جریان شناسی تحریفات آقامیری
جریان شناسی تحریفات آقامیری
در این بخش از ضیاءالصالحین به جریان شناسی تحریفات آقامیری می پردازیم. در ادامه با جریان شناسی تحریفات حسن آقامیری ما را همراهی کنید.
بخش های بسیاری از سخنان سید حسن آقامیری، ضدیت آشکاری با نص صریح قرآن کریم و روایات متقن اهل بیت علیهم السلام دارد. از آن جمله می توان به مورد زیر اشاره کرد: او در یکی از پادکست های خود {https://www.aparat.com/v/EBWMu} علنا عذاب الهی را چرندیات خطاب کرده و می گوید: «یه خدایی براتون درست کردند و ایستاده آدما رو آویزون کنه بسوزونه آب جوش بهشون بده بخورن اینا چرندیاته بهتون میگند! یه مشت دری وریه بهتون میگند! {https://www.aparat.com/v/EBWMu}»
شکی نیست که آیات مربوط به جهنم و جاودانگی در آتش عذاب الهی در متن قرآن موجود است و این سخنان انکار بدیهی آن آیات است؛ که از آن جمله می توان به آیات زیر اشاره کرد.
خَالِدِینَ فِیهَا لَا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ یُنظَرُونَ {آیه ۸۸، سوره آل عمران} در آن (لعنت) جاودانه اند و نه عذاب از ایشان کاسته می گردد نه مهلت داده می شوند.
فَشَارِبُونَ عَلَیْهِ مِنَ الْحَمِیمِ ﴿آیه ٥٤﴾ فَشَارِبُونَ شُرْبَ الْهِیمِ ﴿آیه ٥٥﴾ هَـذَا نُزُلُهُمْ یَوْمَ الدِّینِ {آیات ۵۴-۵۶، سوره واقعه} از آب جوشیده می نوشند (۵۴) همچون نوشیدن اشتران تشنه (۵۵) این است پذیرایی آنان در روز جزا
آقامیری در عین تأکید بر آیاتی که در بردارنده مفهوم رحمت است چنان آیات عذاب را نادیده گرفته و تمسخر می کند که گویا اصلا این آیات جزئی از قرآن نیست. حال بد نیست بدانیم خود قرآن چه دیدگاهی نسبت به این رفتار گزینشی دارد:
الَّذِینَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِینَ ﴿آیه ٩١﴾ فَوَرَبِّکَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ ﴿آیه ٩٢﴾ عَمَّا کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿٩٣﴾ {آیات ۹۱-۹۳، سوره حجر} کسانی که قر آن را جزء جزء نمودند (به بخشی عمل کردند و بخشی را وا گذاشتند) (۹۱) پس به پروردگارت سوگند از همه آنان خواهیم پرسید (۹۲) از آنچه انجام می دادند (۹۳)
أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَتَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَن یَفْعَلُ ذَلِکَ مِنکُمْ إِلَّا خِزْیٌ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ یُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّـهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ﴿ آیه ٨٥﴾ {بخشی از آیه ۸۵، سوره بقره} آیا شما به پاره اى از کتاب ایمان مى آورید، و به پاره اى کفر مى ورزید؟ پس جزاى هر کس از شما که چنین کند، جز خوارى در زندگى دنیا چیزى نخواهد بود، و روز رستاخیز ایشان را به سخت ترین عذاب ها باز برند، و خداوند از آنچه مى کنید غافل نیست.
آیا این طلبه جوان از سرانجام این رفتار سلیقه ای که قرآن نسبت به آن هشدار داده آگاه است؟ این روحانی درحالی این سخنان مخالف با قرآن را اظهار می دارد که بنابر روایات معتبر شیعه، حتی کلام معصومین نیز چنانچه با قرآن در تعارض باشد از درجه اعتبار ساقط است تا چه رسد به کلام یک مبلغ دینی.
۱: قال النبی صلی الله علیه إذا جائکم عنیّ حدیثٌ فأعرِضوه علی کتاب الله تعالی فما وافق کتاب الله فاقبلوه و ما خالفه فضربوا به عرض الحائط {تفسیر ابوالفتوح رازی، جلد ۵، صفحه ۳۸۸، انتشارات بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی}
۲: قال الإمام الصادق علیه السلام ما لم یوافق من الحدیث القرآن فهو زخرف {اصول کافی، جلد ۱، صفحه ۶۹، ئارالکتب الاسلامیه}
قرآن را نمی فهمیم!
او در یکی دیگر از سخنرانی های https://www.aparat.com/v/QJtAW خود می گوید «این قرآن نظمش بهم خورده، بنی امیه و بنی عباس پانصد سال با این قرآن حکومت کردن ما نمی تونیم بفهمیمش!» او در حالی در لفافه قرآن را تحریف شده و غیرقابل استفاده می خواند که تمام ائمه که خود پاسبان قرآن بوده اند مردم را به خواندن و عمل کردن به این قرآن دعوت کرده اند. به راستی چرا باید شخصی با چنین اعتقادی در لباس روحانیت خویش را منتسب به حوزه علمیه کرده و سلیقه شخصی خود را که کاملا بر خلاف عقاید شیعه است به نام موضع روحانیت بر روی منبر رسول خدا ابراز کند؟ و سازمان تبلیغات اسلامی که متولی امور مبلغین و اهل منبر است تنها تماشاگر باشد؟
لیاقتِ شفاعت
نکته دیگری که آقامیری با گفتار های گوناگون بر آن تأکید می کند مسأله شفاعت عام اهل بیت علیهم السلام خصوصا امام حسین علیه السلام از گناهکاران در روز قیامت است.http://bidarbash.net/sounds/main/Play_Sound/id/۱۶۹ او بار ها به روایت رفتار امام حسین علیه السلام با شمر بن ذی الجوشن پرداخته و ایشان را شفیع تمام گناهان دانسته و یا در پادکست دیگری درباره حضرت زهرا سلام الله علیها می گوید: «یه مادری داری تو محشر میاد بی نهایت گناه آورده باشی دستتو میگیره» http://bidarbash.net/sounds/main/Play_Sound/id/۱۶۳
با اندکی دقت در آیات و روایات موجود می توان به غلط و خطرناک بودن این دیدگاه پی برد؛ مگر نه این که شفاعت جز به اذن خداوند متعال انجام نمی شود.{ آیه ۲۵۵، سوره بقره } و مگر نه این که اهل بیت علیهم السلام در روایات مختلف شفاعت خود را مخصوص عده خاصی از خطا کاران دانسته اند و صراحتاً برخی از گناهان را موجب دور شدن از شفاعت قلم داد کرده اند، از جمله روایت منسوب به امام صادق علیه السلام «شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نخواهد رسید»{فروع کافی، جلد ۳، صفحه ۲۷۰، انتشارات انصاریان} به راستی آیا این حرکت کورکورانه باعث رواج بیشتر گناه و فحشا در جامعه به بهانه تصویر موهومی که آقامیری از شفاعت ارائه داده نخواهد شد؟
عاشورای سید حسن
این روحانی در برخوردی سلیقه ای با واقعه عاشورا که مصداق بارز تحریف این حماسه عبرت آموز است با نادیده گرفتن مبارزه جانانه اباعبدالله الحسین علیه السلام و یارانش با دشمنان، تنها به ذکر یک نمونه رفتار رحیمانه از سیدالشهداء علیهم السلام که سند آن مخدوش است اکتفاء کرده و مجموعه احتجاجات و نفرین هایی که حضرت نسبت به دشمنان خود داشته اند را به راحتی نادیده می گیرد.http://bidarbash.net/sounds/main/Play_Sound/id/۱۶۹ به راستی به چه دلیل یک روحانی که باید خود را وارث شمشیر مبارزه نهضت حسینی بداند سعی دارد تا حقیقت این قیام را وارونه جلوه دهد تا جایی که در سخنان خود هدف از قیام و شهادت امام را ایجاد فرصت شفاعت از گناه کاران نشان می دهد! http://bidarbash.net/sounds/main/Play_Sound/id/۱۶۹ او می گوید حتی در برزخ و قیامت نیز امام حسین علیه السلام پیشنهادی به قاتلان خود می دهد که اگر بپذیرند از آنان شفاعت می کند! و این سخن دقیقا خلاف عقیده شیعه است که عمل را پس از مرگ منقطع می داند. آیا این سخن همان سخن غلطی نیست که مسیحیان درباره علت به صلیب آویخته شدن عیسی می گویند و این واقعه را مایه شفاعت و بخشش امت مسیح می دانند. نکند جناب آقامیری مراسم هفتگی هیئات را با موعظه های یکشنبه کلیسا اشتباه گرفته اند!
آقامیری در ادامه نگاه تحریف آمیز خود به واقعه عاشورا در یکی دیگر از پادکست ها می گوید: اصلا اینا اهل بیت امام حسین علیه السلام رفتند شام که حال شامی ها رو عوض کنند برای نجاتشون!» http://bidarbash.net/sounds/main/Play_Sound/id/۱۶۳ او در ادامه پادکست نیز جملاتی را بیان می کند تا مخاطب باور کند اهل بیت علیهم السلام با میل خود و نه با حال اسارت و در نهایت غم و اندوه راهی شام شده اند. درحالی که کمتر شیعه ای از جسارت های شامیان به کاروان اسراء و جمله معروف امام سجاد علیه السلام در پاسخ به پرسش یکی از یاران خود که دردناک ترین قسمت این سفر را حضور در شام می دانست را نشنیده است.{ناسخ التواریخ، صفحه ۱۰۴ و سوگنامه آل محمد، صفحه ۳۰۴} گذشته از این در مقاتل مختلف نقل شده که حضرت زینب سلام الله علیها مردمان خیانتکار کوفه را نفرین کرده اند.{الاحتجاج، جلد ۲، صفحه ۳۰۴}
آیا سخنرانی که ذاکر مصائب اهل بیت علیهم السلام است تا به حال این نقل ها را در مقاتل ندیده؟ یا تعمدی در ایجاد این انحراف در روایات تاریخی بوده است؟
چرا ساکتیم؟ از مجموعه آنچه گفته شد مشخص می شود که این روحانی جوان در حال انتشار تفکری ست که هرچند در نگاه اول به ظاهر برای مخاطبان خصوصاً نسل جوان، زیبا به نظر می آید، اما نتایج فاسد و مخربی در پی خواهد داشت، زیرا علیرغم برخی نکات صحیح که در بین سخنان این روحانی یافت می شود هسته مرکزی این تفکر به دلیل ضدیت با قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام عمیقا فاسد است. علاوه بر این، دیدگاه ایشان نسبت به جزئیات واقعه عاشورا و تلاش برای تغییر دادن چهره این واقعه از یک الگو، برای مبارزه حق و باطل به یک اتفاق منفعل و سکولار زنگ خطریست که از چند سال قبل توسط رهبر انقلاب به صدا درآمده بود. بسیار جای تأسف است که یک روحانی بر فراز منبر و با استفاده از ظرفیت عمیق مجالس عزاداری در شهر قم که پایتخت تشیع است علناً واقعیت عاشورا را وارونه جلوه می دهد و مسلمات عقاید شیعه را تخطئه می کند.
در این میان حوزه علمیه و نهاد های مسؤول نه تنها با این انحراف مقابله نکرده و نمی کنند؛ بلکه همین سکوت باعث شده اخیراً او فعالیت خود را در قالب مشاوره و آموزش سبک زندگی به شهر های دیگر نیز گسترش دهد.
افزودن دیدگاه جدید