راهکارهای عملی برای ترک سیگار و دخانیات

روش های کاربردی برای ترک سیگار
مغز انسان به نیکوتین عادت کرده و با گذر زمان احتیاج به میزان بیشتر سیگار و نیکوتین افزایش پیدا می‌ کند.

راهکارهای عملی برای ترک سیگار و دخانیات

مغز انسان به نیکوتین عادت کرده و با گذر زمان احتیاج به میزان بیشتر سیگار و نیکوتین افزایش پیدا می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با راهکارهای عملی برای ترک سیگار و دخانیات بیشتر آشنا شوید.

راهکارهای عملی برای ترک سیگار و دخانیات

میزان سختی ترک سیگار به عوامل زیر بستگی دارد:

تعداد سیگاری که روزانه مصرف می کنید.

تعداد افراد سیگاری که با شما رفت و آمد داشته و به شما نزدیک هستند اعم از والدین، دوستان و همکاران سیگاری.

دلیل اینکه شما سیگار می کشید؛ به عنوان مثال برای موقعیت اجتماعی، تحریک دوستان و ...

 مغز سریعاً به نیکوتین عادت کرده و با گذر زمان احتیاج شما به میزان بیشتر سیگار و نیکوتین را افزایش می دهد. مغز شما برای عادت کردن به نیکوتین و برقراری تعادل، شروع به ترشح مواد شیمیایی می کند. مواد شیمیایی درون سیگار، مغز را وادار به ترشح دوپامین و نوراپی نفرین می کند. اگر مغز این دو ماده شیمیایی را بیش از حد ترشح کند، سطح مواد شیمیایی در مغز بهم ریخته و مغز برای مقابله با این مشکل، شروع به ترشح مواد شیمیایی ضد نیکوتین می کند. این مواد شیمیایی ضد نیکوتین می تواند باعث شود زمانی که سیگار نمی کشید دچار افسردگی و خستگی شوید.

در گذر زمان مغز شروع به پیش بینی زمان سیگار کشیدن شما می کند و در این هنگام اقدام به ترشح مواد شیمیایی ضد نیکوتین می کند. این مواد شیمیایی ضد نیکوتین باعث می شوند، شما احساس خستگی و افسردگی کرده و احساس احتیاج به سیگار داشته باشید.

محرک، هر چیزی است که مغز شما را با سیگار کشیدن مرتبط می کند. محرک های هر فردی با دیگران متفاوت است. برای شما ممکن است این محرک، بوی سیگار، دیدن زیرسیگاری، دیدن بسته سیگار، خوردن غذا یا نوشیدنی های خاص یا صحبت با کسانیکه معمولاً به همراه شان سیگار می کشید، باشد. بعضی اوقات احساسات شما شادی یا ناراحتی می تواند محرک سیگار کشیدن تان باشد؛ بنابراین یکی از مهمترین کلید های ترک سیگار، شناختن محرکهایی است که شما را به هوس سیگار کشیدن می اندازد.

راهکارهای عملی برای ترک سیگار و دخانیات

روشهای مختلف ترک سیگار

برای ترک کردن سیگار و شروع زندگی سالم راه های مختلفی وجود دارد. بعضی از این راه ها از بقیه راه های ترک سیگار موثرترند. بهترین شیوه ترک سیگار، شیوه ای است که شما را وادار به ترک سیگار کرده و همچنین شیوه ای است که با روحیات و علایق شما سازگار باشد.

روش های ترک سیگار عبارتند از:

روش بوقلمون سرد (بدون کمک دیگران)

تقریباً ۹۰ درصد افراد از این روش برای ترک سیگار استفاده می کنند و می خواهند سیگار را بدون هر گونه کمکی (شامل حمایت نزدیکان، دارو یا درمان) ترک کنند. هرچند بیشتر افراد از این روش استفاده می کنند، اما کمتر از ۱۰ درصد افرادی که از این روش استفاده می کنند، موفق می شوند.

رفتار درمانی

برای استفاده از روش رفتار درمانی در ترک سیگار، شما به یک متخصص برای یافتن بهترین شیوه ترک سیگار مراجعه می کنید. متخصص رفتار درمانی به شما برای شناسایی محرک هایی که باعث احساس هوس سیگار در شما می شود و فراهم کردن حمایت عاطفی در زمانی که به آن نیاز دارید، کمک می کند.

درمان با جایگزین کردن منابع نیکوتین

این روش شامل استفاده از آدامس ها، چسب ها، اسپری ها و قرص های نیکوتینی است که نیکوتین را بدون استفاده از سیگار به بدن شما می رساند. این نوع ترک سیگار، زمانی که با رفتار درمانی ترکیب شود، بهترین نتیجه را می دهد.

درمان دارویی

بعضی از انواع دارو ها برای کمک به ترک سیگار ساخته شده اند. این دارو ها باید با دستور پزشک تجویز شوند.

 درمان ترکیبی

استفاده از ترکیبی از روش های مختلف ترک سیگار شانس شما را برای رسیدن به هدف تان افزایش می دهد. برای مثال ترکیب رفتار درمانی با منابع جایگزین، درمان دارویی با منابع جایگزین و ...

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به این اتفاق بازگشت گفته می شود. بازگشت در اعتیاد های قوی مانند اعتیاد به سیگار، معمول است. خیلی از افراد قبل از ترک دائمی سیگار، چندین بار ترک کرده و دوباره بازگشت می کنند. اگر شما بازگشت کردید، حداقل میزان این بازگشت را کم کنید. برای مثال، اگر قبل از ترک روزانه هشت نخ سیگار می کشیدید و پس از بازگشت ۴ نخ سیگار در روز می کشید، امیدتان را از دست ندهید؛ چرا که این یک پیشرفت برای شما است. به یاد داشته باشید که ترک سیگار ممکن است زمان بر باشد.

راهکارهای عملی برای ترک سیگار و دخانیات

 

Share