ضیافت الهی - حجت الاسلام صدیقی (بخش دوم) + متن

موضوع: 
دومین قسمت از بیانات ارزشمند حجت الاسلام کاظم صدیقی با عنوان «ضیافت الهی» ویژه ماه مبارک رمضان

ضیافت الهی - حجت الاسلام صدیقی (بخش دوم) + متن

دومـیـن قـسـمت از بیـانـات ارزشــمنـد حجت الاسلام کاظـم صـدیقی با عنوان «ضیـافت الـهی» ویژه ماه مبـارک رمضـان / مـدت زمان سـخنـرانـی : 23 دقیقه

ضیافت الهی - حجت الاسلام صدیقی (بخش دوم) + متن

متن سخنرانی بخش دوم :

خدای متعال بنده‌ی خود را دوست دارد، یکی از صفات حضرت حق جلّ و اعلی «ودود» است، تعبیر خیلی عجیبی است، خدای متعال ودود است، ودود از همان وُدّ است، «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا»، مودّت محبّت است، دوست داشتن است.

خدای متعال ودود است، یعنی خدای متعال جلوه‌های خودش را دوست می‌دارد و در میان موجوداتی که خدای متعال دوست می‌دارد، بشر نزد خدای متعال از همه محبوب‌تر است، زیرا که همه چیز مقدّمه‌ی خلقتِ بشر است.

خدای متعال در مورد خلقت زمین فرمود: «خَلَقَ لَکُمْ مَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا»، آنچه در زمین است برای تو خلق کرده است، دریاها، کوه‌ها، درخت‌ها، ما فی الأرض شاملِ درّنده‌ها هم می‌شود، شیر و گرگ و ببر و پلنگ و اژدها و کوسه‌های دریا، همه برای شما آفریده شده‌اند، این حشرات که مخلوق هستند، ما بلد نیستیم از این‌ها استفاده کنیم، وگرنه نفسِ درندگان هم در حیات و زیست اثر دارند و هم اگر ما بلد بودیم از این‌ها استفاده می‌کردیم.

وجود مبارک کشّاف حقایق امام به حق ناطق حضرت امام جعفر صادق علیه الصلاه و السلام در مسیر سفر حج بودند، عدّه‌ای از مدّعیان که خودشان را عارف و صوفی می‌دانستند آمدند و با سرعت از امام جلو زدند، همراهان امام مقداری که راه طی کردند دیدند این‌ها در یک جایی متوقف هستند و نمی‌روند، پرسیدند: چه شد که ایستادید؟ گفتند: درنده‌ای را در پیش دیدیم و می‌ترسیم نزدیک برویم.

در پناه حضرت آمدند و تا به این شیر رسیدند، این شیر جلو آمد و پوزه‌ی خود را به رکاب حضرت می‌مالید و گویا حضرت با او سخنانی رد و بدل کردند. این حیوان با دستور حضرت کنار ایستاد و این‌ها رد شدند.

عرض کردند: آقا! این حیوان چه می‌گفت؟ حضرت فرمودند: این به من اطلاع داد که جفت او حامله است، از من خواست دعا کنم که وضع حمل او آسان بشود و این موجود هم نر باشد.

معلوم می‌شود که حیوانات هم این احساسات را دارند…

حضرت به او اطلاع دادند که این جفت تو زاییده است و بچه‌ی او هم نر است.

حضرت با این معجزه‌ای که به این‌ها ارائه کردند، که با ادعا که نمی‌شود، حقیقت می‌خواهد، هر نفسی که این اثر را ندارد.

حضرت قریب به این مضامین فرمودند که اگر ایمانتان کامل بود یا تقوا می‌داشتید بارتان را روی دوش درندگان حمل می‌کردید.

در این رابطه حتّی در زمان خود ما اشخاصی که حیوانات درنده در برابرشان نرمش داده‌اند وجود دارند که نمی‌شود این‌ها را خیلی عمومی مطرح کرد.

خدای متعال می‌فرماید هر چیزی که روی زمین است را برای شما خلق کرده‌ام، یا اینکه شما می‌توانید از همه‌ی این‌ها بهره ببرید.

در ارتباط کرات هم «وَسَخَّرَ لَکُمُ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ»، خدای متعال شمس و قمر را هم مسخّرِ شما کرده است، حال این «مسخّر شما کرده است» یعنی تشریع تکوینی که این‌ها نور آفتاب، جاذبه آفتاب و آثار و برکاتی که این جرم نورانی برای زندگی موجودات دارای حیات و برای بشر دارد الی ما شاء الله است، آیا این تسخیر است، یا نه اگر بشر در مسیر بندگی باشد می‌تواند به خورشید و ماه هم فرمان بدهد، و تمام موجودات فرمان بشر را می‌برند.

در این راستا هم ردّ شمس امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و یوشع بن نون جزو امور مشهوری است که شیعه و سنّی این را نقل کرده‌اند.

اجمالاً خدای متعال بشر را از همه‌ی مخلوقات خود برگزیده است، به بشر ویژه عنایت و نگاه کرده است.

«وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا»

ما بنی آدم را اکرام کردیم، تکریم کردیم، حرمت گذاشتیم، احترام کردیم، برّ و بحر را جولانگاه بشر قرار دادیم، هم می‌تواند روی آب برود و آب چه چیزهایی را برای بشر حمل می‌کند و هم زمین زیر پای بشر نرم است و تسلیم است و چموشی نمی‌کند، این زمینی که دارای چهارده نوع حرکت است، گویا برای ما گهواره است، این اکرامِ خدای متعال برای بشر است، «وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا»، ما به بشر برتری دادیم، چیزهای اضافه دادیم که آن را به سایر مخلوقات ندادیم.

حال این بشر که خدای متعال اینقدر برای او حساب باز کرده است و از هیچ امری برای او دریغ نفرموده است، این بشر باید به کجا برسد؟

ضیافت الهی - حجت الاسلام صدیقی (بخش دوم) + متن

ویژه نامه مرتبط : 

ویژه نامه نشانی از آسمان - ویژه ماه مبارک رمضان​

ویژه نامه احکام روزه و روزه داری

Share