اوج قدرت خود بودند و ارتش‌های مربوطه آن‌ها اروپا را در زیر چکمه‌های خود رام کرده بودند، زمانی که هر دیکتاتور فکر می‌کرد حمله به روسیه ایده خوبی است.

اکنون نتانیاهو نیز با چنین اقدام جنون‌آمیزی اسرائیل را برای ایجاد آشکار شرایط یک جنگ منطقه‌ای به خطر می‌اندازد. ارتش اسرائیل حقیقت را می‌داند: اگر می‌خواستند هر یک از گروگان‌های خود را زنده ببینند، کشتن هنیه آخرین کاری بود که باید انجام می‌دادند. آن‌ها می‌دانند که آمادگی لازم برای حمله به جنوب لبنان را ندارند، زیرا تانک یا مهمات کافی در اختیار آن‌ها نیست.

پیامد‌های ترور شهید هنیه : عمیق شدن شکستگی‌ها 

آن‌ها می‌دانند که حزب‌الله، حوثی‌ها و سایر گروه‌های مقاومت چقدر مسلح هستند و موشک‌های آن‌ها چقدر مؤثر است. آن‌ها در مورد جغرافیا و فواصل و آسیب‌پذیری جمعیت و اقتصاد اسرائیل در برابر جنگ در پنج جبهه به‌طور هم‌زمان اطلاعات کافی دارند. وقتی حزب‌الله تهدید می‌کند که فرودگاه بن گوریون را می‌بندد، یا شبکه برق اسرائیل را از بین می‌برد، اینها تهدیدهای توخالی نیستند.

نهادهای امنیتی اسرائیل هم‌چنین می‌دانند که در خطر از دست دادن فرماندهی و کنترل نیروهای خود هستند و اگر دستور عقب‌نشینی صادر شود، ممکن است بسیاری از واحدها اطاعت نکنند.

اسرائیل تحت رهبری نتانیاهو مرتکب اشتباه کلاسیک همه قدرت‌های استعماری می‌شود. این یک خوش‌خیالی محض است که یهودیان تصور کنند واقعاً قوم برگزیده خدا هستند و کتاب مقدس همه آنچه را که اکنون در حال وقوع است مقرر کرده و ساده‌لوحانه است که فکر کنند اسرائیل می‌تواند به هدف خود یعنی پیروزی کامل نظامی دست یابد.

دقیقاً در این لحظه است که در آسیب‌پذیرترین حالت خود قرار دارد و ممکن است سقوط کند.

در سال‌های پایانی آپارتاید، رژیم آفریقای جنوبی وارد حالت هایپردرایو شد؛ تصمیم گرفت دولت آنگولا را سرنگون کرده و یک رژیم دست نشانده در نامیبیا نصب کند، و بعد به زیمبابوه، بوتسوانا و زامبیا حمله کند - همه پروژه‌های بی‌ثمری که نتوانستند از فروپاشی رژیم آن‌ها جلوگیری کنند. در حال حاضر اسرائیل نتانیاهو نیز همین مسیر را طی می‌کند.

 دیوید هرست:

⫸⫸⫸ دیوید هرست یکی از بنیان‌گذاران و سردبیر «میدل‌ایست‌آی» است. او مفسر مسائل منطقه‌ای است. او پیش‌تر در روزنامه «گاردین» فعالیت می‌کرد.⫷⫷⫷ 

Share