تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - استاد امینی خواه / بخش مقدماتی (جلسه 4) + متن

سلسله مباحث «تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت» از حجت الاسلام استاد مصطفی امینی خواه / بخش مقدماتی (جلسه چهارم)

تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - استاد امینی خواه / بخش مقدماتی (جلسه 4) + متن

سلسله مباحث «تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت» در کلام حجت الاسلام مصطفی امینی خواه به همراه متن سخنرانی؛ بخش مقدماتی: مهندسی فهم در قرآن / زمان : 8 دقیقه

سلسله مباحث تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - حجت الاسلام امینی خواه

سلسله مباحث مهندسی خلقت که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی ارائه شده در چند بخش پیگیری می شود که شمای کلی آن بدین شرح است:

بخش اول: مقدمات

در این بخش، جایگاه قرآن و نحوه بهره بردن از آن برای کشف مهندسی خلقت طرح می شود.

بخش دوم: نظام تسخیر

در این بخش، تعریف مرحوم علامه طباطبایی از نظام تسخیری و توضیح قرآنی ایشان برای این نظام طرح می شود.

بخش سوم: نظام تقدیم

در این بخش، مباحثی پیرامون «غیب» و «ملکوت» و نسبت دنیا و آخرت طرح می شود.

سلسله مباحث تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - حجت الاسلام امینی خواه

متن سخنرانی :

در رابطه با رمزگشایی قرآن که رمز ورود به عالَم است، جلسات قبل صحبت کردیم ، که اگر کسی از قرآن توانست رمزگشایی کند از همه ی عالم می تواند رمزگشایی کند و اگر قرآن ، مجهول بود تمام عالم در حقیقتِ خودش برای انسان مجهول خواهد بود.

رمزگشایی از قرآن خودش کلید هایی دارد که چند جلسه ای باید در این مورد مفصل صحبت کنیم.
از خود قرآن کمک بگیریم و با توجه به رمز ها و کد هایی که قرآن می دهد، کشف کنیم چطور از قرآن استفاده کنیم.
یکی از نکات مهم در مورد قرآن این است که قرآن مثل یک نقشه و اطلس می ماند و می دانیم که نقشه و اطلس مطالعه کردنی نیست، مثلا شما نمی نشینید، بگویید چه جالب این خیابان اینجاست و یا فلان شهر آنجاست و یا چه جالب ، این خیابان بن بست است.. . اینها اصلا جذابیتی ندارد.

نقشه به درد کسی می خورد که رونده است و در مسیر حرکت می کند. این واژه ی رونده یا راهرو معادل عربی آن در ذهن ما چه واژه ای است؟

بله معادل عربی اش “سالک” است. پس قرآن به درد چه کسی می خورد و چه کسی می تواند از قرآن رمز گشایی کند؟ کسی که سالک باشد، کسی که حرکت دارد، و رونده است. کسی که رونده نیست، وقتی قرآن را می خواند، آن را پس می زند. این از اسرار قرآن است و حتی خودش می فرماید که یک عده ای را پس می زنم و یک عده را گمراه می کنم (… یُضِلُّ بِهِ کَثِیرًا … (بقره:۲۶)

وقتی قرار نیست سالک باشی، خواندن و حفظ کردن قرآن سود آنچنانی ندارد و چه بسا گمراه کننده هم بشود .این را هم بدانید گاهی ما نوع مواجه مان با قرآن لذت بردن از این الفاظ وآهنگ و اینهاست، مثل این می ماند که شما نقشه مشهد را در دست بگیرید و مسیرهای منتهی به فلان چهار راه را ده بار با صوت بخوانید و لذت ببرید، البته قرآن یک تفاوتی دارد ، و آن این است که قرآن نور است و در هر قیاسی که با او ارتباط برقرار کنید اثر بخش است. اما اصل ماجرا این است که تا کسی رونده نباشد از حقایق قرآن بهره ای نخواهد برد و از آن رمزگشایی نخواهد کرد.

من جلسه اول قرآن را تشبیه کردم به یک نرم افزار و الان می خواهم تشبیه دیگری بکنم ، قرآن را تشبیه به گوگل ارث (نقشه سه بُعدی زمین) می کنم ، قرآن همچون نقشه ای است به شرطی که شما بلد باشید زوم کنید و پایین بیاید.

گوگل ارث به این صورت است که شما هر چه بخواهید فضا برایتان بازتر بشود و تصویر شفافی از مکان مورد نظر به شما بدهد باید در نقشه زوم کنید و به عمق نقشه دست پیدا کنید ، حالا ارتباط با قرآن هم باید به همین شکل باشد.

واژه سلوک در قرآن به این معنا نداریم و واژه اصلی که معادل این سلوکی است که ما میگیم واژه تقوا ست در قرآن آمده است ( یَنَالُهُ التَّقْوَىٰ ) نیل پیدا کنید به وسیله تقوا. لَنْ یَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَٰکِنْ یَنَالُهُ التَّقْوَىٰ مِنْکُمْ ۚ کَذَٰلِکَ سَخَّرَهَا لَکُمْ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاکُمْ ۗ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِینَ(حج:۳۷)

حضرت آیت الله جوادی آملی ذیل این آیه می فرمودند که:

این آیه در مورد قربانی است و می گوید اینها قبلا قربانی که می کردند خون این قربانی را می زدند به کعبه، قرآن نازل شد که این خون نیست که به من می رسد و حتی گوشت هم نیست که به من می رسد، این که قربانی کردید نه خونش به خدا می رسد و نه گوشتش ، بلکه (وَلَٰکِنْ یَنَالُهُ التَّقْوَى)ٰ ..چیزی که به خدا می رسد تقواست.

آیه خیلی لطیف است..ایشان می فرمودند تقوا که وصف است و متصف می خواهد، تقوای خالی که به خدا نمی رسد، “تقوا” کسی را می خواهد که تقوا داشته باشد وقتی کسی تقوا دارد، و تقوای او به خدا می رسد یعنی خودِ این متقی هم به خدا می رسد و نایل می شود به خداوند ،تعبیر قرآن واژه “نیل” است، ( یَنَالُهُ التَّقْوَى ) به جای سلوک ، واژه نیل را به کار برده. متقی نایل میشود به خدا. لذا قرآن می فرماید:

ذَلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ(بقره:۲).

چون اینها نیل دارند ، پس این ها از هدایت بهره می برند و هدایت قرآن برای متقین است.

سلسله مباحث تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت - حجت الاسلام امینی خواه

جهت دسترسی به سلسله مباحث «تاثیر درک مهندسی خلقت بر معنویت» حجت الاسلام امینی خواه کلیک کنید.

Share