آشنایی با آیت الله سيد كاظم حسينى حائرى

تعداد کلمات ۱۰۶۰ / زمان تقریبی مطالعه : ۴ دقیقه
آیت الله سيد کاظم حسينى حائرى​
سید کاظم حسینی حائری (متولد 1317ش)، فقیه، اصولی، از مراجع تقلید شیعه، نویسنده، مقرر و مؤسس مدرسه علمیه سید محمد باقر صدر است.

آشنایی با آیت الله سيد كاظم حسينى حائرى

در این بخش از ضیاءالصالحین، به بررسی اجمالی زندگینامه آیت الله سيد كاظم حسينى حائرى از مراجع معظم تقلید شیعیان عراق می پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با آیت الله سيد كاظم حسينى حائرى

ولادت

او در دهم شعبان سال 1357 هجرى قمرى در شهر کربلا در خانواده اى اهل علم و از سلالۀ پاک خاندان اهل بيت عليهم السلام ديده به جهان گشود. پدرش سيد على از علما و اساتيد حوزه علميه نجف اشرف بود و مادرش دختر آيت اللّه شيخ محمدرضا فاضل زنى اهل علم و فضل بود.

سید کاظم حسینی حائِری

لقب

او را حسينى گويند چرا که نسب شريفش به امام حسين عليه السلام مى رسد و حائرى گويند چرا که اهل کربلا است و کربلا را حائرى مى گويند. متوکل خليفه عباسى در زمان خلافت خود دستور داد تا راه آب رودخانه فرات را به سوى حرم امام حسين عليه السلام باز نمايند تا به اين وسيله قبر آن حضرت را نابود سازد اما به قدرت خداوند آب دور بقعه آن حضرت را فرا گرفته به قبر آن حضرت آسيبى نرساند از اين جهت کربلا را حائر ناميدند چرا که آب در اطراف آن سرگردان شد.

سید کاظم حسینی حائِری

تحصيلات

آیت الله سيد کاظم حسينى حائرى تحصيلات خود را از 5 سالگى در محضر مادر فاضل خود آغاز کرد.او خواندن و نوشتن و قرائت قرآن، دعا، زيارت، برخى از رساله هاى عمليه و تعدادى از کتاب هاى حديث مانند«عين الحياة»علامه مجلسى را از مادر خود فرا گرفت.سپس در محضر پدر دانشمندش، علوم عربى، مکاسب شيخ انصارى و کفايه آخوند خراسانى را آموخت.پدرش شيوۀ خاصى در درس دادن به او داشت.او از فرزندش مى خواست تا هر درسى را خود مطالعه نمايد و در جلسه درس ارائه دهد و او اشکالاتش را بر طرف مى ساخت.

آیت الله حائرى از محضر درس برخى ديگر از اساتيد دوره سطح حوزه علميه نجف اشرف نيز بهره برد.وى در 17 سالگى پس از اتمام دوره سطح در درس خارج فقه و اصول حضرت آیت الله سيد محمد شاهرودى شرکت کرد.و چندين دوره خارج اصول و کتاب هاى متعدد فقهى را از محضر ايشان فرا گرفت.وى بسيار مورد علاقه آيت اللّه شاهرودى استاد خود بود به حدى که آیت الله شاهرودى جواب برخى از استفتائات خود را به ايشان واگذار مى کرد.

سید کاظم حسینی حائِری

آشنايى با شهيد صدر

آشنايى با شهيد سيد محمدباقرصدر تحولى عظيم در زندگى علمى آيت اللّه حائرى ايجاد کرد.ايشان خود در اين باره مى فرمايد:

«در همين بين با آیت الله شهيد سيد محمدباقرصدر آشنا شدم و حدود چهارده سال از محضر آن شهيد بزرگوار، فقه و اصول فرا گرفتم.افزون بر فقه و اصول، در فلسفه و اقتصاد از محضر ايشان بهره برده ام، بدين گونه که دو اثر مهم ايشان را: «اقتصادنا» و «فلسفتنا» را با دقت مطالعه مى کردم و هر کجا شبهه و پرسشى پيش مى آمد، در محضر ايشان مطرح مى کردم و آن بزرگوار مطلب را براى من باز می کردند و به پرسشها، پاسخ مى دادند.همچنين، کتاب «الأسس المنطقيه» را در نزد ايشان خوانده ام و در تدوين بخشى از اين کتاب با حضرت ايشان همکارى علمى داشته ام.اين کتاب، در حساب احتمالات و بيان چگونگى رسيدن احتمالات، به علم است.

در ابتداى آشنايى من با ايشان، بحث ايشان دربارۀ «ترتب» بود.پس از مدتى شرکت در درس، براى من مشکلاتى پيش آمد که بر آن شدم در درس حاضر نشوم.ايشان، از اين جريان آگاه شد و از من خواست به حضور در درس ادامه دهم و فرمود: «اگر پنج سال در اين درس حاضر شوى، من اجتهاد تو را تضمين مى کنم».

سید کاظم حسینی حائِری

مهاجرت به ايران

آيت اللّه سيد کاظم حائرى در سال 1394 هجرى قمرى بر اثر فشارهاى دولت عراق مجبور به ترک وطن و مهاجرت به ايران شد.او به شهر قم آمد و در حوزه علميه قم شروع به درس و بحث و ادامه راه استاد شهيد خود نمود.وى با مجالس درس پر رونق خود جمع فراوانى از فضلاى حوزه را به دور خود جمع نمود و آنان را با افکار عالى خود و شهيد سيد محمدباقرصدر آشنا نمود.يکى از خدمات بزرگى که ايشان در اين دوران به انجام رساندند تأسيس مدرسه اى علميه به نام «مدرسه علميه شهيد سيد محمدباقرصدر» است.وى شبهاى جمعه و شبهاى ماه مبارک رمضان در اين مدرسه به تدريس اخلاق و عقايد مى پردازد. از ديگر خدماتى که ايشان در اين دوران به عمل آوردند تأسيس مرکزى براى اعزام روحانیون مبلغ به مراکز تبليغى است.

سید کاظم حسینی حائِری

شهادت فرزند

از ديگر فداکاریهاى حضرت آيت اللّه سيد کاظم حائرى فرستادن فرزند خود به جبهه هاى حق عليه باطل بوده وى با اين کار ثابت کرد که فقط اهل سخن نيست بلکه اهل عمل نيز هست و سرانجام فرزند شجاع ايشان سيد جواد حسينى حائرى در راه دفاع از اسلام و راه جدش حسين بن علی عليه السلام در جبهه هاى حق به شهادت رسيد.

سید کاظم حسینی حائِری

سخن شهيد صدر

شهيد سيد محمدباقرصدر نيز علاقه وافرى به آيت اللّه سيد کاظم حائرى داشت.وى در يکى از نامه هاى خود به ايشان مى فرمايد: «فقد تسلمت بقلب يرتعش شوقا و حنينا و ينزف ألما، سطورکم الحبيبة و قرأتها مرارا و تکرارا». «نامه دوست داشتنى شما را با قلبى که از شوق لرزان و با ناله اى دردناک از فراق شما دريافت کردم و آن را چندين بار خواندم».

وى در جاى ديگر مى فرمايد: «قد ربيتک يا أبا جواد من الناحية العلمية و کنت آمل أن أستعين بک فى هذه المرحلة». اى ابا جواد من شما را از جهت علمى تربيت نمودم و آرزو دارم تا در اين دوران از يارى شما بهره مند گردم».

سید کاظم حسینی حائِری

آثار آيت اللّه سيد کاظم حائرى

حضرت آيت اللّه سيد کاظم حائرى داراى تأليفات ارزشمندى است.قلم شريف ايشان تاکنون کتاب هاى فراوانى در موضوعات گوناگون به نگارش در آورده که برخى از آنها به زيور چاپ مزين گشته است مانند:

 «مباحث الاصول» اين کتاب تقريرات درس خارج اصول شهيد سيد محمدباقرصدر است.

✓ «أساس الحکومة الاسلامىة» اين کتاب دربارۀ دموکراسى، شورا و ولايت فقيه است.

✓ «الکفاح المسلح فى الاسلام» اين کتاب درباره جهاد در زمان غيبت است.

✓ «ولاية الأمر فى عصر الغيبة»

«دليل المجاهد»

اين کتاب در بيان وظايف مجاهدين عراقى در داخل عراق است.

✓ «القضاء فى الفقه الاسلامى».

✓ «الإمامة و قيادة المجتمع»

✓ «الفتاوى المنتخبة»

اين کتاب رساله عمليه ايشان است که بصورت مجموعه استفتائات ايشان است.

✓ «المرجعية و القيادة»

✓ «دليل المسلم المغترب»

اين کتاب مجموعه احکام مورد نياز مسلمانهايى که در کشورهاى غربى زندگى مى کنند است.

سید کاظم حسینی حائِری

منابع :

1: مجله حوزه شمارهاى 80-79

2: زندگى نامه حضرت آيت اللّه سيد کاظم حسينى حائرى نوشته يکى از شاگردان ايشان

پدیدآورنده: 
Share