احکام اسراف و تبذیر​

تعداد کلمات 806 / زمان تقریبی مطالعه : 3 دقیقه
احکام اسراف و تبذیر​
دین اسلام در تمام زوایای زندگی بشر برای پیروانش برنامه های معتدل و کارامدی دارد، همانگونه که سفارش به استفاده مشروع از نعمت های الهی را دارد، به میانه روی توصیه نموده و ضایع نمودن نعمت ها را ناروا می داند.

احکام اسراف و تبذیر​

دین اسلام در تمام زوایای زندگی بشر برای پیروانش برنامه های معتدل و کارامدی دارد، همانگونه که سفارش به استفاده مشروع از نعمت های الهی را دارد، به میانه روی توصیه نموده و ضایع نمودن نعمت ها را ناروا می داند. در ادامه با احکام اسراف و تبذیر​ با ما همراه باشید.

احکام اسراف و تبذیر​

اسراف یکی از گناهان کبیره است [ تحريرالوسيله، ج 1، ص 275.] که خداوند متعال در قرآن خطاب به انسان ها می فرماید: «کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا، إِنَّهُ لا یحِبُّ الْمُسْرِفِین؛ بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمى دارد».[سوره اعراف، آیه 31]

قرآن مجید برای شخص اسراف کار در این دنیا زیان های جسمی، فقر، هلاکت، و خشم خداوند را گوشزد کرده و وعده عذاب شدیدتر در قیامت را داده است.[سوره انعام 14، غافر 28، انبیاء 9، طه 127.]

چنین نقل شده است که امام صادق علیه السلام مشاهده کرد میوه ای را نیم خورده از خانه بیرون انداخته اند، خشمگین شد و فرمودند: «اگر شما سیر هستید خیلی از مردم گرسنه اند خوب بود آنرا به نیازمندی می دادید».[مجموعة الاخبار، باب 171، حدیث 4.]  

اسراف در مصرف برق

سوال:

گفته مى شود که استفاده از نيروى برق براى روشنايى بيشتر از مقدار نياز، اسراف محسوب نمى شود، آيا اين سخن صحيح است؟

جواب:

شکى نيست که استفاده و مصرف هر چيز حتّى نيروى برق و نور چراغ بيشتر از مقدار نياز، اسراف محسوب مى شود. آن‌ چه صحيح است سخن منقول از رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم است که مى فرمايد: «لاسَرَف في خير» در کار خير، اسراف وجود ندارد.[leader.ir]

احکام اسراف و تبذیر​

نبستن شیر آب هنگام وضو

سؤال:

اگر در موقع وضو آب شیر را نبندیم، آیا اسراف محسوب شده، و جایز نمى باشد؟

پاسخ:

مسلّماً اسراف است، و جایز نیست.

احکام اسراف و تبذیر​

اسراف در مراسم ها

سؤال:

در بین مهاجرین افغانستان مرسوم است که هر گاه یکى از بستگانشان فوت مى کند، عدّه زیادى از اقوام و دوستان بعد از کفن و دفن میّت، همه در منزل یا مسجدى که از طرف صاحبان مصیبت مهیّا شده، گرد آمده غذاى ظهر یا شب را صرف مى کنند، و بعد از آن منزل صاحب عزا تا چهل روز محلّ رفت آمد مردم قرار مى گیرد. خانواده مصیبت دیده، از دست رفتن عزیزش را فراموش کرده به مهماندارى مشغول مى شود، اگر خودش پول نداشته باشد، باید از مردم قرض کند تا آبرویش حفظ شود. در مدّت یاد شده بیش از یک میلیون و دویست هزار تومان خرج مى شود. همچنین اگر شخصى در افغانستان فوت کند تمام مصارف کفن و دفن و مستحبات در آن جا انجام مى شود و بستگانش در جمهورى اسلامى ایران بلافاصله مراسم ختم برگزار نموده، و مصارف سرسام آورى هزینه مى کنند، و به مدّت یک هفته یا بیشتر رفت و آمد برقرار مى باشد. لطفاً بفرمایید حکم این گونه مراسم و هزینه ها چیست؟

پاسخ:

آنچه از مصارف بى رویّه که در بالا نوشته اید. و تحمیل بر صاحب عزا مى شود شرعاً حرام است. برادران و خواهران افغانى باید هر چه زودتر این رسم غیر مشروع را ترک کنند، تا خدا از آنان راضى گردد; ولى خیرات و مبرّات براى اموات در حدّ محدود و معقول، و به دور از هر گونه اسراف و تحمیل، مانعى ندارد.

احکام اسراف و تبذیر​

مصرف بی رویه آب

سؤال:

با عنایت به محدودیّت منابع آب قابل شرب و شیرین در سرزمین ما، مصرف بى رویه و غیرضرورى آن چه صورتى دارد؟

پاسخ:

مصرف بى رویه آب قابل شرب یا آبهاى زراعتى، در هیچ زمانى مجاز نیست باید در این نعمت گرانبهاى الهى، همه مردم صرفه جویى کنند و جلو هر گونه اسراف را بگیرند.

احکام اسراف و تبذیر​

ملاک اسراف و تجمل گرایی

سؤال:

حضرتعالى بارها بر ساده زیستى و پرهیز از تجمّل گرایى تأکید نموده اید; ولى حتّى تجمّل گرها نیز خود را تجمّل گرا نمى دانند. وقتى از ایشان علّت را جویا مى شویم، بحث عرف و شأن را پیش مى کشند. لطفاً بفرمایید: ملاک اصلى و مشهود اسراف و تجمّل گرایى چیست؟

پاسخ:

هر گونه هزینه اى که زاید بر نیازهاى مشروع انسان باشد، نوعى اسراف و تجمّل گرایى است; البتّه شئون افراد، مختلف است و براى تشخیص مصداق، باید به عرف متعهّد و آگاه مراجعه کرد.

احکام اسراف و تبذیر​

کشیدن غذا بیش از حد خوراک

سؤال:

در مجموعه هاى سازمانى که غذا بطور دسته جمعى تقسیم و صرف مى شود، غذا زیاد اسراف مى شود، بطورى که بعضى حدود یک سوّم غذایى را که کاملا قابل خوردن است دور مى ریزند; آیا به نظر حضرتعالى جایز است کسانى که غذایشان اضافه مى ماند، بیشتر از حدّ خوراکشان از مقسّم، غذا دریافت نمایند؟

پاسخ:

چنانچه ممکن باشد که زیادى را به دیگرى واگذار کند و دور ریخته نشود، مانعى ندارد که زیادتر بگیرد، و الاّ اسراف است و حرام مى باشد.

احکام اسراف و تبذیر​

تجمل گرایی در ادارات دولتی

سؤال:

آیا تجمّل گرایى در ادارات را بعنوان آبروى مملکت مى دانید؟

پاسخ:

اگر تجمّل گرایى به معناى اسراف و تبذیر باشد، حرام است، و اگر اسراف و تبذیر نیست، بهتر ترک آن است.[makarem.ir]

Share