حکم کسانی که در برابر ولی فقیه می ایستند، چیست؟

تعداد کلمات 681 / زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه
آیت الله فاضل لنکرانی
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی: کسانی که می گویند ما تابع مرجعتیم و تابع ولی فقیه نیستیم به حسب منابع، سخن بی اساسی می گویند.

حکم کسانی که در برابر ولی فقیه می ایستند، چیست؟

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام گفت: کسانی که می گویند ما تابع مرجعتیم و تابع ولی فقیه نیستیم به حسب منابع، سخن بی اساسی می گویند.

حکم کسانی که در برابر ولی فقیه می ایستند

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به مساله واقفیه گفت: کسانی که امامت ائمه علیهم السلام را تا امام کاظم علیه السلام قبول کردند، اما امامت امام هشتم را نپذیرفتند، افرادی بودند از اصحاب امام کاظم علیه السلام آن هم نه از اصحاب معمولی، بلکه دارای مراتبی بودند و از روایات استفاده می شود که خصوصیات و ویژگی ها و اعتبار خاصی نزد امام کاظم علیه السلام داشتند.

وی ادامه داد: این افراد از خواص، علما، راویان دین و حتی عارف به حلال و حرام بودند اما امامت و ولایت امام هشتم را انکار کردند که ریشه های آن باید بررسی شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حب دنیا و خودبینی را از ریشه های شکل گیری واقفیه دانست و ادامه داد: انحراف عوام نهایتاً همین فسق های ظاهری و چپاول و تعدی به مال و ناموس مردم است و اگر ظلمی کنند به هم ردیف های خودشان است، اما وقتی یک عالم، گرفتار انحراف می شود، اصل امامت را انکار می کند، زیاد بن مروان از کسانی است که نصّ امام کاظم علیه السلام در امامت امام هشتم علیه السلام را نقل کرده است ولی خودش واقفی است.

وی اظهار داشت: این برای ما درس است که همه ما در معرض خطر هستیم. علما، روحانیت و آنهایی که زمام امور به دستشان است در معرض خطرند. ممکن است دنیاپرستی و توجه به دنیا، انسان را وادار کند که یک اصل محکم دینی مثل امامت را زیر پا بگذارد و انسان را به این مرحله از سقوط بکشاند.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه با اشاره به روایت «إذا ظهرت البدع فعلی العالم أن یظهر علمه، فإن لم یفعل سلب نور الایمان » گفت: قسمت دوم روایت بیان می دارد که اگر عالم، علمش را اظهار نکند نور ایمان از او گرفته می شود. این اثر وضعی خیلی عجیبی است. بنابراین اگر بدعتی در جامعه واقع شد و افرادی مقابل یک نظام مقدس و در مقابل یک نهاد عظیم مثل امامت، ولایت و مرجعیت صف آرایی کردند، انسان نباید دست روی دست بگذارد و سکوت کند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار علیه السلام ادامه داد: ما به حسب منابع و ادله خودمان در زمان غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف موظف به رجوع به علما و مراجع و مجتهدین جامع الشرایط هستیم، چرا که برای آنها ولایت عامه قرار داده شده است، از این رو آنهایی که در این زمان در مقابل اصل ولایت فقیه و نیز نهاد مرجعیت صف آرایی می کنند و در صدد تضعیف و محدود کردن آن به یک شئون محدود هستند، در حکم واقفیه اند، به ویژه کسانی که در مقابل ولایت فقیه بایستند.

وی گفت: امروز روحانیت باید در صف مقدم حمایت از ولایت فقیه و مرجعیت باشد. کسانی که این دو را از هم جدا می کنند و می گویند ما تابع ولی فقیه هستیم اما تابع مرجعیت نیستیم، دروغ می گویند. کسانی که می گویند ما تابع مرجعیتیم و تابع ولی فقیه نیستیم به حسب منابع، سخن بی اساسی می گویند، تفکیک صحیح نیست، البته دایره نفوذ کلام هر کدام به حسب اصل اعتقاد متفاوت است.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطر نشان کرد: امروز در جامعه ما کسانی خیلی حساب شده و با دقت و ظرافت در مقابل فقیه صف آرایی می کنند و می خواهند آرام آرام این نهاد را تضعیف کنند که نخواهند توانست. در طول تاریخ هم قلدرها، حکومت ها و افراد زیادی آمدند، اما نتوانستند چنین کاری کنند.

وی با اشاره به این که همه این افراد در حکم واقفیه اند، اظهار داشت: امام هشتم راجع به واقفیه فرموده اند؛ واقفیه از حق منحرف شده و روی قله بدی و تبهکاری و زشتی نشستند، یعنی هر کاری می کنند بد است. دیگر نمی شود گفت اینها زمانی اصحاب امام کاظم علیه السلام بودند و برای ما روایت نقل می کردند. اینها اهل جهنمند.

حکم کسانی که در برابر ولی فقیه می ایستند

Share