بی شک دشمنان دین اسلام همواره در صدد تضعیف و سست کردن پایه های فکری و اعتقادی امت مسلمان بوده و هستند از این رو در اقدامات پیامکی که چندی است بدان دست می زنند در مرموزانه ترین حالات ممکن دشمنی پلید خود را با اهل بیت علیهم السلام به شیطانی ترین شیوه آغاز نموده اند و مردم را بسوی به اعتقادی سوق می دهند که در عبارات زیر به چند نمونه از آنها بعنوان مثال پرداخته و سپس از چند منظر به پاسخگویی آن خواهیم پرداخت:
مثال اول: ختم شش میلیون صلوات تقدیم به شیرخوار امام حسین...سهم شما شش صلوات و ارسال به شش عاشق حسینی.لطفا قطع کننده زنجیره نباشید...
مثال دوم: تا پیام را دیدی هشت بار بگو یا ابوالفضل وبرای هشت نفر بفرست.همین الان خبر خوشی میشنوی و...
مثال سوم : ختم ...صلوات نذر... سهم شما فلان اندازه اگر انجام نمیدهید خبرم کنید تامدیون نشوید...(و مثالهای دیگر)
با گذشت زمان یاد شده در متن و اتفاق نیافتادن وعده آن ، ایمان افراد به مسائل دینی سست خواهد شد!
سوالات:
1- اقدام به نگارش و نشر چنین مطالبی به روش های گوناگون (پیامک، ایمیل و ...) در سطح جامعه چه حکمی دارد؟
2- ابداع خودآگاه اذکار و دعاهایی از سوی افراد که متون آن در میان آیات و روایات دین مبین اسلام موجود نیستند چه حکمی دارد؟
3- حکم ملزم کردن افراد به ذکر تعداد خاصی از اذکار دینی و غیردینی و ارسال آن برای چند نفر دیگر چیست؟
4- وظیفه افراد در برابر الزام به ذکر تعداد خاصی از اذکار دینی و غیردینی چیست؟
5- در صورت اینکه انتشار اینگونه مطالب به واسطه شرکت یا موسسه ای انجام گیرد، سود احتمالی که از این بابت نصیب این موسسات می شود چه حکمی دارد؟
نظر مراجع تقلید
- - آیت الله صافی گلپایگانی: بسمه تعالی - به طور کلی این پیام ها باید مدرک صحیح شرعی داشته باشد و در غیراین صورت ارسال آن ها برای دیگران جایز نیست و باید از آن ها جلوگیری شود. والله العالم
- - مقام معظم رهبری: هیچکدام ازاین پیامها واقعیت واعتباری ندارد و حرام است.
- - پاسخ آیت الله نوری همدانی: بسمه تعالی - سلام علیکم، مطالبی را که به صورت فوق نوشته اید صحت ندارد، ولی ذکر خداوند متعال در هر حال خوب است.
- - آیت الله مکارم شیرازی: بسمه تعالی، هیچ کدام از این امور اعتباری ندارد و سزاوار است مردم به این کارها دامن نزنند ولی هرگونه دعا و ذکر خدا و توسلات کار خوبی است.
- - آیت الله موسوی اردبیلی(ره): بسمه تعالی، اینگونه نوشته ها اعتبار ندارد.
- پاسخ آیت الله علوی گرگانی: بسمه تعالی
1- اینگونه پیامک ها به دو صورت است.
الف: گاهی به صورت تشویق به انجام عمل خیر است بدون آنکه جنبه دستوری داشته باشد و یا وعده و وعیدی در کنار آن باشد مثل ختم صلوات به نیت اولیا و ائمه(علیهم السلام) که در این صورت نگارش و نشر آن مانعی ندارد.
ب: گاهی به صورت دستوری و بدون سند و مدرک معتبر است و به دنبال آن وعده و یا وعید خاصی بیان شده است که در این صورت نگارش و نشر آن صحیح نیست و اگر موجب ایجاد وحشت و ترس در عموم مردم و یا انتساب به ائمه(علیهم السلام) و یا بزرگان باشد و یا موجب ترویج مطالب خرافی شود حرام است و نباید انتشار پیدا کند.
2- این عمل شرعا حرام است انتساب آن افترا به پروردگار و اهل بیت علیهم السلام است.
3- این عمل شرعا صحیح نیست و اگر مستلزم انتساب خلاف واقع به اهل بیت(علیهم السلام) و یا موجب ترویج خرافات شود حرام است.
4- باید نسبت به آن بی توجهی کرده و آن را انتشار ندهند و نسبت به تذکر به افرادی که قصد انتشار آن را دارند کوشا باشند.
5- در صورتی که عمل غیردینی را انتشار دهند و موجب ترویج یک امر غیرحقیقی و غیرشرعی شوند، درآمد آنها از این راه حرام است. - پاسخ آیت الله شبیری زنجانی: بسمه تعالی،
1- در صورتی که مشتمل بر کذب و مفسده باشد، جایز نیست.
2- در صورتی که منتسب به متون دینی شود، جایز نیست. همچنین اگر عرف برداشت انتساب، نماید.
3 و -4 این گونه امور الزامی برای افراد نمی آورد.
5- در صورتی که در مقابل کار حرام باشد، اکل مال به باطل است. - پاسخ آیت الله سیدعزالدین حسینی زنجانی: بسمه تعالی، قبل از انقلاب و اوائل انقلاب نیز این گونه مطالب به صورت کاغذهای دست نویس و احیانا چاپی پخش می شد و انتشار بعضی از این پیام ها موجب وهن شریعت و دین می شود و لذا جایز نیست و هیچ گونه الزام شرعی هم در تکثیر متوجه دریافت کنندگان نیست.، والله العالم
و علاوه بر آن خود هنری لیونر که به یک عنوان فقیه دینی در اسرائیل فعالیت می کند می گوید: همکاران ما شب و روز در واتس اپ و شبکه های اجتماعی در حال تلاش برای تضعیف اسلام در بین مسلمانان هستند.
هنری لیونر افزود: ما با طراحی پیام های فارسی، عربی، ترکی و اردویی و آوردن نام پیامبر و ائمه و قرآن، در آخر پیام ها می نویسیم آن را برای ۱۰ نفر بفرست تا امروز معجزه ببینی!
با گذشت چند روز و به مرور زمان مسلمانان می بینند که خبری از معجزه نیست پس آن را خرافات تلقی می کنند و اینگونه ایمانشان را کم کم از دست می دهند.
با نگاهی به این اظهارات خیلی از نکات مبهم برای مسلمان عیان می شود، مانند اینکه دشمنان اسلام چگونه با توسل به ابزارهای نوین ارتباطی سعی در تضعیف باورهای دینی میان مسلمانان دارند و در این میان هم از روش های به ظاهر دینی و مذهبی استفاده می کنند و با ارسال پیام هایی با محوریت مقدسات دینی، سعی در تحریک مسلمانان در اشاعه و ترویج این پیام ها دارند و در این میان از ابزارهایی مانند قسم به جان پدر و مادر گرفته تا تهدید به رخداد اتفاق های بد در اثر منتشر نکردن پیام ها سعی دارند مخاطبان را به ترویج این پیام ها ترغیب کنند.
لذا لازم است با توجه به بیانات مراجع عظام دامت برکاتهم مدنظر داشته باشیم که:
1. مراجع تقلید در استفتایی این پیامک های زنجیره ای را مردود اعلام نموده اند .
2. منابع صهیونیستی خود اذعان دارند که شبانه روز در شبکه های اجتماعی در تلاش برای تضعیف اسلام بین مسلمانان هستند و با پیام های فارسی و آوردن نام پیامبر و ائمه و قرآن، و ذکر عباراتی مشابه "این را برای ۱۰ نفر بفرست تا امروز معجزه ببینی" در آخر آن ، کاربران را تشویق به ارسال مطلب می کنند .
3. در این پیام های زنجیره ای از قسم به جان پدر و مادر گرفته تا تهدید به بروز اتفاقات بد در اثر منتشر نکردن پیامها ، برای ترغیب مخاطبان به انتشار این پیامها استفاده می شود .
4. هدف اصلی این پیامها این است که با رسیدن زمان ذکر شده در متن ، خبری از معجزه یا اتفاق گفته شده نمی شود و افراد آن را خرافات تلقی می کنند و ایمانشان را کم کم به نتایج سایر موارد و اعمال صحیح هم از دست بدهند !
5. این موارد از سالها قبل رایج بوده و به صورت دستنویس و چاپی بین مردم منتشر می شده اما با گسترش شبکه های اجتماعی ، سرعت رشد و انتشار آنها هر روز بیشتر می شود که باید از ارسال این پیامک ها جدا خودداری نمود و به سایرین نیز اطلاع رسانی نمود .
چندی قبل روزنامه نیوز تلاویو که در سرزمین های اشغالی منتشر می شود در چاپ سراسری خود با این تیتر که "چگونه اسلام را متزلزل سپس آن را در اختیار بگیریم" پرده از اهداف شوم صهیونیست ها خبر داد.
]مردم بايد از ارسال اين پيامها خوددارى كنند تادشمنان نتوانند با توسل به اهل بيت دست به گسترش باورهاى خرافى و در نهايت سست كردن باورهاى دينى بزنند.]
فرآوری و تدوین: واحد فقه و احکام ضیاءالصالحین
دیدگاهها
عالی
کامل و جامع