تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - استاد امینی خواه / بخش مقدماتی (جلسه 11) + متن

سلسله مباحث «تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت» از حجت الاسلام استاد مصطفی امینی خواه / بخش مقدماتی (جلسه یازدهم)

تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - استاد امینی خواه / بخش مقدماتی (جلسه 11) + متن

سلسله مباحث «تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت» در کلام حجت الاسلام مصطفی امینی خواه به همراه متن سخنرانی؛ بخش مقدماتی: مهندسی فهم در قرآن / زمان : 15 دقیقه

سلسله مباحث تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - حجت الاسلام امینی خواه

سلسله مباحث مهندسی خلقت که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی ارائه شده در چند بخش پیگیری می شود که شمای کلی آن بدین شرح است:

بخش اول: مقدمات

در این بخش، جایگاه قرآن و نحوه بهره بردن از آن برای کشف مهندسی خلقت طرح می شود.

بخش دوم: نظام تسخیر

در این بخش، تعریف مرحوم علامه طباطبایی از نظام تسخیری و توضیح قرآنی ایشان برای این نظام طرح می شود.

بخش سوم: نظام تقدیم

در این بخش، مباحثی پیرامون «غیب» و «ملکوت» و نسبت دنیا و آخرت طرح می شود.

سلسله مباحث تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - حجت الاسلام امینی خواه

متن سخنرانی :

تصوّرِ افراط‌گونهٔ قداست، دربارهٔ قرآن بین عموم مردم وجود دارد که می‌گویند این کتاب آن‌قدر مقدس است که هرکسی نه می‌تواند آن را بخواند و نه می‌تواند آن را بفهمد! درحالی‌که این کتاب نامش ” قرآن “است، قرآن مصدر است و معنای آن ” خواندن ” است! کتابی برای انسان نازل شده و نام این کتاب “خواندن ” است، حال این کتاب را برداری و تبرک کنی و مدام فقط ببوسی، بی‌معنی است.
خداوند متعال در سوره مبارکه ص می‌فرمایند:

کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ …(ص:۲۹)

من این قرآن را فرستادم تا همه تدبر کنید در این آیات.

آیت‌الله جوادی آملی در کلاس تفسیر به آیه آخر سوره کهف که رسیده بودند، می‌فرمودند این آیه بین عموم مردم به این مشهور است که اگر شب بخوانی هر ساعتی بخواهی بیدار می‌شوی. ملائکه‌ای هستند در تصرف این آیه که اگر کسی باانگیزه خالص این آیات را بخواند او را بیدار می‌کنند. حضرت استاد تعبیرشان برای این موضوع جالب بود، ایشان فرمودند: قرار نیست قرآن کار ساعت زنگ‌دار را انجام بدهد، شما می‌خواهید بیدار بشوید بروید یک ساعت بخرید، آیه برای این است که خودتان را بیدار کند! نهایت استفاده آیات بین مردم آن‌قدر ساده و پیش‌پاافتاده شده که کدام آیه خون‌دماغ را بند می‌آورد و کدام آیه سردرد را خوب می‌کند، کدام سوره بخت را باز می‌کند و…
متأسفانه، در ارتباط با قرآن فرهنگ ما ضعیف است و حتی نمی‌دانیم چطور از این قرآن برای دعوت کفار به دین استفاده کنیم.
عمداً مشکلات ما در ارتباط با کفار این است که ما انفعالی هستیم، منتظر می‌مانیم آنها نظر یا شبهه‌ای بیان کنند بعد ما جواب می‌دهیم، متأسفانه در ارتباط با وهابیت هم وضع همین است!

باید بدانیم که شیعه نباید پاسخگو باشد، شیعه باید سؤال‌کننده باشد، شیعه باید سایر ادیان را به چالش بکشد، آنها هستند که در معرض اتهام و زیر سؤال‌اند. خودِ قرآن می‌فرماید کفار را به چالش بکشید، قرآن را به آنها بدهید و بخواهید در آن تدبر کنند.

أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآن… (نساء: ۸۲)

مرحوم علامه طباطبایی در جلد پنج المیزان می‌فرماید که قرآن به پیغمبر می‌گوید برو به کفار بگو :

أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلَافًا کَثِیرًا(نساء:۸۲)

قرآن را بده بخوانند و وقتی خواندند آنها را به چالش بکش! از آنها سوال بپرس! قرآن، دست برترش همین اس، می‌گوید آیات را خواندی؟ حالا یک آیه مثل این بیاور! یا ثابت کن این کلام از جانب غیر خداوند است! متأسفانه، ما از موضع پایین‌تر به کفار نگاه می‌کنیم و دائم در مسائل مختلف خودمان را برای آنها توضیح می‌دهیم، درحالی‌که نگاه قرآن به کفار، نگاه به چالش کشیدن است، قرآن حتی کفار را هم سفارش به تدبر می‌کند.

مرحوم علامه طباطبایی می فرمایند که این نشان می دهد ، فهم قرآن در یک لایه هایی آنقدر شفاف، واضح و روشن است که حتی برای کفار هم قابل دسترس است. اینجاست که روشن می‌شود، تدبر، کلید فهم مهندسی قرآن است.

مرحوم علامه طباطبایی می‌فرمودند که:

تدبر در قرآن یعنی آیات را با همدیگر جفت کنید .

قرآن اینطور است که آیاتش همه با هم ارتباط دارند.

از همین ارتباط برقرارکردن‌ها مرحوم علامه طباطبایی، سؤالی تاریخی که بیش از ۱۴ قرن مسلمین در جوابش مانده بودند را حل کرد.
ایشان از آیات قرآن استنباط کردند که آزر پدر حضرت ابراهیم نبوده ، این در حالی است که در قرآن آمد:

وَ إِذْ قالَ إِبْراهیمُ ِلأَبیهِ آزَرَ.. (انعام:۷۴)

ایشان می‌گویند یک ” أَب ” داریم و یک “والد ” داریم.
أَب و والد با هم فرق می‌کنند. بعد آیاتش را می‌آورد. یک آیه از سوره مبارکه توبه و یک آیه هم از سوره مبارکه ابراهیم کنار هم می‌گذارند و ثابت می‌کنند که آزر أب ابراهیم بوده؛ اما والد ابراهیم نبوده.

رسیدن به این مرحله از تدبر، قرائت مستمر و فراوان قرآن و لطافت روح می‌خواهد. اعجاز قرآن این است که اگر لایه‌ای از آن برای شما باز شود و به آن عمل کنید، لایه‌های بعدی را هم در اختیار شما قرار می‌دهد.

سلسله مباحث تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - حجت الاسلام امینی خواه

جهت دسترسی به سایر قسمتهای مباحث «تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت» حجت الاسلام امینی خواه کلیک کنید.

Share