تبعات مماشات و چشم‌ پوشی نابجای دیپلماسی ایران بر ایران‌ ستیزی‌ های باکو

تعداد کلمات 702 / زمان تقریبی مطالعه : 3 دقیقه
تبعات مماشات و چشم‌ پوشی نابجای دیپلماسی ایران بر ایران‌ ستیزی‌ های باکو!!
هم‌زمان با سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به باکو برای عرض‌اندام و رجزخوانی علیه ایران و هماهنگ‌کردن طرح‌ها و دسیسه‌های ضدایرانی مشترک با باکو، ینی مساوات، ارگان غیررسمی ریاست‌جمهوری علی‌اف با انتشار گزارشی گستاخانه بر ضدایرانی بودن مناسبات باکو با رژیم ...

تبعات مماشات و چشم‌ پوشی نابجای دیپلماسی ایران بر ایران‌ ستیزی‌ های باکو

درحالی‌که روسیه با اقدامات غافلگیرانه و فلج‌کننده از تبدیل‌شدن اوکراین به پایگاه ناتو و آمریکا و ایجاد هماورد دائمی و نیروی نظامی مهاجم همیشگی به روسیه جلوگیری کرد و دشمن خود را در مرحله کودکی خفه کرد، ایران همچنان با پدیده مشابه، یعنی تبدیل‌شدن ج.آذربایجان به پایگاه ایران‌ستیزی اسرائیل و تبدیل‌شدن آن به مزاحم ابدی ایران با مماشات رفتار می‌کند و مماشات تهران، باکو را به این نتیجه رسانده است که هرگونه اقدام ضدایرانی باکو نه‌تنها با مماشات و چشم‌پوشی تهران مواجه خواهد شد، بلکه ایران را به دادن باج‌های بیشتر به ج.آذربایجان سوق خواهد داد.

هم‌زمان با سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به باکو برای عرض‌اندام و رجزخوانی علیه ایران و هماهنگ‌کردن طرح‌ها و دسیسه‌های ضدایرانی مشترک با باکو، ینی مساوات، ارگان غیررسمی ریاست‌جمهوری علی‌اف با انتشار گزارشی گستاخانه بر ضدایرانی بودن مناسبات باکو با رژیم صهیونیستی تفاخر کرد و درعین‌حال این ادعای مضحک باکو را تکرار کرد که "روابط ج.آذربایجان با اسرائیل علیه هیچ طرف ثالثی نیست!!"

بخشی از این گزارش ینی مساوات ازاین‌قرار است: "علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان در جلسه مشورتی اخیر با مقامات کشور گفت: «ما چنان قدرتی ایجاد می‌کنیم که می‌توانیم در جغرافیایی که در آن قرار داریم احساس اطمینان کنیم. امروز هم همین‌طور است، اما باید کارهای بزرگ‌تری انجام داد.» به گفته رئیس‌جمهور، این حوزه‌ای است که باید کمتر حرف زد و بیشتر کار انجام داد. 
علی‌اف گفت: «به همین دلیل نمی‌خواهم بیشتر بگویم. درهرصورت مردم آذربایجان مطمئن باشند که امنیت ما در دستان مطمئنی است. مردم آذربایجان می‌توانند و باید از این به بعد راحت زندگی کنند». اسرائیل یکی از معدود کشورهایی است که صنعت نظامی آن می‌تواند انواع تسلیحات، تجهیزات نظامی و مهمات موردنیاز ارتش ج.آذربایجان را تولید کند. در سال ۲۰۲۲، صادرات نظامی اسرائیل (از نظر قراردادهای جدید) در حدود ۱۲،۵۴۶ میلیارد دلار تخمین زده شده بود. ۷۵ تا ۸۰% از تولیدات صنایع نظامی اسرائیل صادر می‌شود. آذربایجان سال‌ها مشتری قابل‌اعتماد سیستم‌های تسلیحاتی ساخت اسرائیل بوده است. تحقیقات مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم نشان می‌دهد که اسرائیل ۲۷% از واردات تسلیحات اصلی آذربایجان در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده بود. اما، در سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۰، ۶۹% از واردات تسلیحات اصلی آذربایجان به اسرائیل اختصاص داشت که ۱۷% از کل صادرات تسلیحات اسرائیل در آن دوره است. از جمله سامانه‌هایی که درحال حاضر توسط آذربایجان استفاده می‌شود، پهپاد هاروپ، نوعی پهپاد مهاجم است که در جنگ قره‌باغ بین آذربایجان و ارمنستان در سال ۲۰۲۰ موفقیت‌های چشمگیری داشت. در سال ۲۰۱۸، پهپادهای «اسکای استرایکر» از نوع پهپادهای انتحاری شرکت تسلیحاتی «البیت» نیز خریداری شد. این شرکت اسرائیلی در آن زمان از اظهارنظر درمورد این قرارداد خودداری کرد. باکو همچنین موشک دوربرد لورا را خریداری کرد. سال گذشته، شرکت دفاعی اسرائیلی "مترو ائرواسپیس" با شرکت کشتی‌سازی خزر آذربایجان (CSBC) برای ایجاد یک سرمایه‌گذاری مشترک جدید به نام "کاسپین مترو"، بطور خاص برای اجرای قراردادهای دفاعی در دریای خزر، شریک شد. در سال ۲۰۲۲ مبلغی بالغ بر ۱۷.۵% از هزینه‌های بودجه دولتی ج.آذربایجان یا ۵۶۲۲،۵ میلیون منات به حوزه دفاعی و امنیت ملی آذربایجان اختصاص‌یافته است که ۷۳۷،۰ میلیون منات یا ۱۵،۱% بیشتر از سال ۲۰۲۱ است. با احتساب ۷۰۹،۸ میلیون منات تخصیص‌یافته از منابع اضافی بودجه دولتی، ۲۸۸۹،۴ میلیون منات برای پروژه‌ها و اقدامات دفاعی ویژه در سال مورد گزارش، تخصیص‌یافته است که نسبت به سال ۲۰۲۱، ۵۵۴،۵ میلیون منات (۲۳،۷%) بیشتر است. اگرچه باکو معمولاً اعلام می‌کند که شراکت آذربایجان و اسرائیل علیه شخص ثالث ساخته نشده است، اما ایران هربار در چنین دیدارهایی احساس ناراحتی و ضعف می‌کند. در شرایطی که طی روزهای اخیر با پیام‌های مثبت تهران به باکو (سفر وزیر خارجه ایران به باکو)، ایران ممکن است این بار واکنش صبورانه‌ای به سفر وزیر دفاع اسرائیل نشان دهد. ضمناً وزیر امور خارجه اسرائیل در آستانه این سفر درمورد تروریست افغانی الاصل دستگیر شده در باکو گفت که هدف وی منفجرکردن سفارت اسرائیل بوده و دستوراتی از ایران دریافت کرده است! اکنون وزیر دفاع اسرائیل در باکو است، پیش‌ازاین وزیر اطلاعات اسرائیل به کشورمان سفرکرده بود. ازسوی دیگر، تهران اغلب بی‌اساس آذربایجان را متهم می‌کند که «رژیم صهیونیستی» در مرزهای جنوبی ج.آذربایجان قرار دارد و منبع تهدیدی برای ایران است. بااین‌حال، روابط باکو و تل‌آویو علیه کشور ثالثی نیست!! چه انتظاراتی از این سفر وجود دارد؟ تهران چگونه پاسخ خواهد داد؟!"

تبعات مماشات و چشم‌پوشی نابجای دیپلماسی ایران بر ایران‌ستیزی‌های باکو!!

جهت اطلاع از مجموعه تحلیلها و یادداشتها در خصوص مسائل آذربایجان و قفقاز کلیک کنید.

Share