اولین پایگاه حکومت جهانی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
شروع حكومت جهانى حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) چون پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله از مسجد خواهد بود.
مسجد از نگاهى خانه خداست و از نگاهى دیگر، مجلس و جایگاه پیام آوران بزرگ الهى و خانه همه تقوا پیشگان است. ضرورت تلاش براى آبادانى و رونق این جایگاه ملكوتی تا آنجاست كه یكى از رازهاى تشریح فریضه جهاد، پاسدارى از این پرستشگاه پرعظمت در برابر یورش حاكمان ستمگر است و تاریخ مسجد با تاریخ دین اسلام گره خورده ، كه از شروع بعثت بسیاری از حركت ها و فعالیت ها از مسجد صورت گرفته است.
مسجد پایگاه وحدت
مسجد پایگاه عبادت و یاد خداوند متعال و پایگاه جهاد فكرى و تعلیم و تعلم معارف اسلامى و نمایش روح وحدت و یكپارچگى به دشمنان اسلام است. مسجد به عنوان پایگاه عبادت و یاد خداوند متعال و به عنوان پایگاه جهاد فكرى و تعلیم و تعلم معارف اسلامى و همچنین بعنوان پایگاه تجمع نیروهاى رزمنده و اعزام آنان به جبهه و جهاد و مركز وحدت مسلمان و نمایش روح وحدت و یكپارچگى به دشمنان اسلام مورد استفاده قرار گرفته است.
معنای مسجد
مسجد واژه اى عربى از ماده "سجد" است كه اسم مكان به معنای محل سجده است زیرا سجده فرد کاملترین مصداق عبادت به شمار می رود و نهایت خضوع در برابر خالق هستى است. مسجد خانه دوم هر مسلمان است و تعلق به معبود دارد و خانه خداست، محل پرستش، نیایش و ارتباط با خالق یكتا، غنى و فقیر در آن یكسان است.
اهمیت مسجد بر كسى پوشیده نیست و مانند كعبه، حرم الله است و جنگ در آن حرام و احترامش بر همگان لازم است، مسلمانان نیز بیشتر از هر چیز و هر جاى دیگر به عمران و آبادانى و توسعه مسجد اهتمام می ورزند و به شكوه و عظمت آن می اندیشند كه وجود مساجد مستحكم و باشكوه در سرزمین هاى اسلامى دلیل بر این مطلب است. بعد از انقلاب اسلامى مساجد اهمیت بیشترى یافتند و فعالیت هاى سیاسی، اجتماعى به خصوص نظامى در مسجد شكل گرفت و مردم از مسجد نهضت را شروع كردند و از آنجا انقلاب به ثمر رسید.
ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
ظهور یعنى ظاهر شدن امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از پس پرده غیبت تا جهان را پر از عدل و داد كند، چنانچه از ظلم و جور پر شده است. آنچه كه حایز اهمیت است، اهداف و اعمال آن وجود مقدس در دوران ظهور است. در عصر ظهور چون فتنه ها زیاد می شود، بسیاری از مكان ها در اثر این فتنه ها و فسادها، آلوده می شوند و كمتر مكان سالم در دنیا پیدا می شود كه محیط سالم داشته باشد.
مسجد محلی برای شناخت خدا
از طریق مسجد می شود راه هاى اطاعت خدا را شناخت و با زندگى رسول خدا و ائمه اطهار علیهم السلام آشنا شد تا انسان زندگى خود را رنگ و بوى اهل بیت بدهد و مؤمن مخلص به كسی می گویند كه كارهایش براى جلب رضایت خدا باشد و از خدا و رسولش و جانشینان بر حق ایشان اطاعت كرده باشد، رفتن به مسجد انسان را به این مقام راهنمایى می كند و در اثر مداومت رفتن به مسجد انسان به درجه عالى اخلاص و ایمان می رسد.
محیط مسجد اثر تربیتى خاصی دارد و انسان را به مقام صدیقین و شهدا می رساند و كسى كه به این مقام برسد آن همان متقین و مخلصین هستند كه این افراد در آخر الزمان هستند كه زمینه ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را فراهم و خودشان را براى جنگ با كفار درركاب امام زمان علیه السلام آماده می كنند.
نیروهاى مؤمن و مخلص زمینه سازان ظهور
نیروهای مخلص و مؤمن وقتى زندگیشان را بر اساس دستورات قرآن و فرمایش معصومین علیهم السلام تنظیم كردند، اجامعه را در سایه خودسازى متوجه حقایق احكام متعالیه اسلام خواهند كرد و بنا به فرموده قرآن در سوره شریفه بقره آیه سوم، اولین صفت متقین ایمان به غیبت، یعنى ایمان به جهان عالم غیب كه گسترده تر از این جهان است بوده و یكى از مصداق هاى غیب و زندگى، وجود مقدس امام زمان علیه السلام است كه از اول با غیب گره خورده است و تمامى مراحل و لحظات زندگى مبارك ایشان با غیب آمیخته است تا اینكه به غیبت صغرى و غیبت كبرى می رسد.
اكثر مساجد به دست مبارك امام زمان علیه السلام می رسند چون مسجد اولاً تنها مكانى است كه كاربرد آن عوض نمی شود و فقط براى عبادت خداوند ساخته شده است و همیشه هم در این راستا مورد استفاده قرار می گیرد و ثانیاً كارهایى كه براى تقریب به خدا و از روى اخلاص صورت گیرد باقى خواهند ماند و آثارى كه با اخلاص ساخته شود و بنا نهاده شود ماندگار هستند و به دست مبارك صاحب الامر در این دنیا خواهند رسید.
رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید:
«من بنى لله مسجداً لا یرید به ریاء و لا سمعة بنى الله له بیتاً فى الجنة؛ هر كسی براى خدا مسجدى را بسازد و آن را براى ریا و خودنمایى به كار نبرد خداى تعالى در بهشت خانه ای براى او بنا می كند» بناى مسجد ثواب خانه بهشت دارد كه از روى اخلاص ساخته شود پس مساجدى كه از روى اخلاص بنا شده اند به دست ایشان خواهد رسید و امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) آن مساجد را آباد خواهند كرد تا مردم از آن مساجد برای عبادت خدا و رسیدگى به امور دینى و دنیایى استفاده كنند.
ارتباط مسجد با حكومت اسلامى
مسجد به عنوان یك نهاد سیاسى پر تحرك در جامعه اسلامى مطرح است در شروع حكومت سیاسى دین اسلام و ابقاء آن حكومت اسلامى مسجد نقش مهمى ایفا كرده است و بسیاری از مسایل مهم سیاسى با مساجد آمیخته است.
شروع حكومت اسلامى و اداره آن از مسجد
وقتى سیره و زندگى پیامبر اسلام را بررسى می كنیم در سال هاى آغازین دعوت به اسلام از مسجدالحرام به عنوان یك سنگر تبلیغى و ارتباطى در راستاى پیشبرد رسالت خود استفاده می كرد با اینكه قریش و كفار بر ایشان سخت می گرفتند اما هر وقت فرصت می یافتند در مسجدالحرام مذاكراتى را با برخى از هیئت ها انجام می دادند. بعد از هجرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و با ورود ایشان به مدینه بى درنگ مسجدالنبى بنا شد و قلب فعالیت های تبلیغى و فرهنگى و اجتماعى و سیاسى مسلمانان شد و این نهاد مقدس در حقیقت براى حیات سیاسی و اجتماعى و پیدایش تشكل سالمى در جامعه آن روز همچون قلبى تپنده بود، قضاوت و رسیدگى به دعاوى توسط پیامبر اسلام در مسجد صورت می گرفت و مذاكرات و گفت و گوهای سیاسى حضرت با افراد و هیئت هاى اعزامى از قبایل و طوایف گوناگون در مسجد انجام می گرفت و پیمان بیعت با تازه مسلمانان در مسجد منعقد می شد.
مسجد و ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
شروع و ادامه حكومت اسلامى در زمان رسول خدا از مسجد بوده است و همچنین وصى بر حقش، حضرت على علیه السلام در مسجد حكومت را تشكیل داد و اداره حكومت هم از مسجد بوده، در این راستا معلوم است كه شروع حكومت جهانى حضرت مهدى علیه السلام از مسجد خواهد بود و بعضى روایات مؤید آن است كه حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آغاز كار با اندكى از یاران ظهور می كند و از مسجدالحرام ظهورش شروع می شود.
امام باقر علیه السلام فرمودند:
«همانا قائم ما از راه كوه ذى طوبى با 313 مرد به عدد رزمندگان جنگ بدر می آید تا اینكه به حجر الاسود تكیه داده و پرچم پیامبر (ص) را می افرازد.» بنابراین روایت شروع نهضت جهانى حضرت مهدى علیه السلام از مسجدالحرام است و از آنجا به دنیا پیام خواهد داد و ندای ملكوتى انا المهدى را به گوش جهانیان رسانده و برای فتح جهان از مسجد شروع خواهد كرد.
مسجد در عصر ظهور
با توجه به افكار شیطانى كه در آخرالزمان شیوع پیدا می كند و در اثر تهاجم فرهنگى برخی از مردم به فساد و انحراف كشیده می شوند و موجب نزول بلاها و گرفتاری ها و مشكلاتى در جامعه می شود اما بنا به فرمایش رسول اكرم صلی الله علیه وآله اهل مسجد در امانند، ایشان می فرمایند:
«اذا نزلت الافات عوفى اهل المسجد؛ هنگامى كه مشكلات و بلاها (براى اهل زمین) نازل می شود اهل مساجد درامانند.» با توجه به این حدیث اهل مسجد از انحرافات در امان هستند و افكار شیطانى در آنها اثر نخواهد كرد و تهاجم فرهنگى را پاسخ داده و خودشان را نجات می دهند و از فساد و انحرافات در امان می مانند و به خاطر همین دچار بلاها و گرفتاری ها و مشكلاتی كه در آخرالزمان پیش می آید نمی شوند.
جهاد اكبر در عصر ظهور
مبارزه با نفس جهاد اكبر است در آخرالزمان مؤمنین باید شب و روز در جهاد اكبر باشند تا از انحرافات و تهاجمات فرهنگى در امان بمانند، این جهاد با رفتن به مسجد انجام می گیرد. رسول خدا صلی الله علیه وآله می فرماید:
«الغدو و الدواج الى المساجد من الجهاد فى سبیل الله؛ شب و روز به سوی مسجد شتافتن از اقسام جهاد كردن در راه خداست.» دو نوع جهاد وجود دارد كه جهاد اصغر همان جنگ با كفار و دشمنان خارجى است و جهاد اكبر، جهاد و مبارزه با نفس اماره است و چون در آخرالزمان انواع هجمه های شیطانى براى فریب انسان و انواع خواهش های نفسانى در جامعه رواج پیدا می كند باید جهاد اكبر انجام دهد، بنابر روایت براى این جهاد بهترین جا و وسیله مسجد است كه انسان در این زمان با رفتن به مسجد از این هجمه ها و فریب هاى شیطانى و خواهش هاى نفسانى ایمن می ماند.
منبع : خبرگزاری شبستان، بااندکی تصرف.
افزودن دیدگاه جدید