مردمی بودن محور اصلی جهاد تبیین است

نگاهی به نقش گروه‌های جهادی در روشنگری و تبیین
جهاد تبیین
«در این جهادی که وجود دارد، در این جنگ بی امانی که وجود دارد بین اسلام و کفر، بین حق و باطل، بین روایت دروغ و حقیقت -این جنگی است بین اینها- ما در کجای این جبهه قرار داریم و حضور داریم؟» ۱۴۰۰/۱۱/۰۳

مردمی بودن محور اصلی جهاد تبیین است

 «جهاد تبیین» موضوعی است که ماه های اخیر در بیانات رهبر معظم انقلاب، امام خامنه ای (مدظله العالی) بارها مورد تأکید و اشاره قرار گرفته است و رهبر انقلاب اسلامی ابعاد مختلف آن را توصیف کرده اند.

«جهاد تبیین» یک فریضه است. «جهاد تبیین» یک فریضه ی قطعی و یک فریضه ی فوری است و هر کسی که میتواند[باید اقدام کند].»[۱۴۰۰/۱۱/۱۹] خطابی عمومی که همه افراد جامعه در جنگ رسانه ای دشمن علیه حقایق انقلاب اسلامی مردم ایران، مخاطب آن هستند و میتوانند ایفای نقش کنند؛ اگرچه مسئولین در این زمینه وظایف سنگین تری بر دوش دارند.

آنچه در ادامه می خوانید گفت گویی با آقای مهدی مسکنی، معاون تعاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی است. ایشان که سوابق طولانی مدت در بخش های جهادی و فرهنگی کشور دارد معتقد است با مجهز کردن گروه های جهادی به محتوای خوب می توان نقش فعال تری برای حرکت بهتر در جهاد تبیین رقم زد.

 

چرا موضوع جهاد تبیین در این برهه زمانی مورد تأکید قرار گرفته است؟

یکی از دلایلی که باعث شد که در این زمان جهاد تبیین مطرح شود موج حملات و تخریب هایی است که علیه جمهوری اسلامی و نحوه حکمرانی آن به راه افتاده است. بی شک موفقیت ها و عدم موفقیت هایی در این نحوه حکمرانی وجود داشته که لازم است موفقیت ها و دلایل عدم موفقیت ها برای نسل جوان تبیین شود و ما حلقه مفقوده ای در تبیین موفقیت ها و دلایل عدم موفقیت ها داشتیم. بعضی از جاها ممکن است و قطعاً ما عدم موفقیت داشته ایم، دلیل آن چه بوده است؟ اتکا به ظرفیت های داخلی یا ظرفیت های خارجی کدام دلیل عدم موفقیت بوده است؟ این به تبیین نیاز دارد و اینکه نسل جوان با روش های و ادبیات خودش در قالب ها و شکل های جدید و نوینی دارد به آن بپردازد، لذا ضرورت دارد یعنی دلیلش ضرورت اعلام آنچه انجام داده و آنچه انجام نداده ایم است. در بسیاری موارد ما وقت برای توجیه مردم نمی گذاریم، مثل این است که آدم ها کار می کنند ولی دلایل کار کردن شان را باز و تشریح نمی کنند. این جهاد تبیین می خواهد خلأ و نیاز جامعه را پر کند.

مردمی بودن محور اصلی جهاد تبیین است , جهاد تبیین , رهبر انقلاب , فرمان جهاد تبیین , گروههای جهادی

عواملی که منجر شده بود موضوع جهاد تبیین به صورت واقعی شکل نگیرد چه چیزهایی است؟

اساساً هر آنچه را ما به آن نگاه نظام مند و ساختاری داشته باشیم به یک رویه جاری تبدیل می شود و متأسفانه در رویه جاری بی تفاوتی غلبه می یابد. مفاهیمی مثل جهاد تبیین باید از حالت نظام به نهضت تبدیل شده و مردمی شده و به وظیفه تبدیل شوند. مرجع جهاد تبیین نباید صرفاً نهادها و نظام ها باشند چون اگر در حیطه وظایف نهادها و نظام ها باشد در روابط عمومی ها خلاصه می شود و روابط عمومی ها باید بیایند بگویند چه کارهایی کرده اند و حالت دستوری به خود می گیرد.

آنچه در جهاد تبیین مدنظر رهبر انقلاب است -البته از نظر بنده- در لایه های مختلف باید مؤثرین اجتماعی و مردمی جلو بیایند و به جهاد تبیین بپردازند. دستگاه های دولتی هم اگر به وظیفه خود عمل کنند اینها کار یکدیگر را تکمیل می کنند.

 

توسعه شبکه های اجتماعی چقدر می تواند در جهاد تبیین به عنوان یک ابزار مؤثر باشد؟

این ابزار به شدت می تواند به ما کمک کند برای اینکه حرف خودمان را بزنیم ولی به شرطی که با روش کار این ابزار آشنا باشیم و در قالب های متفاوت برای طیف های فکری و فرهنگی بتوانیم محتوا تولید کنیم. چیزی که ما در حال تولید آن هستیم در یک قالب و یک شکل است، اگر ما بتوانیم آن را به صورت متفاوت در این ابزار پیاده بکنیم موفق خواهیم بود؛ البته ما نباید از بحث تبیین چهره به چهره هم غافل شویم. این جهاد تبیین به عمارهایی نیاز دارد که به دانشگاه ها، به روستاها، مجامع کارگری و مجامع مختلف علمی بروند و شروع به صحبت و تبیین بکنند.

 

راهکارهایی برای سرعت گرفتن تحقق این مطالبه دارید؟

این کار را باید در آموزش وپرورش بکنیم؛ خصوصاً در مقطع ابتدایی یعنی بچه های ما باید به انقلاب اسلامی افتخار بکنند. در سرفصل های آموزشی و کتب درسی در پیش دبستان و دبستان در جاهای مختلف جهاد تبیین را باز کنیم. کتاب های درسی ما هنوز پر از مطالب تکراری و قدیمی است. فضایی نیاز است که ما در کتاب های درسی بگنجانیم که بعد از انقلاب چه توفیقاتی داشته ایم. این را باید در برنامه های بلندمدت ببینیم. در برنامه های کوتاه مدت استفاده از ظرفیت مساجد، استفاده از ظرفیت های نوین یعنی استفاده از روش های نوین به خصوص جاهایی که پایگاه ها وجود دارد و امکان استفاده از مؤثرین اجتماعی و فضای اجتماعی وجود دارد و هر جا که مردم حضور دارند، اگر فوتبال و ورزش است به آنجا برویم و اگر مسجد یا بازار است به آنجا برویم و کار تبیین را انجام دهیم. روش انتقال مطلب و تولید محتوا بسیار مهم است.

رویکرد ما باید این باشد که اصلاً به سمت سازمانی شدن نرویم. متأسفانه ما این ها را تجربه کرده ایم. باید به سمت مردم برویم، در دانشگاه ها و به سمت قشرهای متفاوت برویم و برای آن ها تبیین کنیم تا آن ها بخش هایی از کار را پیش ببرند.

بخش دیگری از کار این است که از ظرفیت ایرانیان و حتی غیرایرانیان خارج از کشور که وابستگی قلبی با جمهوری اسلامی دارند استفاده کنیم.

پیامی که رهبر انقلاب به جوانان غربی دادند، از ظرفیت آن جوانانی که در آن نامه گفته شده برای اینکه ما بتوانیم پیام دستاوردهای انقلاب را در دنیا تبیین بکنیم باید استفاده کنیم. یعنی جهاد تبیین را فقط برای داخل نبینیم و پیام ایشان فقط برای داخل نیست و گستره جهانی دارد؛ با این حال تفاوتها را باید در نظر بگیریم. می دانید که ابزار تبلیغ در شهرهای مختلف هم متفاوت است. نوع انتقال مطلب در شیراز متفاوت است با نوع انتقال مطلب در کرمانشاه. تفاوت های فرهنگی هم مهم است. در تبیین چهره به چهره استفاده از ظرفیت شهرداری ها و فضای شهر، خانه های کودک و مهدکودک ها مهم هستند و پاشنه آشیل جایی است که مردم حضور دارند و آنجایی که دولت می تواند کار کند.

 

فکر می کنید چهارچوب کارهای گروه های آتش به اختیار و جهادی با این فراخوان در مورد جهاد تبیین چه تفاوتی باید بکند؟ نقش شان بطورکلی در این کارزار چیست؟

زمان زیادی نگذشته است و گروه های جهادی هم در شرایط تعطیلات و عید و تابستان کار می کنند. وقتی این جوان ها به روستاها می روند و ارتباطات چهره به چهره می گیرند می توان بسته های خوبی از لحاظ محتوا برای این بچه ها تهیه کرد. آن ها را باید به محتوای خوب مجهز کرد تا بتوانند در نقاطی که کار می کنند کارشان را به خوبی دنبال کنند.

 

حرکت تبلیغاتی دشمن بر چه موضوعاتی تمرکز دارد؟

روی ناکارآمدی ها تمرکز می کند. من در ابتدای بحث گفتم که روی دلایل شکست ها هم ما باید تبیین داشته باشیم و باید صادقانه با مردم در این مورد صحبت کنیم. برخی از مسئولان نگاه شان نگاه مردمی و مردم گرایی نبوده است و این باید اصلاح شود و باید صادقانه با مردم صحبت کنیم. تا اگر آن ها ناکارآمدی ها را به تصویر کشیدند، ما بتوانیم برای آن جواب داشته باشیم.

Share