صهیونیسم ؛ یک جنبش سیاسی و اجتماعی منحوس

موضوع: 
تعداد کلمات 632 / زمان تقریبی مطالعه : 3 دقیقه
صهیونیسم یک جنبش سیاسی و اجتماعی منحوس
صهیونیسم یک جنبش سیاسی و اجتماعی است که به جریان فکری تبدیل شده است. از عوامل پیدایش صهیونیسم می توان به هاسکالا (عصر جدید)، ملی گرایی، سوسیالیسم و رمانتیسیم اشاره کرد.

صهیونیسم ؛ یک جنبش سیاسی و اجتماعی منحوس

صهیونیسم یک جنبش سیاسی و اجتماعی است که به جریان فکری تبدیل شده است. از عوامل پیدایش صهیـونیسم می توان به هاسکالا ( عصر جدید )، ملی گرایی، سوسیالیسم و رمانتیسیم اشاره کرد. هاسکالا در اسلام شبیه همان سلفیت است و یک جنبش مهم پس از دوران رنوسانس است و بازگشت شکوه و قدرت سابق یهودیت را خواستار بود. همین جنبش بود که تواست زبان عبری را بعد از مدت ها احیا کند. رومانتیسیسم هم در فضای ادبی و زبانی و آکادمیک بود.

صهیونیسم یک جنبش سیاسی و اجتماعی منحوس

تقسیم بندی اقسام صهیونیسـم

صهیونیسم به 6 دسته کلی تقیم بندی می شود :

  1. صهیونیسـم سیاسی
  2. صهیونیسـم معنوی
  3. صهیونیسـم مذهبی
  4. صهیونیسم تجدید نظر طلب
  5. صهیونیسم سوسیالیست
  6. صهیونیسم عملی

صهیونیسـم سیاسی

صهیونیسـم سیاسی با شعار سرزمین بدون قوم و قوم بدون سرزمین سر کار آمد و جریان غالب صهیونیسـم امروزی است و تماماً غیر مذهبی اند.

صهیونیسـم معنوی

تحت تاثیر رمانیتیسم سودند و اعتقاد داشتند که نیاز به ساخت یک کشور جدید نیست، اما یهودی های ساکن در فلسطین با نمونه مرکزیت معنوی بقیه یهودی ها باشند. ( تفکر جهان وطنی)

صهیونیسم عملی

قائل به علی یا کردن حداکثری به فلسطین هستند. این گروه از افراطی ترین صهیونیست ها هستند و از همان ابتدا به سراغ تصرف زمین های فلسطین با پول یا زور رفتند. همین گروه بودند که به شدت مخالف طرح اوگاندا بودند.

صهیونیسم سوسیالیست

این گروه هم اصراری به گروه و حکومت مستقل نداشتند ولی طبق ریشه های کمونیسم اعتقاد به جامعه یهودی بدون طبقه داشتند. و در ابتدا بسیار پرطرفدار شدند مخصوصاً از طرف جامعه کارگری، امکان اینکه خود سوسیالیسم توسط خود یهودی ها در ابتدا پایه گذاری شده باشد نیز وجود دارد.

صهیونیسم تجدید نظر طلب

این گروه خود را ملی گرای رومانتیک مینامند با نگاه لیبرال و افراطی خواستار شکوه و عظمت یهودیت بودند. این گروه تحت تاثییر صهیونیسم رومانتیسیسم و جنبش هاسکالا بودند.

یهودی های مذهبی

آن ها اعتقاد داشتند طبق تلمود بابلی علیه هیچ حکومتی نباید به پا خیزند مگر در آخرالزمان. این گروه رسیدن به رستگاری ( گوئلا) را اصل میدانستند و صهیونیسم را محکوم می کردند.

صهیونیسم مذهبی

اعتقاد آن ها بر این بود که صهیونیسـم خود مقدمات رسیدن به گنولا است. آن ها کاری برای صهیونیسـم نمی کنند ولی با آن مبارزه هم نمی کنند و این مسله را در طول اراده خدا می دانند. هاراوکوک از چهره های سرشناس این جریان صهیونیسـم کنونی را برنامه و خواست خودا و راهی برای گنولا میدانست. رسیدن به گنولا طبق اعتقادات یهود توسط گالوت انجام می شود و در زمانی که قوم یهود به شکوه و قدرت برسد.

به قدرت رسیدن حکومت یهودی و رسیدن به گنولا وجود دارد

سه مورد مهم برای به قدرت رسیدن حکومت یهودی و رسیدن به گنولا وجود دارد:

  1. تورات اسرایل
  2. قوم اسرایل
  3. سرزمین اسرایل

هر سه این موارد باید همزمان با هم باشد تا نظام سیاسی حکومتی اسرائیل شکل بگیرد. و همچنین آن ها منجی را بصورت بن یوسف (آماده کننده فضا و کار) و بن داوید (ماشیاخ اصلی و منجی) باور دارند.

نفی گالوت باعث تقابل صهیـونیسم مذهبی و یهودیت مذهبی

تقابل صهیـونیسم مذهبی و یهودیت مذهبی باعث ایجاد نفی گالوت شد. نفی گالوت معتقد است که تمام دل بستگی یهودیت، صهیونیسـم باشد و فقط از همین راه است که یک یهودی به رستگاری می رسد. نظریه صهیونیسم بزرگ که ابتدا توسط مردخای کاپلان مطرح شد می گوید که صهیونیسـم محدود به یک کشور نیست بلکه باید همه گیر شود و هدفی جهانی از صهیونیسـم داشت. این نظریه در اصل در طول نظریه صهیونیسـم معنوی است.

جریان دیگر نیز به نام پسا صهیونیسـم یا فراصهیونسیـم وجود دارد که اعتقاد دارد ایدئولوژی صهیونیسـم به پایان رسیده است و این ایدئلوژی به شدت اشتباه و خشن عمل کرده است. در مقابل فراصهیونیسم و نوصهیونیسم را داریم که منتقد این جریان است و راست گرا و افراطی است.

پدیدآورنده: 
Share