تندخوانی قرآن کریم

موضوع: 
تندخوانی قرآن کریم
با هدف‌گذاری زمانی و حجمی برای مطالعه یک محتوا و قسمت تمام تمرکزتان برای اتمام آن موضوع و توجه نکردن به موضوعات غیر جمع خواهد شد. تقویت حافظه هم کمک می‌کند مطالب را بهتر و سریعتر فرا گرفته و در حافظه بلند مدت خود بسپارید.

تندخوانی قرآن کریم

برای مطالعه قرآن کریم روشهای مختلفی چون تحقیق، ترتیل وجود دارند که تحدیر یا تندخوانی قرآن کریم یکی از آن روشها محسوب می شود...

۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞

یکی از کارهایی که باید به طور روزانه آن را در برنامه‌ریزی خود قرار دهیم تلاوت قرآن کریم است که بر هر مسلمانی ضروری است که روز خود را با مطالعه و تلاوت قرآن کریم در خیر و برکت گرداند. امام صادق (علیه السلام) فرموده‌اند که هر مسلمان باید به طور روزانه پنجاه آیه از قرآن کریم را تلاوت نماید. اما جای این سئوال است ما که برای کارهای روزمره خود زمان کم می‌آوریم چگونه تلاوت پنجاه آیه از قرآن را در برنامه ریزی خود بگنجانیم؟

همانطور که برای مطالعه کتاب‌های علمی نیازمند یادگیری مهارت تندخوانی کتاب هستیم برای مطالعه قرآن کریم و سخنان خداوند متعال و جای‌گذاری این مهم در برنامه روزمره‌مان نیازمند یادگیری مهارت تندخوانی قرآن کریم هستیم که قاریان قرآن از آن با تحدیر یاد می‌کنند.

تحدیر یکی از روش های مطالعه قرآن کریم است و هم‌ معنی با همان تندخوانی قرآن کریم است. البته که روش‌هایی گوناگونی برای مطالعه قرآن کریم وجود دارد که به ترتیب سرعت عبارتند از: تحقیق، ترتیل و تحدیر است.

که تحقیق به معنای قرائت با ادای کامل حروف و مخارج آن و با توجه به معانی و تدبر و تفکر در معنای نورانی عبارات و آیه‌های قرآن کریم است و ترتیل به معنای قرائت حد واسط نه بسیار سریع و نه بسیار آهسته که مدل متداول قرائت است و بیشتر از آن استفاده می‌شود و همچنین در قرآن کریم به این موضوع اشاره شده که رتل القران ترتیلا یعنی قرآن را با ترتیل تلاوت کنید و تحدیر که به معنای مطالعه و قرائت قرآن با سرعت بیشتر و یا همان تندخوانی قرآن کریم اشاره دارد.

تندخوانی قرآن کریم

در این مقاله قرار است به سئوالات زیر پاسخ دهیم:

چرا باید تندخوانی قرآن کریم یا تحدیر را فرا بگیریم؟

چگونه تندخوانی قرآن کریم را یاد بگیریم؟

 

چرا باید تندخوانی قرآن کریم یا تحدیر را فرا بگیریم؟

قرآن کریم کتاب آسمانی ما مسلمانان است که تمام آنچه که در آن عنوان شده نشان دهنده راه سعادت و رستگاری ماست. بسیاری از مطالبی که خداوند در هزار و خورده‌ای سال پیش در قرآن کریم آنها را عنوان کرده دانشمندان بعد از این همه سال و با مطالعه و تحقیق و اثبات فراوان یک به یک دارند به آنها می‌رسند که این نشان‌دهنده خرد اندک انسان و قدرت لاینفک خداوند متعال است که از هیچکس پوشیده نبوده و نیست.

پس حال که ما چنین کتاب پرمعنایی داریم که تمام گفته‌های موجود در آن جز راستی و صدق و جز کمک دهنده و نشان دهنده راه سعادت نیست چرا باید آن را نادیده بگیریم و از کنار آن به سادگی عبور کنیم؟ چیزی همانند آن ضرب‌المثل معروف که چرا قاشق را دور دهان می‌گردانیم است. خب وقتی راه و هدف آشکارا به ما نشان داده شده و ما با اندکی زمان می‌رسیم چرا باید سال‌های عمر خود و جوانی‌مان را به دنبال هیچ بگذرانیم؟

یادگیری تندخوانی قرآن کریم به ما کمک می‌کند که در ساعت و لحظه و در هر روز، ساعت و لحظه‌مان را با نام و یاد خدا نورانی کرده و در هر لحظه لحظه زندگی از پندهای موجود در آن اندرز بگیریم. عبارت‌ها و آیه‌هایی که از هر کدام باید صدها یا هزاران اندرز گرفته و هر کدام را با آب طلا نوشته و آن را قاب بگیریم.

موضوع بعد اینکه مشغله‌های روزانه افراد به حدی زیاد شده که گاهاً کارهای ضروری روزانه خود را روزها یا ماه‌ها به تعویق می‌اندازند چه برسد به مطالعه قرآن کریم هر چند که این موضوع هم بسیار ضروری است ولی خب بسیاری از افراد از آن غافلند. یا یادگیری تندخوانی قرآن کریم می‌توان تا حدودی در تاریخ‌های بسیار کم به مطالعه قرآن پرداخت و از آن غافل نشد.

تندخوانی قرآن کریم

چگونه تندخوانی قرآن کریم را یاد بگیریم؟

اینکه دانستیم یادگیری تندخوانی قرآن کریم تا چه اندازه در زندگی ما اهم و ضروری است ما را به دنبال یادگیری و چگونگی یادگیری این مهارت می‌اندازد. بی‌شک برای یادگیری هر مهارت باید از افراد آگاه که در این زمینه تخصص دارند کمک بگیریم. اما چند راهکار بسیار ساده از دید افرادی که تجربه مطالعه قرآن را به روش تحدیر دارند این است که سعی کنند برات را با چشم مطالعه کنند. هر چند که زمزمه کردن قرآن ثوابی بیش از اندازه دارد اما برای تندخوانی قرآن می‌توان با چشم مطالعه کرد. راهکار دیگر هم تسلط بر زبان عرب و تجوید و مخارج حروف و یادگیری روخوانی قرآن کریم است که اگر آن را یاد بگیریم در مطالعه قرآن کریم به روش تحدیر راحت‌تر خواهیم بود.

علاوه بر راهکارهایی که نام بردیم؛ یادگیری مهارت‌های تقویت حافظه، تمرکز و هدف‌گذاری تاثیر بسزایی در یادگیری تندخوانی قرآن کریم داریم. این سه مهارت کلیدی به طور همزمان بر یادگیری تندخوانی قرآن کریم تاثیر دارد.

شما زمانیکه بر روی مطالعه یک محتوا تمرکز می‌کنید، پرش افکار ندارید و توجه‌تان فقط بر یک موضوع است، بنابراین نسبت به زمانی که تمرکز ندارید سرعتتان بسیار کندتر و کمتر خواهد بود.

با هدف‌گذاری زمانی و حجمی برای مطالعه یک محتوا و قسمت تمام تمرکزتان برای اتمام آن موضوع و توجه نکردن به موضوعات غیر جمع خواهد شد. تقویت حافظه هم کمک می‌کند مطالب را بهتر و سریعتر فرا گرفته و در حافظه بلند مدت خود بسپارید.

چرا باید تندخوانی قرآن کریم یا تحدیر را فرا بگیریم؟ چگونه تندخوانی قرآن کریم را یاد بگیریم؟ سعی کنید تندخوانی سوره یاسین چ تندخوانی سوره واقعه را یاد گرفته و آن را به صورت روزانه مداوم بخوانید و زندگی خود را با تلاوت قرآن کریم نورانی کنید. با بهارمن به بهار زندگیتان نزدیک شوید. شاد و سلامت باشید.

Share