باور‌های نادرست درباره واکسن آنفلوانزا

باور‌های نادرست درباره واکسن آنفولانزا
یک بیماری خطرناک که در این ایام سرد گریبان خیلی از مبتلایان را گرفته است؛ آنفولانزا است؛ اما نگران نباشید! واکسن آنفولانزا به کمک شما می‌ آید.

باورهای نادرست درباره واکسن آنفلوانزا

آنفلوانزا بیماری شبیه به سرماخوردگی، اما متفاوت تر از آن است. در این ایام سرد، بازار ابتلا به این بیماری داغتر است؛ در واقع، آنفلوانزا با سرد شدن هوا با علائمی مانند علائم سرماخوردگی (تب، سرفه، گلودرد و آبریزش بینی) ظاهر می شود و شما برای پیشگیری از این بیماری حتماً باید واکسن آنفلوانزا تزریق کنید. در ادامه با ضیاءالصالحین همراه باشید تا با باورهای غلط رایج درباره ی واکسن آنفلوانزا بیشتر آشنا شوید.

باورهای نادرست درباره واکسن آنفلوانزا

واکسن سرماخوردگی یا واکسن آنفلوانزا؟

واکسن آنفلوانزا حاوی آنتی ژنهای سطحی ویروس آنفلوانزا می باشد. این دارو به صورت سوسپانسیون در سرنگهای آماده مصرف می شود یا به شکل مایع شفاف و بیرنگ در سرنگهای تک دوز وجود دارد. این واکسن به 2 شکل استفاده میشود؛ به شکل پاشیدنی داخل بینی و به صورت تزریقی.

یک باور اشتباه رایج درباره ی این واکسن وجود دارد که تزریق آن میتواند از بیماری سرماخوردگی جلوگیری کند؛ بهتر است بدانید که واکسن آنفلوانزا واکسن سرماخوردگی نیست!

باورهای نادرست درباره واکسن آنفلوانزا

فواید واکسن آنفولانزا

اگر از بیماری آنفلوانزا و علائم و انواع مختلف آن می ترسید؛ پیشگیری کردن از سرماخوردگی و آنفلوانزا را تمرین کنید. بهتر است برای شروع، حتماً واکسن آنفلوانزا را تزریق کنید؛ با توجه به آمار بالای مرگ و میر در اثر این بیماری، تزریق این واکسن نه فقط بار روانی ابتلا به این بیماری را کم می کند بلکه سطح ایمنی بدن را هم بهبود می بخشد.

احتمال ابتلا به بیماریهای عفونی را کاهش می دهد.
محافظ سیستم ایمنی ضعیف کودکان و بزرگسالان است.
واکسیناسیون به محافظت از زنان در دوران بارداری و پس از آن (دوران شیردهی) کمک می کند.

باورهای نادرست درباره واکسن آنفلوانزا

باورهای عجیب و اشتباه درباره ی این واکسن

شما با تزریق این واکسن، آنفلوآنزا نمی گیرید، اما عوارضی جزئی مانند تورم، تب خفیف و درد بدن خواهید داشت. این واکسن حاوی نمونه های مرده این ویروس است که باعث بیماری نمی شود؛ فقط در صورتی بیماری ایجاد می شود که واکسن زنده باشد.

برخی از افراد از زدن این واکسن به دلیل عوارض جانبی آن دوری می کنند و این عوارض را با علائم آنفلوانزا اشتباه میگیرند؛ در صورتی که عوارض جانبی آن بسیار خفیف است و عبارت است از: درد ماهیچه ها، خستگی، تورم و سرخی در محل تزریق سرنگ که تمام آن ها خیلی زود از بین می روند.

این واکسن ایمنی بالایی دارد، اکثر اشخاصی که آن را تزریق کرده اند، از شر ویروسهای عفونی در امان مانده اند؛ پس جای هیچ گونه نگرانی نیست! البته موفقیت این دارو به سن، سلامت شخص و گونههای ویروسی وابسته است؛ درواقع، این واکسن نه فقط موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن نمی شود بلکه آن را در برابر ویروس آنفلوانزا تقویت می کند.

برخلاف باور عموم، اگرچه برخی علائم بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا مشابه هم هستند، ولی این واکسن در مقابل سرماخوردگی از ما محافظت نمی کند و سرماخوردگی توسط باکتری یا ویروس ایجاد‎ شده، ربطی به بیماری آنفلوانزا ندارد؛ درواقع، این واکسن نمیتواند باعث محافظت بدن شما از سرماخوردگی شود.

باورهای نادرست درباره واکسن آنفلوانزا

تزریق واکسن آنفلوانزا برای چه کسانی ضرورت دارد؟

تقریبا سالمندان و کودکان به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن شان در صف اول تزریق این واکسن هستند؛ البته گروههای دیگر افراد هم به تزریق و استفاده از آن نیازمند هستند:

اشخاصی که به بیماریهای خاص مثل مشکل کلیه، دیابت، ایدز، مشکلات قلبی یا اختلالات ریوی نظیر آسم یا ذات الریه دچار هستند.
بانوان جوانی که در فصل شیوع آنفلوانزا در 3 ماهه ی دوم یا سوم بارداری هستند؛ استفاده از آن در اوایل بارداری بسیار خطرناک است.
نوجوانانی که به دلیل بیماریهای خاص آسپرین مصرف می کنند؛ چون ممکن است در صورت ابتلا به آنفلوآنزا در معرض بیماری نشانگان (نوعی سندروم خطرناک) قرار گیرند.

باورهای نادرست درباره واکسن آنفلوانزا

واکسن آنفلوانزا برای کودکان

این واکسن به اندازه ی نود و پنج درصد در سلامت کودکان مؤثر است و کودک را از ویروسهای خطرناک آنفلوانزا در امان نگه می دارد. همچنین در افراد مسن تر حدود پنجاه الی شصت درصد ایمنی دارد البته والدین باید آگاه باشند که کودکان به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن تحمل ویروس آنفلوانزا را ندارند؛ به همین دلیل توصیه می شود که کودکان این واکسن را قبل از شروع فصل سرما تزریق کنند.

باورهای نادرست درباره واکسن آنفلوانزا

چه کسانی نباید واکسن آنفلوانزا تزریق کنند؟

شاید جالب یا تعجب آور باشد بدانید اشخاصی که به تخم مرغ یا هر یک از اعضای این دارو حساسیت دارند، افراد مبتلا به سندروم اعصاب (گیلن باره) یا سندروم شل شدن عضلات و اشخاص مبتلا به بیماری تنفسی حاد نباید آن را تزریق کنند.

باورهای نادرست درباره واکسن آنفلوانزا

بهترین زمان برای تزریق

بهترین زمان برای تزریق، اوایل پاییز یعنی ماه های مهر و آبان است؛ زیرا بدن فرصت آن را دارد تا قبل از رسیدن فصل زمستان و فصل آنفلوآنزا ایمنی خود را بالا ببرد.

باورهای نادرست درباره واکسن آنفلوانزا

شرایط نگهداری

این واکسن یک داروی یخچالی است؛ پس باید آن را در دمای دو تا هشت درجه سانتی گراد نگهداری کرد، اما قبل از تزریق، آن را به دمای بیست و پنج درجه برسانید و سرنگ را به آرامی تکان دهید؛ سپس به صورت زیر پوستی یا عضلانی آن را تزریق کنید البته بهتر است که این کار در مراکز درمانی انجام شود.

باورهای نادرست درباره واکسن آنفلوانزا
عوارض واکسن آنفولانزا

این واکسن همانند دیگر فراورده های دارویی ممکن است در برخی از افراد عوارض جانبی نظیر سردرد، تعریق، درد عضلانی، درد مفاصل، تب، ضعف، خستگی و سرخی در محل تزریق ایجاد کند که البته این عوارض معمولا طی 1 تا 2 روز برطرف می شوند؛ پس جای هیچ گونه نگرانی نیست.

باورهای نادرست درباره واکسن آنفلوانزا

پدیدآورنده: 
Share