ماجرای سربازان تالشی آذربایجان چه بود؟ / کار تمیز رسانه‌ ای چگونه است؟

یادداشتی از سردبیر سایت ضیاءالصالحین؛
ماجرای سربازان تالشی آذربایجان چه بود؟ / کار تمیز رسانه ای چگونه است؟
اخیراً کلیپی ساختگی از سربازان تالشی آذربایجانی علیه دولت الهام علی اف منتشر شده و در آن ادعا شده بود که: «جمعی از نظامیان تالشی الاصل باکویی حاضر در مرز ارمنستان الهام علی اف را تهدید کردند.

ماجرای سربازان تالشی آذربایجان چه بود؟ / کار تمیز رسانه ای چگونه است؟

کار رسانه ای درست انجام دهیم؛ با دروغ و فعل حرام به مقاصد متعالی نمی توان رسید. قبل از هر چیزی از تمامی کسانی که در حوزۀ آذربایجان و قفقاز فعالیت می کنند خواهشمندیم ابتدا سواد رسانه ای مرتبط با این موضوع را به خوبی یاد بگیرند.

به این مسئله مهم نیز عنایت داشته باشند که با کارهای غیرواقع و دروغ نمی توان عملیات روانی در فضای مجازی انجام داد و اصلاً این کار خلاف شرع بوده و برخلاف مکتب تشکیلاتی ما در جمهوری اسلامی ایران است.

وقتی در فضای مجازی فعالیت می کنیم و عنوان افسران جنگ نرم را یدک می کشیم؛ یعنی باید حواسمان به این مسئله باشد که مثل عملیات های نظامی، مقدمات هر عملیات رسانه ای را نیز حتماً بایستی به درستی انجام دهیم...

ماجرای سربازان تالشی آذربایجان چه بود؟ / کار تمیز رسانه ای چگونه است؟

مراحل صحیح انجام یک عملیات

به چند نکته کاربردی توجه داشته باشیم:

  1. اهداف عملیاتی را باید به خوبی بشناسیم و متناسب با اهداف تعیین شده، طرح ریزی صحیح و مناسبی انجام دهیم.
  2. در طرح ریزی اولیه باید پیش بینی صحیحی از کار و عملیات خود داشته باشیم و کلیۀ احتمالات را در نظر بگیریم.
  3. برآورد صحیحی از عملیات و موضوع خودمان داشته باشیم؛ یعنی اطلاعات کافی و میدانی از منطقه عملیاتی و نقاط قوت و ضعف دشمن داشته باشیم و استعداد دشمن را نیز در نظر بگیریم.

نظریۀ معروف سون تزو، نویسندۀ چینی دررابطه با عملیات ها، خیلی عالی و کاربردی است، ایشان معتقد است: «اگر شاهین با یک ضربه می تواند اسـتخوان هـای طعمه و شکار خود را درهم شکند به این دلیل است که او ضربه را در لحظه معین بر نقطه معین (قطعی) فرود می آورد.»

 لذا در فعالیت خودمان نیز همین گونه است وقتی که می خواهید روی موضوعات حساسی مثل تالشان آذربایجان کار رسانه ای انجام دهید ۱۰۰ درصد باید دقت به خرج دهید.

عنایت داشته باشید که با کلیپ های ساختگی نمی شود عملیات روانی راه انداخت، شاید برای مقطعی جواب دهد؛ ولی بعد از حل معما نه تنها کارساز نخواهد بود؛ بلکه باعث سلب اعتماد جامعۀ هدف نسبت به کارهای شما و هم سنگرانتان خواهد شد، پس آثار ویرانی آن بیش از آبادانی اش خواهد بود؛ «قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا؛ بگو: در این دو کار گناه بزرگی است و سودهایی برای مردم، ولی زیان گناه آن دو بیش از منفعت آنهاست.» }آیه 219 سورۀ بقره{

اخیراً کلیپی ساختگی از سربازان تالشی آذربایجانی علیه دولت الهام علی اف منتشر شده و در آن ادعا شده بود که: «جمعی از نظامیان تالشی الاصل باکویی حاضر در مرز ارمنستان الهام علی اف را تهدید کردند.


               

کلیپ اصلی (چهره‌ها مشخص)

 کلیپ فیک (چهره‌ها نامشخص)

 

یکی از این سربازان به زبان تالشی گفت: جنگ با ایران جنگ ما نیست، ایران وطن ماست.

اگر سربازان تالشی را به زور وادار به جنگ با ایران بکنند ما سلاح هایمان را به سمت کاخ ریاست جمهوری الهام علی اف خواهیم گرفت...»

ماجرای سربازان تالشی آذربایجان چه بود؟ / کار تمیز رسانه‌ ای چگونه است؟

اما حقیقت ماجرا چیز دیگری بود : در کلیپ اصلی، سرباز آذربایجانی از الهام علی اف تعریف و تمجید می کرد که با انتشار آن این قضیه دستاویز رسانه های علی اف و پان ترک ها جهت هجوم به ایران و به سخره گرفتن ایران دوستان شده است، همان طور که در بالا توضیح دادیم این قبیل کارها باعث سلب اعتماد ملت آذربایجان نسبت به ما و هم سنگران ما می شود.

و عجیب است که سازندگان این ویدئو کار خود را این گونه توجیه می کنند که: «این ویدئو به مدت 3 روز مثل کابوسی برای یگان های حفاظتی ارتش شد. ما آن را از شهرهای تالش با لهجۀ خودمان در 2 دقیقه ساختیم، کار ساده ما 72 ساعت دشمن را مشغول کرد.»

ماجرای سربازان تالشی آذربایجان چه بود؟ / کار تمیز رسانه‌ ای چگونه است؟

حکایت کار رسانه ای دروغ

یک حکایتی دراین رابطه خدمت عزیزان عرض می کنیم:

گویند روزی شخصی شایعه ای را نشر داد که در فلان جای شهر حلوا خیرات می کنند، چند جا که این مسئله را مطرح کرد و افراد ساده لوح زیادی این شایعه را باور کردند، همگی به هوای حلوا به آن نقطه از شهر هجوم بردند، این فرد وقتی خیل جماعت را دید که به صف ایستاده اند، خودش نیز باورش شد که شاید اصل این مسئله درست بوده و خودش نیز رفت و در انتهای صف ایستاد.

حالا توجیه این دوستان نیز مثل این حکایت است، قبلاً نیز مسئله الحاق نخجوان به ایران توسط یک عدۀ کم تجربه در حوزۀ آذربایجان مطرح شده بود و آن کار نیز از چند وجه کار اشتباهی بود:

  1. اصل کار اشتباه بود؛ زیرا که شایعه سازی دروغ حرام است و بسیاری از بزرگان دین نیز قبلاً در این باره مطالب ارزنده ای ارائه کرده اند، به عنوان مثال:
    آنها که برای رسیدن به اهداف خود استفاده از هر وسیله ای را جایز می شمارند و اصل «هدف، وسیله را توجیه می کند»: «اَلْغایاتُ تُبَرِّرُ الْوَسائِطَ» را برنامۀ اصلی خود قرار می دهند، مسلماً از اصالت برخوردار نیستند. ولی آنها که برای نیل به اهداف مقدس خود از وسایل مقدسی بهره می گیرند، نشانه حقانیت خود را از این طریق آشکار می سازند، و دقیقاً پیامبران راستین و دروغین را از همین طریق می توان شناخت.» }مكارم شيرازى، ناصر، پيام قرآن، جلد: 8، صفحه: 392}
  2. عدم شناخت کافی از وضعیت کنونی نخجوان و مردم آنجا؛ یعنی کاری ناپخته و خام و بدون بهره گیری از دانش متخصصان امر و کارشناسان مربوطه.
  3. اشتباهات عملیاتی در حین اجرای کار، مثل ترجمه متون فارسی به آذری با سرویس مترجم گوگل باعث شد که هر فرد تازه کاری هم متوجه موضوع بشود، حتی در یکی از کامنت ها یک نیروی امنیتی آذربایجانی ویس افشاگری گذاشته بود.

ماجرای سربازان تالشی آذربایجان چه بود؟ / کار تمیز رسانه‌ ای چگونه است؟

به متن آذری دقت کنید:

ماجرای سربازان تالشی آذربایجان چه بود؟ / کار تمیز رسانه‌ ای چگونه است؟

عزیزان! عنایت داشته باشید که در موضوعات آذربایجان برای جمع آوری اطلاعات بایستی از کف جامعۀ هدف اقدام کنید. به عنوان مثال در قضیۀ نخجوان که در حال حاضر یکی از ضدایرانی ترین مناطق آذربایجان به شمار می رود وقتی شما کار تبلیغاتی می کنید که آنها خواستار الحاق به ایران شده اند تمام آذربایجانی ها متوجه می شوند که این مسئله واقعیت ندارد و کار تبلیغاتی ایرانی هاست و موجب به سخره گرفتن ایران در افکار عمومی و ناراحتی ایران دوستان می شود. در این فیلم هم که به عنوان سرباز تالشی پخش شد مردم داخل آذربایجان بر اساس شرایط میدانی می دانند که این موضوع واقعیت ندارد...

آن قدر کارهای واقعی در جمهوری آذربایجان وجود دارد که اصلاً نیازی به این قبیل کارهای غیرواقع نیست.

ماجرای سربازان تالشی آذربایجان چه بود؟ / کار تمیز رسانه ای چگونه است؟

تالشان آذربایجان

اما در مورد تالشان آذربایجان باید بدانیم که تالش های آذربایجان 2 قسم اند:

  • قسم اول، تالش های مهاجر از آذربایجان که بیشتر در روسیه زندگی می کنند و اکثراً ضد حکومت الهام علی اف هستند.
  • قسم دوم، در داخل آذربایجان بوده و در زیر بمباران تبلیغاتی رژیم علی اف زندگی می کنند و متأسفانه اغلب به تدریج ضدایرانی گشته اند و طرف داری از حکومت می کنند و در ارتش هم حضور دارند و حتی بعضی از آنها از ترک ها هم پان ترک تر شده اند.

متأسفانه زمانی که از داخل ایران برنامه خاصی برای احیا و زنده نگه داشتن هویت این قوم ایرانی در نظر گرفته نشد به ترتیب ترکیه، آمریکا و رژیم صهیونیستی در آذربایجان در دو دههٔ اخیر بر روی تالش های آذربایجان که عاشق ایران بودند کار عمیق کردند و در کمال ناباوری مؤفق شدند تعداد قابل توجهی از تالشان آذربایجان را که بیش از ۹۰ درصد آنها را شیعیان تشکیل می دادند ضدایرانی، وهابی و حتی پان ترک بکنند.

✔ رژیم صهیونیستی در طول ۷ سال اخیر کار بر روی تالشان مهاجر از آذربایجان را هم شروع کرده و با تبلیغ اینکه، درسته شما اقوام ایرانی هستید؛ ولی جمهوری اسلامی دشمن شماست و دین شما زردشتی بوده نه اسلام و شیعه، سعی در تبلیغ روحیات ضدایرانی در بین آنها دارد و با پول های کلان در داخل و خارج آذربایجان در بین تالش زبانان در حال شبکه سازی قوی هستند.

✔ تالش های ایران دوست به دفعات در این موضوع به ایران مراجعه کرده و دست یاری دراز کرده اند و خواستار حمایت سیستماتیک و منظم جمهوری اسلامی از تالشان آذربایجان گشته اند.

✔ صهیونیسم جهانی تالشان آذربایجان را مرزنشینانی شیعه و متعصب به ایران و سپر بلا برای جمهوری اسلامی در مرز با آذربایجان می دید و برای همین هم در طول ۳۰ سال اخیر تلاش زیادی برای تحریف تاریخ و هویت ایرانی و اسلامی و تاریخ آنها انجام داده است.

✔ اگر دغدغه مندان به جای کارهای سطحی و صرفاً مقطعی کار درست و حساب شده بر روی تالشان آذربایجان بکنند بدانند که می توانند در طول مدت کوتاه ۵ سال کار ۳۰ ساله دشمنان را خنثی کنند.

چنانچه الحمدلله در داخل ایران متخصصان و پژوهشگران قوی و توانا در این موضوع وجود دارند و کتاب های مختلف در این موضوع چاپ شده است که باید به مرحله عملیاتی برسد.

ماجرای سربازان تالشی آذربایجان چه بود؟ / کار تمیز رسانه ای چگونه است؟

سواد رسانه ای را یاد بگیریم

اما نکته ای که فعالان رسانه و قفقاز پژوهان باید مدنظر داشته باشند، این است که سواد رسانه ای مربوط به فعالیت خودشان را حتماً باید یاد بگیرند و عملیات کور انجام ندهند. به دفعات شاهد بوده ایم اکثر کانال ها بدون بررسی صحت وسقم متن، زیرمتن، فرامتن و محتوای یک کلیپ اقدام به بازنشر آن می کنند که گاهی نتایج آن خلاف اهدافی است که سعی در دنبال کردن آن داریم؛ ازاین رو یادگیری برخی نکات کاربردی لازم و ضروری به نظر می رسد:

متن، زیرمتن و فرامتن:

متن یعنی:

لایه ای که دارای پیام آشکار و عناصر مستقیم، و اصل تولید رسانه ای و محصول ملموس آن است. به عبارتی متن؛ یعنی همه اطلاعات ظاهری موجود در یک پیام که می توانند به صورت کلمه، تصویر، صدا، نشانه و یا هر چیز دیگری برای انتقال معنا باشند.

زیرمتن یعنی:

پیام های پنهانی و غیرمستقیم که تولیدکننده پیام با بهره گیری هدفمند از فنون اثرگذاری بر مخاطب (مانند استفاده از کلام، رنگ، نور، موسیقی، تدوین و…) در تولید رسانه ای جاسازی کرده است.

فرامتن یعنی:

سومین لایه که خارج از متن پیام بوده و شامل شرایط محیطی، فرهنگی و عوامل بیرونی حاکم بر درک و اثرگذاری پیام می شود.

ماجرای سربازان تالشی آذربایجان چه بود؟ / کار تمیز رسانه ای چگونه است؟

مهارت های اولیه در سواد رسانه ای

مرحله اول: شناخت نیازها در رژیم مصرف رسانه ای

مرحله دوم: یافتن منابع اصلی اطلاعات موردنیاز و تشخیص محتوای مفید از غیرمفید که نیازمند تجزیه وتحلیل صحیح و فعالانه پیرامون مطلب موردنظر هستیم و برای این کار باید بتوانیم ساختار آن را دقیق تشخیص دهیم که چه مفاهیمی در رسانه ای پیشرو نهفته و آیا کامل ارائه شده و یا بخشی از آن حذف شده؟

مرحله سوم: طبقه بندی دقیق اطلاعات به فراخور نیازها در راستای رژیم مصرفی آن با عبوردادن آن از صافی تحلیل و نقد چندبعدی (یعنی شناخت ناشر اولیه، هدف آن، شناخت عوارض و منافع پیام و...) و سپس اقدام به اشتراک گذاری آن می کنیم.

همه اینها را در قالب یک مثال عرض می کنیم تا مطلب جا بیفتد: فرض کنید می خواهید ناخدای یک کشتی شوید؛ به چه چیزهایی نیاز دارید؟

ابتدا باید دانش کشتی رانی را یاد بگیرید، هدف و مقصد را بشناسید، نیازهای سفر را هم به خوبی برآورد کنید سپس دریا را بشناسید و بدانید که چه زمانی دریا طوفانی است و در لحظۀ طوفان چه اقداماتی لازم است و اگر همه نیازها و تجهیزات کشتی رانی را به خوبی دریافت کنید، می توانید به سلامت به مقصد خود برسید و الا آن کشتی و آن ناخدا هرگز رنگ ساحل را نخواهند دید و طعمۀ نهنگ و ماهیان دریا خواهند شد.

ماجرای سربازان تالشی آذربایجان چه بود؟ / کار تمیز رسانه‌ ای چگونه است؟

تحلیلگر رسانه ای باشید

افزایش قدرت تحلیل ما باعث می شود بتوانیم اخبار واقعی و فیک را تشخیص داده در انتشار آنها نهایت دقت و توجه را داشته باشیم و این قدرت تحلیلگری به ما کمک می کند در تشخیص صحیح و به موقع انواع رسانه گام مؤثرتری برداریم.

قابیل ممدوف از مخالفان رژیم علی اف

شاید شما هم دیده باشید که چندی پیش کلیپی از یک شهروند باکویی منتشر شد و موردتوجه کانال ها و برخی سایت های داخلی هم قرار گرفت و نشر حداکثری شد.

آیا می شناسید این فرد کیست؟ این فرد قابیل ممدوف از مخالفان رژیم علی اف و یک ارتشی فراری از جمهوری آذربایجان است، فردی بددهن و به دوراز تقوا و دیانت که اتفاقاً افکار پان ترکیستی هم دارد.

به چند تصویر از او عنایت داشته باشید.

1- تصویر شاخص یک کلیپ از اوست که فحاشی های زیادی دارد و آن را کلیپ «فحش های بالای ۱۸ سال قابیل ممدوف» نام گذاری کرده اند:

قابیل ممدوف از مخالفان رژیم علی اف

2- قابی از نشان بوزقورد او (پان ترکیسم)

نشان بوزقورد (پان ترکیسم)

3- تصویری از کلیپ ضدایرانی اوست به پرچم های پشت سر او هم به دقت نگاه کنید. (در آن کلیپ به خاطر پرواز هواپیماهای نظامی ایران در نوار مرزی برآشفته و با فحاشی می گوید که چرا مردی در رژیم علی اف پیدا نمی شود که جواب ایران را بدهد؟!)

قابیل ممدوف

اگر بخواهیم این قبیل افراد را با نمونه های داخلی آن در انقلاب اسلامی مقایسه کنیم، ایشان کمتر از منافقین (مجاهدین خلق) در ایران نیست و بال وپر دادن به این قبیل افراد به خاطر توهم اینکه به نفع ایران حرف زده همان نتیجه بال وپر دادن به امثال امید دانا را در پی خواهد داشت.

و اما مباحثی که در کلیپ های اخیر از وی مطرح شد، چه پیام های نهفته ای را دربرداشتند؟

او می گوید: «آذربایجان نمی تواند مقابل ایران ایستادگی کند و ایران در عرض ۲۴ ساعت آذربایجان را شخم می زند...»

و ایرانی ها با ذوق زدگی زایدالوصفی به بازنشر آن می پردازند (به نظر بنده اصلاً قیاس توانمندی کشورمان با جمهوری آذربایجان، خصوصاً در عرصۀ نظامی، به نوعی جفا در حق جمهوری اسلامی است و این امر از بدیهیاتی است که نیازی به تأیید نابخردان ندارد.)

اما نکتۀ پنهانی این قبیل پیام ها کجاست؟ وی در بخش دیگری از حرف های خود می گوید: «ما با ایران نمی توانیم جنگ کنیم؛ بلکه فقط آمریکا می تواند جنگ کند و یا ترکیه می تواند جنگ کند...»

این همان القاء متوهمانه ای است که امثال علی اف نیز به آن باور دارند؛ یعنی آذربایجان اگر به تنهایی نمی تواند؛ ولی وقتی دشمنان ایران مثل آمریکا و صهیونیست ها و ترکیه با آذربایجان متحد شوند نتیجه چه خواهد شد؟!

این همانی است که بچه های انقلابی و کانال های داخلی از آن غافل شده اند و با تمام توان آنرا بازنشر می دهند و با این کار؛ این قبیل افراد هتاک و به قول آذری ها یالتاق را با تمامی تفکرات و القائات سراسر مسموم، معرفی و تبدیل به یکی از صاحب نظران به اصطلاح این حوزه می کنند!

و یک نکتۀ دیگر نیز وجود دارد؛

جبهه حق نیازی به همدستی با باطل ندارد، مثل امید دانا و... اینها سربزنگاه زیر پای انقلابیون را خالی می کنند تا همه چیز را به نفع خودشان مصادره کنند...

و حق مطلقاً پیروز است و این وعدۀ حتمی خداوند سبحان است، به شرطی که همت و اخلاص را با اتکا به قدرت لایزال پروردگار داشته باشیم.

لذا وظیفۀ ما در قبال این قبیل حرف ها، این است که ما به کار خودمان ادامه می دهیم و اعتنایی به آنها نمی کنیم که مبادا از نردبان ماها بالا بروند و ما ناخواسته در زمین دشمنان بازی کرده باشیم...

ماجرای سربازان تالشی آذربایجان چه بود؟ / کار تمیز رسانه‌ ای چگونه است؟

جهت دسترسی به مجموعه یادداشتهای سردبیر سایت ضیاءالصالحین کلیک کنید.

Share

دیدگاه‌ها

سلام و درود
لطف می کنید تبلیغات رو از این صفحه حذف کنید؟ وزانتِ مطلبِ باارزشِ شما رو به حاشیه برده و انگیزۀ به اشتراک گذاری را کاهش میده.

علیکم السلام و رحمةالله
چون سایت از جایی حمایت مالی نمیشه، چاره ای جز تبلیغات نداریم
البته تبلیغات ویدئویی که لای متون می اومد را گفتیم غیرفعال کنند

و نیز برای اشتراک گذاری در جایی دیگه تبلیغات را اونجا نشون نمیده، چون تبلیغات به مطالب نچسبیده و مخصوص بلوکهای خود سایته و موردی نداره
شما میتونید به اشتراک بزارید و اونجا تبلیغات را نمایش نمیده
موفق باشید