تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - استاد امینی خواه / بخش مقدماتی (جلسه 6) + متن

سلسله مباحث «تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت» از حجت الاسلام استاد مصطفی امینی خواه / بخش مقدماتی (جلسه ششم)

تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - استاد امینی خواه / بخش مقدماتی (جلسه 6) + متن

سلسله مباحث «تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت» در کلام حجت الاسلام مصطفی امینی خواه به همراه متن سخنرانی؛ بخش مقدماتی: مهندسی فهم در قرآن / زمان : 9 دقیقه

سلسله مباحث تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - حجت الاسلام امینی خواه

سلسله مباحث مهندسی خلقت که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی ارائه شده در چند بخش پیگیری می شود که شمای کلی آن بدین شرح است:

بخش اول: مقدمات

در این بخش، جایگاه قرآن و نحوه بهره بردن از آن برای کشف مهندسی خلقت طرح می شود.

بخش دوم: نظام تسخیر

در این بخش، تعریف مرحوم علامه طباطبایی از نظام تسخیری و توضیح قرآنی ایشان برای این نظام طرح می شود.

بخش سوم: نظام تقدیم

در این بخش، مباحثی پیرامون «غیب» و «ملکوت» و نسبت دنیا و آخرت طرح می شود.

سلسله مباحث تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - حجت الاسلام امینی خواه

متن سخنرانی :

در این جلسه روایت بی نظیری را عرض می کنم ، نقل شده است که آقایی که الان من اسمش را نمی آورم چرا که این آقا معروف است ، و به قیاس هم معروف است (خیلی اهل قیاس کردن بود)…این آقا کنار حضرت امام صادق(علیه السلام) بود و از شاگردان ایشان هم محسوب می شد ، روزی این آقا و امام صادق هم سفره بودند ، زمانی که حضرت دست از غذا کشیدند دعای عجیبی کردند انگار می خواستند لج این آدم را دربیاورد و مخصوصا اینجوری دعا کردند که:

(الحمد لله رب العالمین، اللهم هذا منک و من رسولک صلى الله علیه وآله)؛ یعنی: الحمدلله این غذا را از تو و پیامبرت دارم.

در نظر عوام خداوند است که روزی رسان است، وقتی امام فرمود خدا و پیغمبر روزی رسان اند.
این آقا هم که مستعد این بود که اینجا کفرش دربیاید سریع گفت: یا اباعبدالله برای خدا شریک قرار دادی؟ 
(معلوم میشود داعش پیشینه ی چند صد ساله دارد و از همان زمان امام صادق (علیه السلام) فکر منجمد وجود داشته)

امام در جواب فرمودند: تو مگر قرآن نخوانده ای آنجا که می فرماید:
وَمَا نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْنَاهُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ مِن فَضْلِهِ ۚ(توبه:۷۴)
خدا و رسولش مردم را بی نیاز می کنند.

و یا حتی این آیه را در سوره مبارکه توبه ندیده ای که:
وَلَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا مَا آتَاهُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَیُؤْتِینَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَرَسُولُهُ (توبه:۵۹)
خدا و پیغمبر است که به مردم عطا می کنند( هر عطا و امدادی اگر هست از جانب خدا و پیامبر است )

بعد از این جواب آن آقا جمله عجیبی گفت که: سوگند به خدا! گویا تا کنون هرگز این دو آیه از کتاب خدا را نخوانده ام و نشنیده ام، مگر اکنون.

اینجا جواب حضرت معرکه است، فرمودند: این دو آیه را هم خوانده بودی و هم شنیده بودی، اما خداوند متعال در مورد تو و کسانی که به تو شباهت دارند، چنین آیاتی را نازل فرموده: أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا (محمد:۲۴)
دلهایی که قفل دارند قرآن را نمی فهمند خداوند در مورد امثال تو است که نازل کرده :
کَلاّ بَل‌ ران‌َ عَلی‌ قُلُوبِهِم‌ ما کانُوا یَکسِبُون‌َ(مطففین:۱۴)
دلهای که چرک (زنگار) بگیرند قرآن را نمی فهمند.

اینجاست که می بینیم عده ای قرآن را می خوانند و حتی آیات را هم حفظ می کنند اما مفهوم را نمی فهمند.

مرحوم آیت الله سید محمد محسن حکیم به حج مشرف شده بودند، یکی از علمای وهابی که نابینا هم بود آمد به ملاقات آیت الله حکیم و وقتی فهمید که ایشان مرجع تقلید شیعه است، گفت که شما شیعه ها چرا قرآن را تحریف می کنید؟

آیت الله حکیم پرسیدند: چطور تحریف کرده ایم؟

آن فرد نابینا گفت شما می گویید قرآن نیاز به تفسیر دارد ، این تحریف قرآن است. همین ظواهر قرآن هرچه بگوید همان درست است ، مثل این آیه که می گوید: الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى‌(طه:۵)
خدا روی عرش نشسته، این یعنی خدا جسم است و روز قیامت مردم خدا را می بینند و این دیدن با همین چشم ظاهر است چرا شما آیات را تفسیر می کنید ، وقتی شما آیات را تفسیر کنید ، درواقع تحریفش کرده اید. مرحوم آیت الله حکیم جواب جالبی دادند ایشان فرمودند: ایشان درست می گویند چرا آیات را تفسیر می کنید اتفاقا در قرآن داریم :

وَمَنْ کَانَ فِی هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِی الْآخِرَهِ أَعْمَى(اسراء:۷۲)
هرکس در دنیا کور است در آخرت هم کور است.

این در مورد شماست، در دنیا کور بودی، در آخرت هم باید کور باشی.

مرد نابینا سریع گفت : نه این آیه احتیاج به توضیح دارد!

آیت الله حکیم گفت : پس شما هم شیعه شده ای که می خواهی آیه را تفسیر کنی؟

خب مشخص می شود این فرد بارها آیه را خوانده اما نفهمیده، دلیلش این است که دل فیلتر است،دلی که فیلتر است اصلا جهت یابی را نمی فهمد، بعضی از آیات براش تعریف نشده است.

امام صادق (علیه اسلام) قاعده مهمی را از آیه بیرون کشیده اند، در فلسفه گفته می شود خدای متعال یک تجلی دارد و تکثر تجلی او، به واسطه ی واسطه ی فیض است که تکثیر پیدا می کند، این یک بحث مهم فلسفی است، حضرت این را از این آیه بیرون کشیده اند.

دیگری هم همین آیه را می خواند اما مفهوم را نمی فهمند، این همان است که عرض کردیم، قرآن لایه هایی دارد که انسان با ” تقوا “می تواند به آن برسد. درغیر این صورت فرد نه صغری را می فهمد نه کبری را.
ببینید قرآن یک کبریات دارد و یک صغریات، یعنی یک سری قواعد کلی داریم در قرآن مثل همین که حضرت به آن اشاره کردند که هر نعمتی به شما رسیده به واسطه ی پیغمبر رسیده ، قواعد جزئیش این است که حضرت سر سفره نشسته اند و می گویند این نانی که خوردیم هم از جانب پیغمبر به ما عطا شده.

مراتب قفل دل متفاوت است یک عده،کبری را می فهمند صغری را نمی فهمند، که این بین عموم مردم خیلی رایج است، یعنی اگر قواعد کلی را هم بتوانیم درک کنیم در تطبیقاتش نمی توانیم درک کنیم و بپذیریم…یک عده وضعشان خراب تر است نه کبری را می فهمد و نه صغری را..چرا انسان اینطور می شود؟

جواب این است که ” ظلم ” جلوی فهم را می گیرد.

وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا(اسراء:۸۲)

حالا این سوال پیش می آید که چرا قرآن کسی که ظالم است را به جای اینکه درمان کند بدترش می کند؟

جواب این است که ظالم داریم تا ظالم، یک وقت ظالم برای مداوا می آید در محضر قرآن، این خوب درمان می شود اما یک وقت ظالم می آید تا خودش را تحمیل کند به قرآن، این می شود ( وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا ) و قرآن او را خسارت زده می کند.

سلسله مباحث تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - حجت الاسلام امینی خواه

جهت دسترسی به سایر قسمتهای مباحث «تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت» حجت الاسلام امینی خواه کلیک کنید.

Share