طرح اجرای اصل پانزدهم 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
طرح اجرای اصل پانزدهم (15) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران موسوم به تدریس زبانهای محلی و قومی در مدارس و دانشگاههای کشور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در دست بررسی است.

طرح اجرای اصل پانزدهم 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

طرح اجرای اصل پانزدهم 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران موسوم به تدریس زبانهای محلی و قومی در مدارس و دانشگاههای کشور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار ضیاءالصالحین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی طرح اجرای اصل پانزدهم 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران موسوم به تدریس زبان های محلی و قومی در مدارس و دانشگاه های کشور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در دست بررسی است.

طرح اجرای اصل پانزدهم 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

متن این طرح به شرح زیر است:

باسمه‌تعالی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً طرح ذیل که به امضای 145 نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.

 

مقدمه (دلایل توجیهی):

حق آموزش به زبان مادری، در بسیاری از اسناد و معاهدات حقوق بشری مثل منشور زبان مادری، اعلامیه جهانی حقوق زبانی، بندهای (3) و (4) اعلامیه حقوق اشخاص متعلق به اقلیت‌های قومی، ملی، زبانی و مذهبی، ماده (30) کنوانسیون حقوق کودک، ماده (27) میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی مورد تأکید قرار گرفته است.

اصل پانزدهم 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم بر حق تحصیل به زبان مادری در کنار زبان فارسی در مدارس تأکید دارد. اصل پانزدهم 15 قانون اساسی می‌گوید: «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران، فارسی است. اسناد و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد. ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.»

اصل پانزدهم 15 قانون اساسی در صورت مشروح مذاکرات مجلس، بررسی نهائی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ابتدا در پیش‌نویس اولیه قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفته و تمامی مذاکرات به‌عمل‌آمده در جلد اول صورت مشروح مذاکرات، با صراحت بر تدریس زبان اقوام در مدارس و مکلف بودن دولت به فراهم کردن امکانات تدریس آن تأکید دارد.

تنوع و تکثر نیروهای اجتماعی و قومی، جامعه را از ظرفیت‌ها و استعدادهایی برخوردار می‌سازد که بهره‌گیری مناسب از آنها می‌تواند موتور رشد، توسعه، همگرایی و همسازی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی باشد. در این میان اجرای دقیق و کامل اصل پانزدهم 15 قانون اساسی گامی مهم و بنیادین در راستای پاسخ به یکی از مهمترین مطالبات اقوام کشور است.

لذا طرح فوق جهت طی مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی، تقدیم می‌گردد:

بدری- بختیاری- اعزازی‌ملکی- قاضی‌پور- هزارجریبی- لاهوتی- بیگدلی- محمودی‌شاه‌نشین- حسنی‌‌جوریابی- کاظمی‌باباحیدری- حسن‌نژاد- سیداحسن علوی- حضرت‌پور‌طلاتپه- کمالی‌پور- سیاوشی‌شاه‌عنایتی- رضیان- بهادری- ملکی- طیار- رنجبرزاده-سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌‌هاشمی- نورقلی‌پور- سلحشوری- همتی- جعفرزاده‌ایمن‌آبادی- میرزایی‌نیکو- وحدتی‌هلان- بیمقدار- پورمختار- خضری- سیده‌فاطمه ذوالقدر- امینی‌فرد- رضا کریمی- محمودزاده- عبدالرضا عزیزی- شریف‌پور- محمداسماعیل سعیدی- خدادادی- علیزاده- بنایی- نیکفر‌لیالستانی- قلی‌زاده- شیران‌خراسانی- محجوب- کرم‌پور‌حقیقی- علی‌محمد مرادی- سامری- کاظم‌زاده- ملکشاهی‌راد- حاتمیان- بختیار‌گلپایگانی- کیان‌پور- ناصری‌نژاد- علیرضا‌بیگی- آقاپور‌علیشاهی- علیرضا رحیمی- ترکی- اکبری(‌بجنورد)- حمزه- کیخا- سلام امینی- علیرضا ابراهیمی- صباغیان‌باقفی- رحیمی‌جهان‌آبادی- حسینی‌شاهرودی- محمود صادقی- محمدیان- امیرحسنخانی- خالقی- علی‌قربانی- جلیلی‌شیشوان- ایران‌نژاد- یارمحمدی- درازهی- محمدحسین قربانی- منصور مرادی- تجری- اکبری(شیراز)- فرمند- میرزاده- عبدالهی- ربیعی‌فرادنبه- کبیری- نیازآذری- آزادی‌خواه- اکبریان- رجبی- مسعود گودرزی- مسعود رضایی- بادامچی- بت‌کلیا- صفری- افتخاری- جاسمی- فرهنگی- احمدی‌لاشکی- بیرانوندی- خسته‌بند- یوسف‌نژاد- علی‌اکبر کریمی- شکری- سمیه محمودی- مطهری- عبدالکریم حسین‌زاده- سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی- فیضی‌زنگیر- دامادی- فرشادان- فریدون احمدی- فولادگر- شیخ- عابدی- سعیدی‌مبارکه- ابوترابی- کوسه‌غراوی- جمالی‌نوبندگانی- کشت‌زر- جعفرپور- دلخوش اباتری- آشوری‌تازیانی- لطفی- بنیادی- پورابراهیمی‌داورانی- شریفی- محمد حسینی- خانلری- مره‌صدق- رضایی‌کوچی- مافی- جلودارزاده- ساری- حیدری- هاشمی‌تختی‌نژاد- بهمنی- عباسی- محمد عزیزی- برزگر‌کلشانی- چنارانی- ابطحی- عثمانی- نظر افضلی- اصغر سلیمی- مقصودی- تربتی‌نژاد- بیگلر

 

عنوان طرح: اجرای اصل پانزدهم 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (تدریس زبانهای محلی و قومی در مدارس و دانشگاههای کشور)

ماده‌واحده- در راستای اجرای اصل پانزدهم 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت مکلف است نظام آموزشی زبان و ادبیات را برای زبانهای محلی و اقوام از طریق وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری در حد امکانات موجود تدوین و اجرا‌ء نماید به نحوی که به‌موجب این نظام آموزشی، تدریس ادبیات زبانهای محلی و اقوام در مناطق سکونتی آنها در مدارس و مراکز آموزش عالی در کنار زبان فارسی مجاز باشد. آیین‌نامه اجرائی این قانون به منظور تعیین مراحل اجراء، شهرها و نواحی مختلف اجرای این نظام آموزشی و روند تدریس کتب برای مقاطع مختلف ظرف مدت شش ماه از ابلاغ این قانون به پیشنهاد وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

 

تاریخ: 1398/09/05

 

یادداشت سردبیر:

اصل ۱۵ قانون اساسی را اگر دقت کنیم با استناد به این اصل به نظر می‌رسد که طرح ارائه شده یک ایراد اساسی دارد که باید اصلاح شده و مجدداً جهت بررسی ارائه شود: «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد، ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس در کنار زبان فارسی آزاد است»

صراحت تدریس ادبیات محلی در کنار زبان رسمی کشور در مدارس آزاد است نه در دانشگاه‌ها و این عبارت می‌تواند در روند اجرایی طرح خلل ایجاد کند.

❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖❖

⮋ شاید دوست داشته باشید ⮋

⮜ جلد اول کتاب لغتنامه ترکی آذربایجانی رونمایی شد

پدیدآورنده: 
Share