نقش بانوی ایرانی در محدوده خانواده و همسر

نقش بانوی ایرانی در محدوده خانواده و همسر
زن نقش بسیار مهمی در استحکام بنیان خانواده و رشد عاطفی و اخلاقی آن دارد.

نقش بانوی ایرانی در محدوده خانواده و همسر

زن چه به عنوان همسر و خواه به عنوان مادر، منبع اصلی تأمین کننده ی نیازهای عاطفی در خانواده است و نقش بسیار مهمی هم در استحکام بنیان خانواده و هم در رشد عاطفی و اخلاقی خانواده دارد.

نقش بانوی ایرانی در محدوده خانواده و همسر

قبل از بیان نقش زن در محدوده خانواده ابتدا خانواده و نیازهای آن را ترسیم آن گاه جایگاه زن در خانواده و نقش او در تأمین نیازهای خانواده روشن تر خواهد شد. خانواده حداقل از 2 رکن مهم یعنی زن و شوهر تشکیل میشود و سپس با تولد فرزندان خانواده گسترده تر و نیازهای متنوع تر و نقش هر کدام از اعضای خانواده مضاعف تر و تعامل میان اعضا پیچیده تر میشود. بنابراین وقتی سخن از نقش زن در خانواده به میان می آید این سؤال مطرح میشود نقش زن در کدام خانواده به خانواده ای که فقط 2 عضو دارد یعنی زن و شوهر یا خانواده ای که فرزند یا فرزندان متعددی نیز دارد و یا خانواده ای که علاوه بر زن، شوهر و فرزندان افراد دیگری نیز مانند والدین تحت تکفل آن هستند هر کدام از خانواده های فوق بنا بر گستردگی و تعداد اعضای آن نیازهای متنوعی دارند که زن در تأمین بخشی از آن نیازها ایفای نقش میکند.ایفای نقش در تأمین برخی از نیازها منحصراً به عهده زن میباشد که هیچ کس دیگری نمیتواند این نیازها را تأمین کند و برخی از نیازها را با مشارکت سایر اعضای خانواده میتوان تأمین کرد. نیازهای یک خانواده را میتوان به ترتیب زیر بیان کرد:

1. نیازهای جسمانی

 2. نیازهای عاطفی

 3. نیازهای فکری

نیازهای جسمانی که در واقع مربوط به جنبه های زیستی افراد است عبارت اند از: نیاز به غذا، لباس، گرمایش و سرمایش، مسکن، نیازهای جنسی. یکی از مهم ترین و اصلی ترین نقش های زن در خانواده تأمین نیاز جنسی مرد (شوهر) است که در واقع پاسخی به نیازجنسی و ارضای غریزه جنسی خود زن نیز میباشد. بدون تردید زن به عنوان شریک جنسی مرد باید همه شرایط را برای ارضاء این نیاز فراهم کند. این در واقع وظیفه ی  انحصاری زن در خانواده است اما سایر نیازهای مادی مستقیماً به عهده ی مرد است و زن در تکمیل و نحوه ی  تهیه و استفاده از آن ها میتواند نقش داشته باشد مثل اینکه وظیفه ی مرد است تغذیه ی خانواده را فراهم کند و زن در طبخ غذا و این گونه امور مشارکت دارد.

نقش بانوی ایرانی در محدوده خانواده و همسر

از جمله نیازهای مهم و اساسی دیگری که خانواده دارد نیازهای عاطفی است اگر نگوییم این نیاز بالاتر از نیازهای جسمانی است بلکه در عرض آن نیازهاست یعنی اعضای خانواده هر کدام به همان میزان که به غذا (آب و نان...) نیاز دارند به عواطف و محبت نیز نیاز دارند گرچه زن و مرد در تأمین نیازهای عاطفی یکدیگر هر 2 سهیم اند اما زن سرچشمه ی عواطف و منبع اصلی تأمین کننده نیازهای عاطفی در خانواده است و خداوند نیز وجود زن را به گونه ای آفریده است که وجود او سرشار از عواطف و هیجانات است بنابراین زن در خانواده به عنوان منبع اصلی عواطف نقش بسیار مهمی هم در استحکام خانواده و هم در رشد عاطفی و اخلاقی خانواده دارد و با ایفای این نقش مهم میتواند خانواده را تبدیل به یک کانون آکنده از مهر و محبت کند و هم موجب آرامش مرد و هم سلامت روانی کودکان شود و در واقع به ارضا صحیح و به موقع نیازهای عاطفی از بسیاری از ناهنجاری های رفتاری جلوگیری کند. البته زن علاوه بر نقش هایی که به آن اشاره شد نقش های دیگری مانند تربیت فرزندان، مدیریت داخلی خانواده، بهداشت خانواده نیز دارد، بنابراین به طور خلاصه میتوان گفت 2 نقش اساسی در خانواده دارد:
1. نقش زن در قبال همه اعضای خانواده
2. نقش زن فقط در قبال شوهر

زن در مقابل شوهر باید متواضع، مهربان، صمیمی و دلسوز باشد. حافظ حریم خانواده، عفت و پاکدامنی خود و تأمین کننده نیازهای جنسی و عاطفی شوهر باشد. هر چه زن در انجام این مسئولیت ها نسبت به شوهر توجه بیشتری داشته باشد شخصیت او نزد شوهر محبوب تر و ارزش او والاتر خواهد بود و به استحکام زناشویی آن ها افزوده خواهد شد.

نقش بانوی ایرانی در محدوده خانواده و همسر

 نقش و وظیفه ی زن در خانواده

مهم ترین وظیفه ی  زن،  خانه داری است و زن نباید هیچ مسئولیت و کاری را بر این وظیفه مقدم بدارد، ادامه ی  تحصیل و کار در خارج از خانه نباید وظیفه ی  اصلی زن که خانه داری و شوهرداری است تحت الشعاع قرار دهد زیرا هیچ کس و هیچ چیزی نمیتواند جایگزین این نقش مهم زن در خانه شود.رشد و تعالی خانواده، آرامش آن و بیمه شدن آن در مقابل عوامل آسیب زا همه بستگی به انجام وظیفه ی  زن در خانه دارد اگر زن این رسالت مهم را به خوبی انجام دهد همه ی اعضای خانواده در پرتو تلاش او به رشد و شکوفایی دست می یابند و آرامش واقعی بر فضای خانواده حکم فرما خواهد شد.

Share