تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - استاد امینی خواه / نظام تسخیر (جلسه 53) + متن

سلسله مباحث «تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت» از حجت الاسلام استاد مصطفی امینی خواه / نظام تسخیر (جلسه پنجاه و سوم)

تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - استاد امینی خواه / نظام تسخیر (جلسه 53) + متن

سلسله مباحث «تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت» در کلام حجت الاسلام مصطفی امینی خواه به همراه متن سخنرانی؛ بخش دوم: نظام تسخیر / زمان : 17 دقیقه

سلسله مباحث تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - حجت الاسلام امینی خواه

سلسله مباحث مهندسی خلقت که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی ارائه شده در چند بخش پیگیری می شود که شمای کلی آن بدین شرح است:

بخش اول: مقدمات

در این بخش، جایگاه قرآن و نحوه بهره بردن از آن برای کشف مهندسی خلقت طرح می شود.

بخش دوم: نظام تسخیر

در این بخش، تعریف مرحوم علامه طباطبایی از نظام تسخیری و توضیح قرآنی ایشان برای این نظام طرح می شود.

بخش سوم: نظام تقدیم

در این بخش، مباحثی پیرامون «غیب» و «ملکوت» و نسبت دنیا و آخرت طرح می شود.

سلسله مباحث تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - حجت الاسلام امینی خواه

متن سخنرانی :

در جلسات قبل پیرامون سوره مبارکه حجرات، بحث جنگ نرم را به مناسبت آیه نبأ مطرح کردیم.

سوالی که مطرح شد این است که قرآن برای مقابله با جنگ نرم چه روشی را پیشنهاد می دهد؟

وقتی که یک تمدن با سایر تمدن ها درگیر می شود، در مرحله ی اول با مبارزه سخت روبرو است.

تمدن امام عصر نیز همین گونه است!

بعضی‌ها تصورشان بر این است؛
همین که امام زمان علیه السلام ظهور کنند فوراً اجناس ارزان میشود و حضرت با یک تصرف همه وقایع را درست می کنند، جالب است بدانید، خوفناک ترین زمانِ طولِ تاریخِ خلقت، مربوط به اوایل ظهور است، در برخی روایات آمده است که این آیه که در قرآن بیان شده مربوط به اول ظهور است:

وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ (بقره:۱۵۵)

«قطعاً ما شما را به چیزى از ترس و گرسنگى و کاهش اموال و نفوس و فرزندان مى آزماییم. و تو ـ اى پیامبر ـ به شکیبایان نوید ده»

روایات مفصلی در این باره نقل شده است که در ابتدای ظهور یک دوره هشت ماهه وجود دارد که بسیار سخت و آشوب آمیز است، ناامنی بسیار زیاد و وضعیت اقتصادی به شدت نابسامان خواهد شد.

دوره ای که سفیانی در شام قدرت را به دست دارد و بخش هایی از پنج کشور تحت تصرف اوست[ اردن، لبنان، سوریه، عراق و ترکیه ]

امام عصر که ظهور می کنند به مرور و وضع برمی‌گردد. در یک دوره هشت ماهه جنگ سختی صورت می گیرد و بعد از هشت ماه، امنیت نسبی برقرار می‌شود.

پس در ابتدا هنگام درگیری یک تمدن با سایر تمدن ها جنگ سخت و درگیری فیزیکی وجود دارد و پیروزی با تمدنی است که نیروهای قدرتمند و ابزار جنگ سخت او پیشرفته و بازدارنده باشد!

ولی مرحله بعد، مرحله ی جنگ نرم است.

امام عصر در این حوزه هم درگیر می‌شوند روایات فراوانی در این باره وجود دارد و حتی ذکر شده است که چه شبهاتی برای مردم ایجاد می شود.

امام باقر (علیه السلام) فرمود:

جاهلیت زمان ظهورِ مهدیِ ما، از جاهلیت زمان ظهور پیامبر بیشتر و شدید تر خواهد بود چون مردمی که روبه روی پیامبر ایستادند، بت می پرستیدند اما مردم در زمان امام عصر علیه السلام با قرآن روبروی او می ایستند!

یعنی فضای جنگ نرمی که در زمان ظهور ایجاد می‌شود از مفسرین قرآن پمپاژ می گردد! و درگیری امام عصر علیه السلام با برخی از فقها و مجتهدین خواهد بود!

البته سوء ظن نباید ایجاد شود!

متاسفانه بعضی ها با توجه به این روایات زیرآب همه را می زنند، این غلط است ما وظیفه داریم تا آن زمان احترام علما را حفظ کنیم اما در کنار آن هم بدانیم که جامعه حوزوی نیاز به پالایش دارد و حضرت که تشریف بیاورند پالایش اساسی هم می کنند، برخوردها هم شدید است، برای همین یکی از حرفهایی که در آن زمان رایج میشود این است که او اگر فرزند فاطمه سلام الله علیها بود در دلش رحم داشت.

از عجایب است، روایات متعددی وجود دارد که اینچنین حرفهایی در بین شیعیان گسترش پیدا می کند!

بعضی ها واقعا برمی گردند از امام عصر علیه السلام و مقابلش می ایستند!

این آیه از سوره مبارکه حجرات مسئله ی جنگ نرم را مطرح می کند و آیه ای است برای همه ی فصول و تاریخ!

باید بدانیم هر وقت قرار باشد یک تمدن مومنانه ای شکل بگیرد، در ابتدا درگیرِ جنگ سخت خواهد شد و پس از عبور از آن درگیری نرم شروع می شود کم کم شبهات رخنه می کند و افکار عمومی را جهت می دهد.

اگر بتوانند افکار عمومی را روی یک سری چیزها تضعیف کنند و برای عموم مردم یک سری چیزها را تقویت کنند که تبدیل به اولویت گردد آن وقت همین افکار عمومی، فشار می آورد که بعضی چیزها قانون شود!

باید جلوی این اتفاق گرفته شود، اما چگونه، راهکار چیست؟!

مرحوم علامه طباطبایی با ذهن عمیق و دقیق خود، به زیبایی جواب را مطرح می کند که با توجه به آیه ی «وَلَکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ» وقتی طرف مقابل باهجوم نرم به شما فشار آورد و خواست افکار عمومی را به دست بگیرد شما یک نقطه را تقویت کنید.
آن نقطه « ایمان » است، چرا که قرآن می فرماید:

وَلَکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ وَزَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ وَکَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْیَانَ أُوْلَئِکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ (حجرات:۷)

«ولی خدا ایمان را محبوب شما ساخت و آن رادر دلتان بیاراست و کفر و فسق و عصیان را در نظرتان مکروه گردانید اینان خود راه یافتگانند»

ایمان را سفت بچسبید، سواد رسانه و اطلاعات و… حرفش جداست، آن چیزی که شما را نگه میدارد ایمان است.

فطرت، ایمان را می خواهد. چرا که خداوند نسبت به ایمان برای تک تک انسانها، حب باطنی ایجاد کرده است!

ایمان اگر داشته باشید از همه فتنه ها عبور می کنید.

سه چیز به ایمان شما لطمه می زند، در مقابل جنگ نرم باید مجهز به قدرت نرم باشید، قدرت نرم را ایمان تشکیل میدهد!

دشمن از سه طریق ایمان را هدف قرار می دهد:

وَکَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْیَانَ (حجرات:۷)

«و کفر و فسق و عصیان را در نظرتان مکروه گردانید»

۱- کفر
۲-فسوق
۳-عصیان

اگر این سه مرحله را رد کنید، ایمان تقویت می شود پس پیروزی برای شماست.

وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ (آل عمران:۱۳۹)

«و اگر مؤمن هستید، سستى نکنید و غمگین مباشید که شما برترید»

حرف بر سر ایمان است می گوید، مومن باشید غالبید!

و یا در جای دیگر می فرماید:

إِن یَکُن مِنکُم عِشرونَ صابِرونَ یَغلِبوا مِائَتَینِ (انفال:۶۵)

«هرگاه بیست نفر با استقامت از شما باشند، بر دویست نفر غلبه می‌کنند»

شما مومنانه حرکت کنید، بر ایمان خود بمانید و صبر کنید قطعا پیروزی و غلبه با شماست،حتی اگر سلاح نداشته باشید!

سال ۵۸ وقتی آمریکا در ماجرای گروگان گیری و تسخیر لانه جاسوسی حمله نظامی کرد واقعا تجهیزات نظامی ما چقدر بود؟ هیچی نداشتیم! در مقابل، آنها پیشرفته ترین هواپیما و بالگرد خود را به سمت ایران فرستادند، اما چه اتفاقی افتاد، در صحرای طبس بالگردها زمین گیر شدند، امام(ره) فرمود: شن ها مأمور خدا بودند.

امام با باور و ایمان قوی پا در این میدان نهاد، با معادلات موشکی و نظامی انقلاب نکرد، چون خدا را ابر قدرت می دانست می فرمود: «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند»، می گوید یک ابر قدرت است و ما برای او قیام کردیم، ما اگر دل به او داده باشیم باید خالص برای او باشیم پس:

إِن تَنصُرُواْ اللَّهَ یَنصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ‏(محمد:۷)

«اگر خدا را یارى کنید، شما را یارى مى ‏کند و گام‏هایتان را استوار مى ‏سازد.»

باور که داشته باشید از همه فتنه ها و آسیب ها رد می شوید، اصل ماجرا ایمان است!

هرکس در هر جایگاه باید اولین هدف و قدمی که بر می دارد تقویت ایمان باشد.

حجاب و اعتکاف و سایر مناسک ظاهری خوب است اما باید بدانیم اینها پوششی برای تقویت ایمان هستند و لاغیر.

ایمان یک چیز است عمل یک چیز دیگر !

الان ۲۲ بهمن که می شود مردم، ایمان انقلابی را بروز می دهند درحالی که خیلی وقتها عمل انقلابی مردم ضعیف است! مردم در عرصه ی عمل یک مقدار تعلق به انقلاب دارند در عرصه ایمان خیلی بیشتر!

منظور این است که در رفتارها ضعف هست اما اصل ایمان سرجایش پا برجاست.

در این زمینه هم باید اول اصل ایمان به خدای متعال را شکل بدهیم .

پیغمبر اکرم صلی الله علیها و آله و سلم وقتی برای تبلیغ می رفت چطور عمل می کرد؟!

خدای متعال می فرماید پیغمبری که فرستادیم اولین کارش این است:

رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَهَ (جمعه:۲)

«رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها می‌خواند و آنها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد»

می گوید در ابتدا «یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ» یعنی ایمان بخواهد شکل بگیرد اول تلاوت آیات در دستور کار است در مرحله بعد بروید سراغ «وَیُزَکّیهِم» و بعد از آن «وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَه» کنید و تعلیم احکام بدهید.

تعلیم مربوط به مرحله آخر است.

متاسفانه نگاه ها این طور است که ما به جای توجه به ایمان، به اعمال و ظواهری که رعایت می کنند نگاه می کنیم، و عمل انسان ها را ملاک قرار می دهیم.

امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف جامعه خود را با تکیه بر ایمان مردم شکل می دهند چرا که « ایمان » است که کارها را پیش می برد.

سلسله مباحث تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - حجت الاسلام امینی خواه

جهت دسترسی به سایر قسمتهای مباحث «تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت» حجت الاسلام امینی خواه کلیک کنید.

Share