مقام قرب حضرت فاطمه علیها السلام در پیشگاه الهی

تعداد کلمات 547 / زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه
مقام قرب حضرت فاطمه علیها السلام در پیشگاه الهی
«فاطمه بضعة منى» یعنی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پاره اى از وجود و هستى پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم است، هم از نظر جسمى و هم روحى.

مقام قرب حضرت فاطمه علیها السلام در پیشگاه الهی

«فاطمه بضعة منى» یعنی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پاره اى از وجود و هستى پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم است، هم از نظر جسمى و هم از حیث روحى.

مقام قرب حضرت فاطمه علیها السلام در پیشگاه الهی

مقام قرب فاطمی

مى دانیم بالاترین قرب «فنا» است. «فنا» به معنى فراموش کردن همه چیز، و همه کس، و حتى فراموش کردن خویشتن در برابر خداوند. یعنى انسان به مرحله اى برسد که جهان هستى را جز سرایى نبیند، و عالم آفرینش را جز سایه اى کمرنگ مشاهده نکند. همه جا خدا را ببیند، و همه جا در جستجوى او باشد. خویشتن را پروانه وار در آتش شمع وجود او بسوزاند، و هستى خویش را در هستى او محو و نابود ببیند.

یکى از آثار رسیدن به این مقام «تسلیم مطلق» در برابر اراده او است، آنچه او مى خواهد، بخواهد، و آنچه او مى پسندد، بپسندد. هم رضاى او رضاى خدا باشد، و هم رضاى خدا رضاى او. و با در دست داشتن این معیار به سراغ مقام عرفان بانوى اسلام، فاطمه زهرا سلام الله علیها و قرب او در درگاه خدا مى رویم و این حقیقت را از زبان پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه وآله وسلم مى شنویم:

1: در کتابهاى متعدد معروفى از اهل سنت و در روایات متعدد و فراوانى آمده است که پیغمبر به فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمود: «ان اللّه یغضب لغضبک و یرضى لرضاک». خداوند به خاطر تو خشمگین مى شود و به خاطر رضاى تو راضى.

و نیز در همان کتاب در جاى دیگر مى خوانیم: پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: «فانما هى فاطمة بضعة منى یریبنى ما ارابها و یؤذینى ما آذاها»: «فاطمه پاره تن من است آنچه او را آزار دهد مرا آزار مى دهد و آنچه او را به زحمت افکند مرا به زحمت مى افکند.»

بدیهى است علاقه پدر و فرزندى هرگز نمى تواند چنین پدیده اى را توجیه کند، زیرا پیغمبر به عنوان «رسول اللّه» چیزى را اراده نمى کند جز آنچه خدا اراده کند و هماهنگى و رضاى فاطمه با خشنودى و رضاى خدا و پیامبر دلیلى جز محو اراده او در اراده و خواست خدا ندارد.

این نکته شایان دقت است که معمولا جمله «فاطمه بضعة منى» به معنى فاطمه پاره تن من است تفسیر و ترجمه مى کنند، در حالى که در این جمله سخنى از تن در میان نیست، بلکه مفهوم حدیث این است که فاطمه سلام الله علیها پاره اى از وجود و هستى پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم است، هم از نظر جسمى و هم روحى، در خود روایات نیز شاهد بر این معنى داریم که به خواست خدا خواهد آمد.

مقام قرب حضرت فاطمه علیها السلام در پیشگاه الهی

نویسنده: آیت الله مکارم شیرازی
منبع: برترین بانوی جهان فاطمه زهرا سلام الله علیها

پى نوشت ها:

1. مستدرک الصحیحین ج 3 ص 153- این حدیث را «ابى حجر در «الاصابة» و «ابن اثیر» در «اسد الغابة» آورده اند.
2. صحیح بخارى «کتاب النکاح» باب ذب الرجل عن ابنته - مضمون این دو حدیث در بسیارى از کتب معروف مانند «خصائص نسائى» «فیض الغدیر»، «کنز العمال»، «مسند احمد»، «صحیح ابى داود» و «حلیة الاولیا» آمده است.

پدیدآورنده: 
Share