آشنایی با عبدالرحیم طالبوف

تعداد کلمات 673 / زمان تقریبی مطالعه : ۳ دقیقه
آشنایی با عبدالرحیم طالبوف
طالبوف تبریزی یکی از مهمترین اندیشمندان ایران می باشد که نظریات و عقاید وی در به چالش کشیدن قدرت مطلقه در دوره قاجار و نیل به مشروطیت تاثیری غیرقابل انکار داشت.

آشنایی با عبدالرحیم طالبوف

در این بخش از ضیاءالصالحین به معرفی یکی از اندیشمندان دوران قاجار به نام عبدالرحیم طالبوف می پردازیم. جهت آشنایی با عبدالرحیم طالبوف تا پایان با ما همراه باشید.آشنایی با عبدالرحیم طالبوف

  حاج ملا عبدالرحیم طالب زاده از نویسندگان خارج از کشور در نهضت مشروطه بوده است. اگر چه از کودکی تبریز را ترک کرده و در تفلیس ساکن شده و با زبان روسی آشنا شده است ولی اصالت ملی خود را حفظ کرده و تمام آثار خود را به زبان فارسی نوشته است در حالی که با زبان فارسی کاملاً آشنا نبوده است از احوال و زندگی نامه او اطلاعات زیادی در دست نیست ولی از خلال نوشته هایش مشخص می شود وی مسلمان معتقدی بوده و بیش از حد به ایران عشق می ورزید.

یحیی آرین پور در مورد شیوه ی نویسندگی طالبوف، یحیی آرین پور می نویسد :

« زبان طالبوف ساده و بسیار پخته و شیواست و جای تعجب است که او با اینکه آذربایجانی و ترک زبان بوده و عمر خود را در خاک روسیه و دور از محیط ایران بسر برده چگونه توانسته است فارسی را به این روانی بنویسد»(1)

طالبوف در ادبیات فارسی تبحر چندانی نداشت و تنها در اثر کثرت مطالعه ، با زبان فارسی آشنا شده بود لذا می نوشت و با انشاء بی تکلف خود سبک تازه ای را به وجود آورد ، ولی آثار او از اغلاط انشائی مصون نمانده است. وی لغات بیگانه را که معادل فارسی آن را بلد نبوده عیناً نقل کرده است و بعضاً کلماتی را که امروزه معادل عربی آنها در زبان فارسی رایج است و وی اطلاعی از آنها نداشته با لغات مهجور فارسی که امروزه غریب می نماید در آثار خود آورده است، بعنوان مثال طالبوف به جای اینکه بنویسد « هوا اشباع نشده بود » می نویسد « هوا سیر نشده بود امروز سیر شد » و بعضاً و در مورد کلمات فرنگی دخیل در زبان فارسی خود معادلی شیرین برای آنها ساخته است مثلاً برای « صفحه گرامافون : لوح محفوظ » و برای « موتور : ام الاسباب » را ابداع کرده است .

طالبوف در مورد شیوه نگارش خود در نامه ای به میرزا یوسف خان اعتصام الملک می نویسد: « ... بنده به زبان روسی آشنا هستم ، فرانسه نمی دانم و خط روسی را بسیار بد می نویسم ، خط ایرانی طبیعی بنده تعریفی ندارد. عربی را هیچ بلد نیستم ، فارسی را معلوم است چنان می دانم که عرب و فرانسه را . با وجود این از برکت کثرت مطالعه و زور مداومت بعضی آثار محقر به یادگار گذاشتم که اخلاف بنده تکمیل نموده و بنده را مهندس انشای جدید بدانند.»

از آثار او می توان کتابهای زیر را نام برد:

✓ نخبه سپهری (خلاصه ای از ناسخ التواریخ در احوال رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم)
✓ پندنامه مارکوس قیصر روم (ترجمه از ترجمه روسی )
✓ رساله هیات جدیده (ترجمه از ترجمه روسی)
✓ ایضاحات در خصوص آزادی
✓ مسالک المحسنین
 مسائل الحیات
✓ سفینه طالبی
✓ رساله فیزیک
✓ سیاست طالبی

آشنایی با عبدالرحیم طالبوف

نمونه ای از نثر طالبوف

از کتاب مسالک المحسنین

... کاغذ سوم را باز کردم. می نویسد : " یا محسن قد اتاک المسئ" هنوز بیکارم و زندگی خود بیزار به قول قائم مقام مرحوم مضی ز من " والناس یستشفعون بی ، عهد مردان گذشته ... شعور و کفایت به چکار، بیار، " آن سیه چرده که شیرینی عالم با او " بود و معروف شماست ، سرتیپی را گرفت. که می تواند منکر قدردانی رجال ما باشد؟ می دانی چه شب ها بیدار مانده بود؟ فمن طلب العلی سهر اللیالی! خواهید فرمود سرتیپی بی غوج ایران ، حضیض بی اوج یا سراب بی موج است . گیرنده مغبون است نه دهنده ، بلی در تعیین عمق حمق بایع و مشتری قیاس بنده بی اساس است. بعد از این تلافی مافات را حاضر ...قیمت املاک ده بر یک ترقی نموده، گندم بهای خون مردم شده ، از آسمان احتکار برای زهاد گندم پرست او را نازل گذشته : اللهم ارزقنا قریه واسعه و مرزعه تاسعه ... 

آشنایی با عبدالرحیم طالبوف

پی نوشت:

1: (از صبا تا نیما، ج اول، ص 289)

پدیدآورنده: 
Share