جریان شناسی اشخاص در کلام شهید بهشتی (اسطوره تشکیلات)

تعداد کلمات 1434 / زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
شهید بهشتی 
شناخت شخصیت ها و مواضع و عملکرد آن ها به شکل منطقی و صحیح، یک خدمت بزرگ به نسل های آینده و بسیار با ارزش است.

جریان شناسی اشخاص در کلام شهید بهشتی (اسطوره تشکیلات)

شناخت شخصیت ها و مواضع و عملکرد آن ها به شکل منطقی و صحیح، یک خدمت بزرگ به نسل های آینده و بسیار با ارزش است. بی تردید شهید دکتر بهشتی جزء تاثیرگذارترین افراد در انقلاب اسلامی بوده است. نقش شهید دکتر بهشتی به هیچ وجه در انقلاب از یادها نخواهد رفت. اما برای شناخت بیشتر باید جریانهای مختلف را در کشور بررسی کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بخوانید.

جریان شناسی اشخاص در کلام شهید بهشتی (اسطوره تشکیلات)

خلاصه ای از زندگی شهید بهشتی

شهید بهشتی در سال ۱۳۰۷ در اصفهان و در یک خانواده مذهبی و روحانی دیده به جهان گشود و مراتب تحصیلی را ابتدا در اصفهان و سپس در قم طی نمود. از بدو تولد در فعالیت ها و عرصه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی، فردی شاخص و فوق العاده به چشم آمد؛ که فعالیت هایی چون یادگیری علوم حوزوی در کنار یادگیری زبان فرانسه و انگلیسی و مطالعه روزنامه ها و رسانه های بین المللی نمونه هایی از این استعداد فوق العاده بود.

در قم در سال ۱۳۲۴ تحت تربیت و تحصیل حوزوی اساتید بزرگی چون آیت الله بروجردی امام خمینی و علامه طباطبایی و غیره به همزمان به تحصیل زبان های خارجی می پردازد. در همین هنگام به تأسیس مدارس دین و دانش در کشور با انگیزه تربیت و کادرسازی نیرو های اسلامی و انقلابی اقدام می کند. پس از واگذاری دبیرستان به دوستان نزدیک فکری خود وارد عرصه دانشگاه بعنوان پایگاه آینده کشور می شود تا علاوه بر همراهی دانش آموزان و دانشجویان، بین دانشگاه و حوزه ارتباط ایجاد کند. امری که تا آن زمان با توجه به فضای آن دوره حرکت تازه و سنت شکنی بود. به موازات این حرکت در جریان مبارزات نهضت ملی شدن صنعت نفت فعالیت پیدا کرد و هم در عرصه مختلف مسئولیت های اجتماعی نیز تمام وظایف خود را عمل می کرد.

با پشتکار زیاد در علوم حوزوی تا مرحله اجتهاد و مرحله دکترای فلسفه در دانشگاه پیش رفت. همزمان با همه این فعالیت ها بعنوان یک متفکر عالی رتبه در عرصه سیاسی شناخته می شد که این امور در کنار هم فوق العاده به شمار می آمد که در سایه سار نظم فوق العاده ایشان امکان پذیر بود.

جریان شناسی اشخاص در کلام شهید بهشتی (اسطوره تشکیلات)

ارتباط حوزه با دانشگاه در فعالیت های شهید بهشتی

در این دوره برای این نظریه که روحانیت باید در آموزش و پرورش این دوره حضور داشته و تأثیرگذار باشد هم راستا با نظر امام خمینی اقدامات خود را شکل می دهد. این تلاش ها سرانجام به ورود ایشان به آموزش و پرورش در بخش برنامه ریزی و تهیه و تدوین کتب آموزشی می انجامد. بعد از رحلت آیت الله بروجردی بحث تحول در حوزه علمیه را ایشان مطرح می کند. این ایده مبنی بر این بوده که تحولات اجتماعی بزرگ در جهان پیش رو می باشد و حوزه باید برای این امور آماده باشند.

این آمادگی را به روش هایی چون به روز کردن مطالب علمی و یادگیری علم و زبان های خارجه و… در پیش می گیرد که حرکت و حرف نویی بود. در همین راستاست که بعد از اخذ دکترای فلسفه امور دانشگاهی مثل برنامه ریزی دانشگاهی و ارایه دورس در مقاطع مختلف و…. را وارد حوزه می کند که به تأسیس مدارس علمیه چون حوزه علمیه حقانی می انجامد. در این زمان است که حسینیه ارشاد را بعنوان یک پایگاه دینی و علمی و باطناً سیاسی پایه گذاری می کند که جایگاهی شد.

جریان شناسی اشخاص در کلام شهید بهشتی (اسطوره تشکیلات)

ایجاد جریان سیاسی اجتماعی توسط شهید بهشتی

جریان حسینیه ارشاد از جمله جریان هایی بود که نقطه عطفی در مباحث سیاسی و اجتماعی ایران ایجاد کرد و عاملی تعیین کننده در نحوه برخورد با تفکرات معارض اسلام و تحولات بزرگ جهانی شد. این موقعیت حسینیه ارشاد حاصل تجربه اندوزی زندگی شهید بهشتی در آلمان بود. مقدمه این اقامت خطر دستگیری ایشان بود که افتتاح مسجد آیت الله بروجردی در آلمان بهانه این اقامت در هامبورگ آلمان شد. در طی اقامت ۵ ساله خود در آلمان، شهید با جریان فکری بزرگ جهان آشنا شد. ارتباط عمیق و گسترده ایی با دانشجویان ایرانی مقیم اروپا وسایر مسلمانان کشور اروپایی را پیدا می کند و دریافت های زیادی داشته است.

بعد از بازگشت از آلمان به ایران بر اساس همین تجربیات فعالیت های خود را با دیدی جدید و تکامل یافته شکل می دهد که از آن جمله چاپ کتب متعدد در زمینه های مختلف علمی، دینی، انقلابی و سیاسی می پردازد که نشانه توجه ایشان به تحولات آینده ایران و جهان است. این اقدامات تحول برانگیز آینده کشور باعث می شود در سال ۵۳ و ۵۴ ساواک به دنبال ترور شهید بهشتی باشد.

جریان شناسی اشخاص در کلام شهید بهشتی (اسطوره تشکیلات)

تشکیل گروه های مبارزه

در سال ۵۵ با عوض شدن شرایط کشور و انتخاب کارتر بعنوان رئیس جمهور آمریکا فضای باز سیاسی در کشور شکل می گیرد که این فرصتی می شود برای شهید بهشتی برای تشکیل گروه های مبارز انقلابی که در سال ۵۶ این اقدامات به اوج خود می رسد در سال ۵۷ چندین بار شهید بهشتی مورد بازداشت و تهدید قرار می گیرد. رفته رفته شهید بهشتی رهبری جریان انقلاب را در ایران به عهده می گیرد که تمامی اقدامات انقلابی در چارچوب ایران با هماهنگی شهید انجام می گیرد. در پاییز ۵۷ با بروز نشانه های سقوط نظام شاهنشاهی بلافاصله شهید بهشتی به پاریس می رود و با هماهنگی امام امور زیر را شکل می دهد:

  1. تشکیل شورای انقلاب
  2. شکیل کمیته انقلاب اسلامی به منظور هماهنگی تشکیلاتی نیرو های انقلاب
  3. اعلام عدم عقب نشینی در برابر شاه

جریان شناسی اشخاص در کلام شهید بهشتی (اسطوره تشکیلات)

شهید بهشتی و رهبری انقلاب ذیل نقش رهبری عام امام خمینی (ره)

در فاصله 3 ماه سخنرانی شاه تا آمدن امام، نقش اجرایی رهبری انقلاب را در ذیل نقش رهبری عام امام خمینی به عهده شهید بهشتی بوده است. این جایگاه هیچ تغییری در روحیه و رویه زندگی شخصی ایشان ایجاد نکرده است. این اقدامات باعث می شود که مورد توجه دشمنان واقع شده و گروه های ضد انقلاب ایشان را هدف تهمت ها و توهین ها و شعار های خود قرار دهند. تا به این ترتیب بر اقدامات ایشان تأثیر بگذارد. این امر تا جایی پیش رفت که بر طبق نظریه قطع رئوس نظام بنی صدر، ترتیب ترور ایشان داده شده و طرح ریزی می شود.

شهید به این گونه اقدامات با بی توجهی برخورد می کرد و به اقدامات خود ادامه می دهد. در ادامه اقدامات خود مناظرات با سران معارضان انقلاب اسلامی را شکل می دهد که باعث تعجب آنان می شود و سبب از بین رفتن جایگاه سیاسی و اجتماعی معارزین انقلاب مثل کمونیست ها و منافقین برای همیشه در انقلاب می گردد.

جریان شناسی اشخاص در کلام شهید بهشتی (اسطوره تشکیلات)

تشکیل حزب جمهوری اسلامی

یک هفته بعد از انقلاب به تشکیل حزب جمهوری اسلامی اقدام می کند مقاصد این شهید در تشکیل حزب جمهوری اسلامی عبارت بودند از:

  1. متشکل کردن نیرو های انقلاب
  2. تربیت نیرو های اداره کننده انقلاب
  3. پاسخگویی به اتهامات و تبلیغات علیه انقلاب
  4. دفاع از انقلاب اسلامی و غیره

خودشان بعنوان دبیر کل حزب جمهوری اسلامی شروع به کار می کند و این موضوع باعث فعالیت گسترده و تشکیلاتی حزب جمهوری اسلامی شده که بسیار چشمگیر بود به نوعی در جامعه ایشان را بعنوان شایسته ترین فرد بعنوان جایگزین امام می شناساند که این امر طرح ترور ایشان را قطعی می کند. این اتفاقات با ریاست شهید بهشتی بر دیوان عالی کشور و ریاست قوه قضاییه در سال ۵۹ همراه بود.

جریان شناسی اشخاص در کلام شهید بهشتی (اسطوره تشکیلات)

شهید بهشتی، قانون و جوانان

یکی از اقداماتی که مبنای دشمنی که با شهید می شد حمایت شهید از جوانان انقلابی بود که این حمایت ها بود که باعث حضور چشمگیر جوانان در نهاد های انقلابی چون جهاد سازندگی سپاه و غیره شد. یکی از خصلت های بارز شهید قانونمندی قانون مداری و پایبندی به عدالت در تمام عرصه های زیست اجتماعی و سیاسی ایشان بود. اوفردی به شدت تشکیلاتی و منظم بود و در قالب ادب همواره به دفاع از انقلاب اسلامی پرداخت.

با شهادت ایشان به گفته امام که بهشتی یک امت بود باید توجه کرد. چرا که بیانگر تحولات گسترده تربیتی است که شهید می توانست در ادامه زیست خود در جامعه ایران به وجود بیاورد. جای خالی ایشان را البته که رهبر انقلاب به بهترین شکل پر کردند و انقلاب به حرکت خود ادامه داد.

جریان شناسی اشخاص در کلام شهید بهشتی (اسطوره تشکیلات)

پدیدآورنده: 
Share