علی اف پدرخواندۀ دوم جمهوری آذربایجان؛ سرکوبگر، ظالم و بی رحم

یادداشتی از سردبیر سایت ضیاءالصالحین؛
علی اف
این نوشتار به 3 بخش تقسیم شده است. بخش اول به شخصیت شناسی الهام علی اف، بخش دوم به چگونگی سلطۀ این خاندان بر جمهوری آذربایجان و بخش سوم به مسئله اسلام ستیزی در خاندان علی اف می پردازد.

علی اف پدرخواندۀ دوم جمهوری آذربایجان؛ سرکوبگر، ظالم و بی رحم

این متن از سه بخش تشکیل یافته است؛ بخش نخست شخصیت شناسی خود الهام علی‌اف ، بخش دوم به چگونگی سلطۀ این خاندان بر جمهوری آذربایجان و بخش سوم به مسئله اسلام ستیزی در خاندان علی اف می پردازد.

علی اف پدرخوانده ی دوم جمهوری آذربایجان؛ سرکوبگر، ظالم و بی رحم

بخش اول - شخصیت شناسی الهام علی اف :

برای صحبت از هویت و شخصیت الهام علی اف به دو جنبۀ مختلف اشاره می کنیم:

1: جنبۀ نخست ویژگی های شخصی او و اینکه در زندگی عادی چگونه است.

2: جنبۀ دوّم مهارت سیاسی یا بهتر بگوییم بی کفایتی و بی لیاقتی اوست.

ویژگی های شخصی الهام علی اف :

الهام علی اف بعنوان فرزند دوم خانواده فردی خودشیفته است و بد نیست بدانید که وی یک خواهر بزرگ تر از خود به نام سویل علی اوا دارد که در حال حاضر در شهر لندن انگلیس زندگی می کند. همه کسانی که این خانواده را می شناسند به خوبی می دانند که خواهرش سویل علیوا (Sevil Əliyeva) زنی است که در بیشتر پارامترها و شاید در همۀ آنها، نسبت به الهام برتری محسوسی دارد. الهام در مقایسه با او فردی بی خاصیت تلقی می شود. حتی از نظر حیدر علی اف، سویل نسبت به الهام بسیار توانمند بود. گاهی حیدر علی اف می گفت مهربان، عروسش از الهام باهوش تر است. با این حال، گر چه مهربان پاشایوا از الهام باهوش تر بود، اما هرگز نمی توانست هم تراز سویل باشد. تداوم این وضعیت برای الهام که بعداً به حاکمیت رسید غیرقابل تحمل می نمود تا بالاخره سویل به نوعی از کشور حذف شد. پس از آن، مهربان آرام آرام شروع به افزایش قدرت خانواده اش (پاشایف ها) در کشور کرد و در سال ۲۰۱۷ با ارتقا به معاونت اول رئیس جمهور به دنیا اثبات کرد که چگونه توانسته است افسار شوهر بی غیرت خود را به دست بگیرد.

سویل علی اف , خواهر الهام علی اف

هرآنچه گفته شد حاکی از جایگاه الهام در خانواده و یا دقیق تر بگوییم عدم جایگاه و اعتبار وی است و جای بسی شگفتی است از کسی که حتی در بین خانوادۀ خود هم حرفی برای گفتن ندارد و صلاحیت مدیریت یک خانواده را نداشته چگونه توانسته یک ملت را مدیریت و رهبری کند؟! و چگونه ایشان دم از استقلال و سیاست آزاد برای ملت آذربایجان در سرتاسر دنیا می زند؟! بدون شک، طبیعی است کسی که افسار و لگام او در دستان همسرش باشد، حتی لیاقت راهبری یک تشکل کوچک را هم ندارد و این مافیای انگلیسی، صهیونیستی است که با گماردن برخی دلقک های بی اراده در منطقه سعی دارند دایرۀ سلطه و نظارت خود را در منطقه در راستای تقابل با جهان اسلام و تشیع، علی الخصوص جمهوری اسلامی ایران گسترش دهند تا آن عروسک های خیمه شب بازی تماماً تحت کنترل اتاق فرمان واحد بوده و ارادۀ ابراز وجود هم نداشته باشند و اگر امروز می بینید که آنها انگشت قدرت تکان داده و لاف منم منم می زند، آن هم توسط ریسمان های بسته شده به دستان و سرانگشتان آنهاست که اراده کرده اوکراینی دیگر در منطقه به وجود بیاورد.

حال با این اوصاف خیلی بهتر می توان به اوضاع نابسامان جمهوری آذربایجان مشرف شد که چرا و چگونه به این بیماری مهلک مبتلا گشته است و اگر نبود خویشتن داری جمهوری اسلامی ایران، شاید منطقه درگیری و برادرکشی دیگری را شاهد بود. ناگفته نماند که در ادبیات محاوره ای مردم آذربایجان به فردی که گوش به فرمان همسر و یا به عبارتی بی اراده بودن او در مقابل دیگران باشد، او را مرد نه بلکه نامرد می گویند.

ویژگی های شخصی الهام علی اف , مهربان پاشایف

از اینروست که مردان انقلابی و چهره های شایستۀ آذربایجان را زندانی کرده و مفهوم غیرت و مردانگی را به استیصال و بردگی می کشانند تا بدین طریق قهرمان میدانی باشند که مبارزی ندارد، و برای همین است که آذربایجان محل جولان رژیم کودک کش و همجنس بازان شده است تا جایی که برای همجنس بازان حقوق ماهیانه ۳۰۰ منات در نظر گرفته شده؛ ولی خانواده شهدا و اکثر جانبازان جنگ قره باغ در این کشور به خاطر فشارهای اقتصادی دست به خودسوزی می زنند و برای همین مسئله است که افرادی چون بولنت ارسوی[1] در فرهنگ و براندا شیفر[2] در سیاست بعنوان لیدران ملت آذربایجان به ایفای نقش در راستای ترویج فساد، نفاق و تفرقه می پردازند؛ هرچند که سعی در حفظ ظاهر داشته باشند، عملکرد رفتاری و گفتاری گویای همه مسائل پشت پرده است.

یکی از مشهورترین مسئله ای که در مورد ایشان وجود دارد؛ قمارباز بودن اوست که به دلیل اینکه نتوانست بدهی قمار خود را در دوران ریاست جمهوری پدرش پرداخت کند در ترکیه زندانی شد (۱۹۹۶). از آن دوران حقایق مشمئزکننده ای وجود دارد که از ذکر آن در این مقال صرف نظر می کنیم.

ویژگی های سیاسی الهام علی اف :

الهام علی اف از نظر سیاسی هم فردی بی کفایت تلقی می شود و هر آنچه از شخصیت سیاسی وی سراغ داریم همه مسائلی هستند که از طریق همسر او در داخل و برخی کشورهای خارجی از قبیل ترکیه، انگلستان و رژیم صهیونیستی به وی دیکته شده اند. (موجودی بی اراده و آلت دست بیگانگان)

برای بهتر شدن قضایا از نفاق های ایشان این بخش را با سؤالاتی چند توضیح می دهیم:

  1. چگونه ممکن است فرد قماربازی که توانایی مراقبت و مدیریت خانواده و همسر خود ندارد، بتواند از کشور و نوامیس یک ملّت مراقبت و صیانت داشته باشد؟!
  2. اگر ایشان از زبان آذری و تحصیل آن در مدارس سایر کشورها دم میزند و نگران آذری های کل دنیاست، چگونه ممکن است فردی با این سطح دغدغه هنوز  نتوانسته زبان آذری را در خانودۀ خود برای فرزندانش یاد دهد و فرزندانش هنوز با زبان آذری بیگانه هستند؟! و چگونه ایشان از هویت ملّی حرف میزند در صورتیکه خانوادۀ او از هویّت ملّی فرسخها فاصله دارند؟!
  3. اگر ایشان در سیاست گذاری خود از ارزشهای اسلامیِ جهانِ اسلام حرف میزند، چگونه است که خودش قادر به خواندن حتی دو رکعت نماز نبوده و محافل و مجالس عیش و نوش از کوچکترین فسق و فجورهای وی به شمار می رود؟!
  4. ایشان با ادعاهای پوشالی خود در صیانت از ارزشهای اسلامی؛ دستگیری و زندانی نمودن روحانیت، محدودیت عزاداری های ایام سوگواری محرم و امام حسین علیه السلام، ممنوعیت شعارهای اسلامی و نمادهای اسلامی در خاکسپاری شهدای قره باغ و همچنین ممنوعیت حجاب در مراکز و مدارک رسمی کشور خود را چگونه توجیه میکند؟!

بله به قول ضرب المثل معروف آذری «اوتانماسان اویناماقا نه وار؟» (یعنی اگر این گونه افراد خجالت نکشند، رقاص بدی نیستند ...) نتیجۀ رهبری و حکومت فرد نالایقی چون الهام علی اف بهتر از این نمی توانست باشد، و اکنون کشور آذربایجان تبدیل به کشوری شده که غربی ها فرهنگ خود را در آن گسترش می دهند، انگلیسی ها نفت آن را به تاراج می برند، صهیونیست ها آن را تبدیل به پایگاه خود یا به عبارتی خانۀ دوم خود نموده اند، و مردمی در کشور دارای نفت و گاز، توان پرداخت هزینه های سنگین نفت و گاز را ندارند، نمودار نرخ بنزین روزبه روز در حال افزایش است و هزینه های زندگی معمولی در کشوری به اصطلاح آزاد و در حمایت غرب و شرق این گونه است؟!

آزادی بیان را طوری تعریف کرده اند که کوچک ترین سؤال و پرسش از مأموران امنیتی نتیجه ای جز حبس ندارد که با این بهانه جریمه های سنگینی را پرداخت کرده و آزاد می شوند. (شما بخوانید حبس با بهانه و آزادی با رشوه)

ویژگی های سیاسی الهام علی اف , سرکوب ملت معترض در آذربایجان

بخش دوم - سلطۀ خاندان علی اف بر قدرت :

آلبانیای قفقاز یا آران و شیروان نام اصلی این منطقه است و پس از جنگ های ایران و روس و طی معاهدۀ ترکمانچای[3] به همراه دیگر شهرهای قفقاز جنوبی از خاک ایران جدا گردید و به روسیۀ تزاری ملحق شد و پس از آن اتحاد جماهیر شوروی میراث دار این تغییرات گردید.

از اینرو تاریخچۀ حکمرانی در جمهوری آذربایجان چندان سابقۀ طولانی ندارد و اگر بخواهیم دقیق تر اعلام کنیم اعلام موجودیت ج.آذربایجان به سال ۱۹۱۸م هم زمان با فروپاشی روسیه تزاری برمی گردد و همچنین در ۳۰ اوت ۱۹۹۱ اعلام استقلال نمود.

بالاخره در ادامۀ خانواده های مافیایی، پدرخواندۀ دوم[4]، خاندان علی اف از سال ۱۹۶۹ بعنوان یک دولت پلیسی سنگین بر کشور آذربایجان حکومت می کنند. حیدر علی اف بعنوان رئیس KGB آذربایجان، در زمان شوروی کشور را رهبری می کرد و رژیم او پس از سقوط یا بهتر است بگوییم انقراض اتحاد جماهیر شوروی ادامه یافت. پسر او، الهام علی اف، پس از مرگ حیدر، در سال ۲۰۰۳ از طریق انتخابات صوری و تقلبی شما بخوانید «دیکته شده» به ریاست جمهوری[5] (حاکمیت) رسید. الهام در سال ۲۰۱۷ همسر خود را بعنوان معاون رئیس جمهور منصوب کرد. انتصاب وی هم زمان با بازداشت گستردۀ بیشتر فعالان حزب مخالف بود که به طور گسترده بعنوان اقدامی برای سرکوب هرگونه تلاش برای اعتراض تلقی می شد. در سال ۲۰۱۶، علی اف شرط سنی برای رئیس جمهور شدن را کاهش داد و این امکان را برای پسرش که در آن زمان ۱۹ساله بود، بعنوان رئیس جمهور بعدی فراهم کرد.

بد نیست بدانید که برخی ها الهام علی اف را با مایکل کورلئونه[6] مقایسه می کنند و می گویند که همان گونه که مایکل می گفت «من احساس نمی کنم که باید همه را از میدان به در کنم ... فقط دشمنانم را، همین» الهام نیز شخصیتی شبیه پدرخوانده دارد که بیش از هر چیزی به رفاه و آسایش فرزندان خود اهمیت می دهد و او تنها با دشمنانش مشکل دارد و برای او مهم نیست که دشمن او چه کسی باشد، زن یا مرد، کوچک و یا بزرگ، سالم و یا معلول او تنها از دشمنانش بیزار است!!!

سلطۀ خاندان علی اف بر قدرت , خفقان در آذربایجان

علی اف با ترس از انقلاب های رنگی که نظام های دموکراتیک بیشتری را به سایر کشورهای شوروی سابق مانند گرجستان و اوکراین آورد، از اوایل دهۀ ۲۰۰۰ اقدامات شدیدی را برای جلوگیری از وقوع این گونه اتفاقات در کشور آذربایجان اتخاذ کرد.

اکیف قربانوف (Akif Qurbanov)، یکی از فعالین دموکراتیک آذری، استراتژی ضد علی اف را در برابر این انقلاب ها این گونه توضیح می دهد: «آنها با حذف مخالفان شروع کردند. سپس با پول «الیگارشی»ها[7] رسانه های مستقل را خریدند. دیگران را مرعوب، دستگیر، تبعید و یا ورشکستشان کردند. آخرین کاری که آنها انجام دادند سرکوب جامعه مدنی بود.»

جالب است بدانید که طبق گزارشات مؤسسه کِیْتو آمریکا[8]، حکومت ۵۰ سالۀ مافیای آذربایجان در رتبه ۱۲۷ از ۱۶۵ کشور دنیا، جزو بدترین کشورهای حقوق بشری است که به تخلفاتی چون شکنجه، دستگیری های خودسرانه فعالیت مدنی (و دینی از جمله روحانیت کشور)، و آزار و اذیت خبرنگاران و سازمان های غیردولتی با بهانه های واهی شهره است.

سلطۀ خاندان علی اف بر قدرت

ایجاد سلطنت مطلقه

طبق اظهارات برخی منابع خارجی مبنی بر «شستشوی هنری و عادی سازی دیکتاتوری» که به بررسی نحوۀ خرج کردن پول های آذربایجان برای رشوه و تبلیغات جهت تطهیر وجهۀ کریه حاکمیت مستبد علی اف در مجامع بین المللی می پردازد، آمده است:

خانوادۀ علی اف در رأس تمام فسادهای آذربایجان؛ چون پول شویی، قمار، تقلّب در انتخابات، ترویج سکولاریسم و حمایت ویژه از مسابقات یورو ویژن می باشد. آنها «مالک مطلق تمام جنبه های زندگی اقتصادی آذربایجان از جمله بانک، گاز، نفت، بیمه، هوانوردی است. تلفن های همراه، هتل های مجلل، شرکت های ساختمانی، معادن طلا، ایستگاه تلویزیونی و صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی.» [9]

بعنوان بخش بسیار کوچکی از فسادهای مالی گستردۀ خانوادۀ علی اف لازم است بدانید که دختران وی، لیلا و آیدا علیوا مالک حداقل شش بانک در آذربایجان هستند و پسر کوچک علی اف صاحب و مالک چندین کاخ و امارت لوکس در دبی است.

انتشار اسناد پاندورا[10] در سال ۲۰۲۲ نشان داد که چگونه علی اف ها از طریق شرکت های فراساحلی که در ۱۵ سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون پوند املاک و مستغلات بریتانیا را معامله می کردند، ثروتمند شده اند. پسر علی اف، حیدر دوم، مالک اصلی یکی از این شرکت ها بود و زمانی که حیدر تنها ۱۱ سال داشت، ساختمانی را به قیمت ۳۳٫۵ میلیون پوند خریداری کرده بود.

علی اف پدرخواندۀ دوم جمهوری آذربایجان سرکوبگر، ظالم و بی رحم

بخش سوم - اسلام ستیزی در خاندان علی اف:

سران آل یهود همواره در طول تاریخ انسان های منفعت طلبی بوده اند و در این مورد خاص هم در منطقه لقمه های راحت الحلقوم و گاوهای شیرده خود را بررسی می کنند تا بدین وسیله به تحقق توهّم خود یعنی «اسرائیل بزرگ» دست یازند؛ همان طرحی که قلمرو جدید «اسرائیل» را بر اساس تفسیر یهود از متون جعلی موسوم به «عهد خدا با ابراهیم نبی» ترسیم کرده است.

اسلام ستیزی در خاندان علی اف , اسرائیل

در منطقه تلاش آنان برای رساندن مهره های خود به قدرت و یا از مهره هایی که می توانند بهره برداری لازم را داشته باشند، حمایت کرده و به ظاهر تقویت می کنند و در صورت لزوم آنها را طبق نقشه های شیطانی خود به جنگ های نیابتی وادار می کنند. همۀ این اقدامات تمامی ادعاهای پوشالی آنها را در مباحث حقوق بشر و صلح جهانی و مبارزه با تروریست به وضوح برای یک انسان با وجدان نشان می دهد که سودگران قدرت در دنیا حاضرند همۀ ملل را فدای مصالح و منافع خود بکنند.

در جمهوری آذربایجان وقتی علی اف ها را گزینۀ مناسب خود یافتند، سعی کردند از همۀ گزینه های مدیریت و در دست گرفتن افسار آنها به سراغشان بروند و از جمله آن گزینه ها، پیوندهای خانوادگی با این خانواده بود که در صدد تحقق و گسترش دامنۀ نفوذ خود در منطقه باشند، تا جایی که امروزه سواحل شهر نارداران را که به قم آذربایجان معروف بود؛ توسط داماد صهیونیستی الهام علی اف تبدیل به محل فساد کرده اند.

دین ستیزی در آذربایجان , هویت زدایی شیعی

خانوادۀ سکولار و اقدامات دین ستیزانه :

تلاش عمدۀ خانوادۀ علی اف در تقابل با هویت شیعی در آذربایجان و کم رنگ کردن عقاید مردم و در یک کلام در تقابل با هویت شیعی و تبدیل آن به یک اسلام انگلیسی، صهیونیستی موسوم به اسلام مدل آذربایجانی بوده است و در این راستا از هیچ اقدامی مضایقه نکرده اند؛ ازجمله

  • ممنوعیت خواندن نماز در اماکن عمومی و دولتی،
  • زندانی کردن ائمه جماعات مساجد،
  • محدودیت در عزاداری امام حسین (علیه السلام) در ماه محرم که نمونۀ بارز آن را که مبارزه تمام قد رژیم علی اف با یک خانم سیده ای که روی دیوار خانۀ خود «یا حسین» نوشته بود، کل دنیا شاهد بود و همه دیدند که رژیم دیکتاتور باکو چه بلاهایی بر سرش این خانواده آوردند (از محاصرۀ خانه گرفته تا قطع ارتباط خانواده از بازار برای خرید و...)،
  • دستگیری و زندانی کردن فعالان دینی و چهره ها و شخصیت های تأثیرگذاری که بین مردم از جایگاه و اعتبار دینی والایی برخوردارند،
  • گماردن آخوندهای درباری و ائمۀ جماعاتی که رفتار و کردارشان مغایر با شئون اسلامی است و طرف دار برهنگی، شراب خواری و از جیره خواران خاندان علی اف می باشند در رأس ادارۀ امور مسلمین قفقاز،
  • ممنوعیت حجاب برای دانش آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه ها،
  • ترویج فرهنگ بی بندوباری به بهانۀ متحدالشکل کردن پوشش دانش آموزان دختر در دبیرستان ها (دامن کوتاه بدون روسری) و ... اشاره کرد.

مسابقات «یوروویژن»[11] ازجمله مهم ترین مسابقات رقص و آواز در جهان به شمار می آید که به عهده گرفتن میزبانی این مسابقات (یورو ویژن ۲۰۱۲) در استادیوم کریستال باکو با مجری گری لیلا علیوا، دختر الهام علی اف در جمهوری آذربایجان بعنوان دومین کشور شیعه نشین در جهان و همچنین تبلیغات گسترده و بی حد و اندازۀ دولت در زمان برگزاری این مسابقات (در سال ۲۰۱۲)، کسب عنوان رتبۀ اولی آذربایجان در مسابقات رقص و آواز یوروویژن در سال ۲۰۱۱، همه نشان از عزم این خانواده و اربابان غربی آن ها برای مبارزه با هویت اسلامی و شیعی در این کشور است؛ چراکه منحرف کردن افکار عمومی از همه مسائل سیاسی، اقتصادی، نظامی، مخصوصاً مسائل دینی و هویتی به سمت مسابقات یورو ویژن، و تبدیل کردن آن به مسئلۀ اصلی و روزمرۀ جامعه هدف اصلی حکومت علی اف در آذربایجان است. به عبارتی برگزاری مسابقه یوروویژن در شهر باکو[12]، جدالی میان اسلام گرایی و لائیسم بود.

بانوان مسلمان کشور آذربایجان بیش از ۱۵ سال است که از داشتن حجاب در اماکن دولتی محروم هستند و استفاده از تصاویری محجبه روی اوراق شناسایی ممنوع است. وقایع و رخدادهای کشور آذربایجان در دو دهه گذشته (به عنوان دومین کشور شیعه در جهان)، نشان دهندۀ اسلام ستیزی از جانب دولتمردان این کشور بخصوص از طرف خاندان علی اف است که نشان داده اند از حکومت های کمونیستی سابق حاکم بر این جمهوری چیزی کم ندارند.

اعتصاب غذای روحانیت مبارز و انقلابی در سال های گذشته به خاطر توهین به مقدسات و ساحت اقدس ذات باری تعالی در اعتراض به این گونه رفتارهای دولت مردان و نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان بود. آنها بارها در رسانه های خود سعی داشتند تا به وسیلهٔ مزدوران خود جایگاه ولایت فقیه را متزلزل ساخته و به امامین انقلاب اهانت ها کرده اند و حتی جالب است که داشتن رسالۀ عملیه ی1 رهبر انقلاب در آذربایجان جرم تلقی می شود.

علی اف پدرخواندۀ دوم جمهوری آذربایجان سرکوبگر، ظالم و بی رحم

پی نوشتها :

[1] بولنت ارسوی (ترکی استانبولی: Bülent Ersoy‎) یک خواننده و هنرپیشه ترنسجندر ترک است که به خاطر خواندن آهنگ های کلاسیک عثمانی شهرت یافته است.

ترنسجندر فردی گفته می شود که جنسیت اصلی او مرد بوده ولی بعداً تغییر جنسیت داده است.

[2] برندا شیفر (به انگلیسی: Brenda Shaffer) نویسنده آمریکایی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه و فارغ التحصیل دکترای دانشگاه تل آویو است که در نیروهای دفاعی اسرائیل نیز سابقۀ خدمت دارد. همچنین وی جز هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه حیفا در اسرائیل و استاد مدعو در آکادمی دیپلماتیک جمهوری آذربایجان است. شیفر همچنین سمتِ مشاورِ رئیس شرکت نفت جمهوری آذربایجان را نیز در کارنامه دارد. و مخلص کلام ایشان تئورسین صهیونیستِ پانترکیسم در آذربایجان است.

[3] قرارداد ترکمانچای، عهدنامه ای که پس از دوره دوم جنگ های ایران و روسیه در دوره قاجار، در اول اسفند ۱۲۰۶ شمسی مطابق با پنجم شعبان ۱۲۴۳ در روستای ترکمانچای بین ایران و روسیه منعقد شد.

این عهدنامه در دو بخش سیاسی و بازرگانی به ترتیب در شانزده و نُه مادّه، تنظیم شده بود. این عهدنامه در زمان فتحعلی شاه قاجار پس از عهدنامه گلستان و به دنبال شکست ایران در جنگ در قفقاز جنوبی و آذربایجان امضاء شد و طی آن برخی قلمروهای دولت قاجار، از حکومت ایران سلب و به روسیه واگذار شد. اصل عهدنامه، به همراه دو طومار، در اداره کل اسناد و خدمات پژوهشی وزارت امور خارجه ایران موجود است.

[4] اشاره به فیلم پدر خوانده (به معنای حکومت مافیایی)

[5] چرا از آوردن کلمه رئیس جمهور به علی اف اکراه داریم؟ چون رییس جمهور فردی است که از طرف مردم در یک انتخابات عمومی انتخاب شده و به مدت معینی در عرصه قدرت می ماند و بعد از آن بازهم انتخاباتی برگزار می شود که در کشورهای مختلف قوانین خاصی بر آن وضع شده؛ اما در ج.آذربایجان اینگونه نبوده و کاملاً به صورت مافیایی اداره میشود.

[6] مایکل کورلئونه (به ایتالیایی: Michael Corleone) نام شخصیت داستانی-سینمایی کتاب و فیلم پدرخوانده ساختهٔ ماریو پوزو و فرانسیس فورد کاپولا می باشد که ایفای این نقش به عهدهٔ آل پاچینو بود.

[7] حکومت الهام علی اف به اُلیگارشی شهرت دارد.

اُلیگارشی یا به عبارتی گروهک سالاری (واژۀ فرانسوی:  oligarchie اصطلاحی تحقیرآمیز به معنای حکومت گروه اندک)، بدین معنی است که نه تنها حکومت در دست یک گروه کوچک بوده، بلکه این گروهِ حاکم، پست و فاسد نیز هستند و در برابر تودۀ مردم بی تعهد و غیرمسئول می باشد و یا حتی از جهاتی بین عموم مردم، حاکمان منفوری تلقی می شوند.

[8] مؤسسه کِیْتو یک اندیشگاه آمریکایی لیبرترین به مرکزیت واشینگتن، دی. سی. است. این مؤسسه در ۱۹۷۴ توسط موری راتبارد، اد کرین و چارلز کوک تحت عنوان بنیاد چارلز کوک تأسیس شد. مأموریت مؤسسه «افزایش فهم سیاستهای عمومی بر اساس اصول دولت محدود، بازار آزاد، آزادی شخصی و صلح» اعلام شده است. (هر چند که نمی توان به آرمانهای این مؤسسات اعتماد کرد ولی از باب برخی استنادات ذکر کردیم.)

[9] سایت Hyperallergic

[10] اسناد پاندورا شامل 11.9 میلیون فایل و در مجموع 2.94 ترابایت اطلاعات است که شامل 35 رهبر فعلی و سابق و 300 مقام دولتی در پرونده های فرامرزی است.

دارایی های مخفی پوتین در موناکو، خریدن دو ویلا توسط نخست وزیر چک، 70 میلیون پوند املاک مخفی پادشاه اردن، فساد مالی تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس، الهام علی اف فاسد و خانواده اش، رئیس جمهور کنیا و 6 عضو خانواده اش، اعضای دولت عمران خان نخست وزیر پاکستان، زلینسکی رئیس جمهور اوکراین، لاسو رئیس جمهور اکوادور، بخشی از افشاگری ها بر اساس اسناد پاندورا است.

[11] مسابقات یوروویژن (Eurovision Song Contest،Concours Eurovision de la Chanson) هرچند در ظاهر بعنوان مسابقات موسیقی نامیده می شود، اما در حقیقت فستیوال ترویج ابتذال است و استفاده از عنوان مسابقات موسیقی صرفاً به منظور کاهش حساسیت مردم کشورهای میزبان به کار می رود.

رژه همجنس گرایان، ترویج فرهنگ برهنگی، قبح زدایی از تحریکات جنسی و اقداماتی از این دست از جمله شاخصه های مسابقات یورویژن می باشد.

[12] شهر باکو یا همان بادکوبه سابق روزگاری مهد تفکرات اسلامی در آذربایجان بود.

Share