دانلود فایل | اندازه |
---|---|
شرح نهج البلاغه توسط استاد رنجبر - جلسه 5 | 36.31 مگابایت |
شرح نهج البلاغه توسط استاد رنجبر - جلسه 5
شرح و تفسیر خطبه اول نهج البلاغه توسط استاد محمدرضا رنجبر
بسم الله الرحمن الرحیم
خار میماند به جایی؛ این گلچینهای عالم گل میچینند ما حتی یکی از اونها در کف اونها قرار نمیگیره هم خواهند رفت، اما تا دلت بخواد تیغ و خار میماند اصلا اونا رو کباب میکنه
در کف گلچین ز گلشن خار میماند به جای، لذتها، خوشیها، کامیابیها، کامجوییها، شیرینیهای زندگی؛ اینها میان، اما نمیمانند خواهندرفت ولی در ازا عوارض اونها، تبعات اونها، گرفتاریها و تلخیهای اونها، رنجش اونها، یک عمر برای آدمی میمانند
در کف گلچین زگلشن خار میماند به جای
در چمن هر ورقی دفتر حالی دگر است- حافظ میگفت: چقد زیبا، چقدر لطیفه میگفت ببین وارد چمن میشی وارد باغ میشی ورق، ورق هر گیاه، برگ برگه هر یک دفتر، یک کتاب، یعنی یک عالمه با خودش حرف و حدیث و سخن به همراه دارد حرف و سخنهایی که حقیقتا حال و هوای آدمی را دگرگون میکنه
حالا نهجالبلاغهی وجود نازنین امیرالمومنین علیه السلام حقیقتا وصف چمن رو داره وصف باغ رو داره، هر فرازی از این کتاب، یک برگ و هر برگی یک دفتر، یک کتاب یعنی دنیا دنیا با خودش حرف داره، حرفایی که حقیقتا حال و هوای آدمی را دگرگون میکند یکی از اون ورقهاف یکی از اون برگها، این فراز بلند و پر معناست برخلاق به قدرت فراز فطر الخلائق بقدرته فطر یعنی شکافتن همینطور فقر یعنی آفریدن البته نه هر آفریدن آفریدن ابداعی یعنی آفریدن که بیسابقه باشه بدون نمونه و بدون الگو باشه که گفته میشه از همین ریشه است یعنی شکافنده یعنی آفریننده
فاطر السماوات و الارض خداوند آفریدگار آسمانها و زمین است یعنی ببین این آسمانها این زمین الگویی نداشتند سابقهای نداشتن نمونهای نداشتند که خداوند از روی آنها کپی زده باشه نه، خدا خاطرفاطره آفریننده است البته خالق هم به معنای آفریننده و آفریدگار است با این تفاوت که خالق الزاما لازم نیست که حتما سابقهای نداشته باشه الگویی نداشته باشه نه، خالق تصرف میکنه در خلق، یعنی چیزهایی آفریده شده اما از دل اون آفریدهها یک آفرینشهایی صورت میده مثلا، گل هست از گل خشت میسازه، سنگ هست از سنگ مجسمه میسازه، رنگ هست از رنگ نقش میآفرینه.
یک آثار هنری خلق میکنه میگه فلانی خالق این اثر هنریست خالق هست یعنی موادی بود موجود، از دل اونها چیز دیگری پدید آورد حالت و هییت و صورت و شکل جدیدی اما فاطر.....