آشنایی با روانشناسی رنگها
روانشناسی رنگها به معنی مطالعه تأثیرگذاری رنگهای موجود در محیط بر ذهن و حالات روحی افراد است. در این نوشتار قصد داریم شما را با علائم روانشناسانه ی رنگهای مختلف که بر روی ذهن و حالات روحی انسان اثر می گذارد آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
آیا وقتی در یک اتاق با رنگ زرد هستید، احساس اضطرب می کنید؟ آیا رنگ آبی باعث آرامش و آسودگی شما می شود؟ هنرمندان و طراحان داخلی از مدت ها پیش اعتقاد داشتند که رنگ می تواند به طرز چشمگیری بر خلق و خو، احساسات و روان انسان تأثیر بگذارد. «پابلو پیکاسو»، یکی از برترین و تأثیرگذارترین هنرمندان سده ۲۰ میلادی، در یک اظهار نظری می گوید: «رنگها، مانند اشکال، تابعی از تغییر در عواطف انسان هستند». در روانشناسی نوین، «رنگ» و رنگها از معیار های سنجش شخصیت به شمار می آیند؛ چرا که هر یک از آن ها تأثیر خاص روحی و جسمی را در یک فرد باقی گذارده و رنگ نشانگر وضعیت روانی و جسمی وی می باشد.
این موضوع با توجه به پیشرفت های دو دانش فیزیولوژی و روانشناسی به اثبات رسیده است. ناگفته پیداست که انسان از روزگاران بسیار دور تاکنون تحت نفوذ و تأثیر رنگهای پیرامون خود بوده است و در صد سال اخیر که صنعت رنگ سازی به نقطه اوج تحول خود رسیده است، تأثیر مزبور دو چندان شده و در همه ی ارکان زندگی روحی ما رخنه کرده است.
رنگ ابزاری ارتباطی قدرتمند است که می تواند برای نشان دادن عمل، تأثیر خلق و خو و حتی تأثیر بر واکنش های فیزیولوژیکی مورد استفاده قرار گیرد. برخی از رنگها با افزایش فشار خون، افزایش متابولیسم و فشار چشم همراه است؛ بنابراین همیشه این پرسش مطرح است که رنگها دقیقاً چگونه در این زمینه عمل می کنند؟ و چگونه بر خلق و خو و رفتار انسان تأثیر می گذارند؟ وبسایت علمی verywellmind تلاش کرده است تا پاسخی برای این پرسش ها بیابد.
روانشناسی رنگها چیست؟
در سال ۱۶۶۶ میلادی، دانشمند انگلیسی «ایزاک نیوتن» کشف کرد که وقتی نور سفید خالص از یک منشور عبور می کند، به همه رنگهای قابل مشاهده تقسیم می شود. نیوتن (Newton) همچنین دریافت که هر رنگ از طول موج واحد تشکیل شده است و دیگر نمی توان آن را به سایر رنگها تجزیه کرد. آزمایش های بعدی نشان داد که می توان از نور برای ایجاد رنگهای دیگر نیز استفاده کرد. بعنوان مثال، رنگ قرمزی که با نور زرد ترکیب شود، رنگ نارنجی را پدید می آورد. برخی از رنگها، مانند سبز و سرخابی نیز هنگام مخلوط شدن، یکدیگر را خنثی می کنند و منجر به ایجاد نور سفید می شوند. اگر تا به حال نقاشی کرده اید، پس حتماً متوجه شده اید که چگونه می توان رنگهای خاصی را برای ایجاد سایر رنگها مخلوط کرد.
«اندرو الیوت»(Andrew Elliot) و «مارکوس مایر»(Marcus Maier)، دو محقق سرشناس در زمینه رنگها می گویند: «با توجه به شیوع و کاربرد گسترده رنگها، انتظار می رود که مقوله روانشناسی رنگها توسعه چشمگیر و مثبتی بیابد. اما جای تعجب است که تا به امروز مطالعات تئوری و تجربی اندکی در مورد تأثیر رنگ بر عملکرد روانشناختی انجام شده است. اغلب کار هایی که تاکنون انجام شده نیز بیشتر به دنبال دغدغه های کاربردی صورت گرفته و نه دقت های علمی»
به دنبال عدم تحقیق کلی در این زمینه، مفهوم روانشناسی رنگ به موضوع داغ زمینه هایی همچون بازاریابی، هنر، طراحی و سایر فعالیت هایی این چنینی تبدیل شده است. با این حال اگر چه بخش عمده ای از شواهد موجود در چنین زمینه هایی در حال ظهور است، اما محققان و متخصصان چند اکتشاف و مشاهدات مهم راجع به روانشناسی رنگ و تأثیر آن بر خلق و خو، احساسات و رفتار ها انجام داده اند. بعنوان مثال، در حالی که از رنگ سفید در بسیاری از کشور های غربی برای نشان دادن پاکی و بی گناهی استفاده می شود، در برخی از کشور های شرقی بعنوان نمادی از عزاداری دیده می شود.
راهنمای جامع روانشناسی رنگها
روی هم رفته روانشناسی رنگ به معنی مطالعه تأثیرگذاری رنگهای موجود در محیط بر ذهن و حالات روحی افراد است. البته این علم، یک شاخه جداگانه از روانشناسی نیست بلکه در میان زیرمجموعه های مختلف روانشناسی، می تواند بخشی از «روانشناسی شناختی» باشد. با وجودی که اثر رنگها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف با جنسیت، سن و فرهنگ مختلف فرق می کند، امّا بیشتر رنگها دارای معنی و تاثیر یگانه ای در سراسر جهان هستند. برای مثال رنگهایی که در طیف قرمز قرار دارند بعنوان رنگهای گرم شناخته می شوند که این طیف دامنه اش از احساسات گرم و صمیمانه تا احساس خشم و عصبانیت متغیر است. روانشناسی رنگها و مطالعه رنگها بعنوان عواملی که بر رفتار و واکنش های افراد تاثیر می گذارند، اهمیت و جذابیت فراوانی دارد تا حدی که بعضی اوقات از تست روانشناسی رنگها برای شخصیت شناسی از روی رنگ مورد علاقه استفاده می شود. البته تست رنگ شخصیت جوابی قطعی درباره شخصیت افراد به شما نمی دهد، اما می تواند در شناخت بهتر برخی از ابعاد شخصیت مفید باشد.
چرا روانشناسی رنگها مهم است؟
اهمیت روانشناسی رنگها از این منظر است که می توان از رنگها بعنوان عامل کمکی در درمان بیماری های مختلف، ایجاد تغییرات مثبت در فکر، ذهن و جسم، تنظیم اهداف شغلی با کاهش استرس شغلی و ارتقاء مهارت های ارتباطی استفاده کرد. روانشناسی رنگ همچنین به شکلی گسترده در بازاریابی و مسائل تجاری استفاده می شود. بسیاری از بازاریابان، رنگ را بعنوان بخش مهمی از بازاریابی می شناسند، زیرا از رنگ می توان برای نفوذ بر مصرف کنندگان از طریق کالا ها و خدمات استفاده کرد. به همین دلیل است که شرکت ها هنگام تصمیم گیری درباره لوگوی برند خود، با توجه به زمینه کسب و کارشان و یا معنا و مفهومی که می خواهند به جوامع هدف برسانند، از یک ترکیب رنگی خاص استفاده می کنند.
اثرات روانشناختی رنگها
چرا رنگ نیرویی قدرتمند در زندگی ما است؟ چه تأثیراتی می تواند بر بدن و ذهن ما داشته باشد؟ اگرچه برداشت از رنگ تا حدودی ذهنی است، اما برخی از جلوه های رنگی وجود دارند که معنای جهانی دارند. رنگهایی در طیف رنگ قرمز، بعنوان رنگهای گرم شناخته شده اند که شامل قرمز، نارنجی و زرد می شوند. این رنگهای گرم می توانند احساساتی شامل احساس گرما و آسایش تا احساس خشم و خصومت نشان دهند. رنگهایی که در طیف آبی وجود دارد بعنوان رنگهای خنک شناخته می شوند و شامل رنگهای آبی، بنفش و سبز می شوند. این رنگها اغلب بعنوان آرام توصیف می شوند، اما می توانند احساس غم و بی تفاوتی را به ذهن بسپارند. اما انسان ها چگونه به رنگهای مختلف پاسخ می دهند؟ در ادامه می توانید برخی از این تأثیرات را در رنگهای مختلف مشاهده کنید:
سیاه
اثرات مثبت: پیچیدگی، زرق و برق، امنیت، ایمنی، کارایی
اثرات منفی: سرکوب، سردی، تهدید، سنگینی
رنگ سیاه کاملا جذب کننده است. پیامد های روانشناسی رنگ سیاه قابل توجه است. این رنگ موانع محافظتی ایجاد می کند، زیرا که تمام انرژی هایی را که به سوی شما می آید جذب می کند و شخصیت شما را پنهان می کند. سیاه در اصل عدم وجود نور است، چرا که هیچ طول موجی منعکس نمی شود و بنابراین می تواند تهدید کننده باشد؛ بسیاری از مردم از رنگ تیره می ترسند. اما از لحاظ مثبت نگری بصورت مطلق ارتباط برقرار می کند. این ارتباط پیچیدگی و برتری بی نظیری را به همراه دارد و به ویژه با رنگ سفید خوب عمل می کند. سیاه ادراک سنگینی و جدیت را ایجاد می کند.
سفید
اثرات مثبت: بهداشت، بی باری، وضوح، خلوص، پاکی سادگی، پیچیدگی، بهره وری
اثرات منفی: ناباروری، سردی، موانع، عدم دوستی
درست همانطور که سیاه جذب کننده است، سفید بازتابنده کامل است. در واقع، این نیروی کامل طیف سفید را در چشم ما نشان می دهد. از این رو، موانع ایجاد می کند، اما موانع آن متفاوت از جنبه رنگ سیاه است. سفید از لحاظ روانشناسی رنگ بیانگر خلوص است. مفهوم ناپایداری نیز می تواند جنبه منفی آن باشد. از لحاظ بصری، سفید، یک درک فزآینده از فضا را می دهد. اثر منفی سفید در رنگهای گرم باعث می شود که آن ها به نظر برسند و احساس خوبی ایجاد کنند.
قرمز
اثرات مثبت: قدرت جسمانی، قدرت، گرما، انرژی، بقا، تحریک، مردانگی، هیجان
اثرات منفی: اختلال، تجاوز، تاثیر منفی بصری، فشار
قرمز طولانی ترین طول موج را دارد و به همین دلیل است که توجه ما را جلب می کند. دلیلی که از این رنگ در چراغ های راهنمایی در سراسر جهان استفاده می شود نیز همین خاصیت جلب توجه است. اثر رنگ قرمز فیزیکی است؛ به این معنی که احساسات را تحریک می کند و نبض افراد را افزایش می دهد. این رنگ مربوط به اصل مردانگی است و می تواند غریزه «مبارزه یا پرواز» را فعال کند. قرمز از لحاظ روانشناسی رنگ قدرت است. قرمزِ خالص، ساده ترین رنگ و بدون ظرافت؛ تحریک کننده و پر جنب و جوش و بسیار دوستانه است. در عین حال، آن را می توان بعنوان رنگی تهاجمی نیز محسوب کرد.
آبی
اثرات مثبت: هوش، ارتباطات، اعتماد، کارآیی، آرامش، وظیفه، منطق، خنکی، انعکاس، آرامش
اثرات منفی: سردی، بی اعتمادی، عدم احساس، عدم دوستی
آبی رنگ ذهن است و اساسا آرامش بخش است. این رنگ به لحاظ ذهنی تأثیر به سزایی دارد و تاثیر آن با واکنش فیزیکی که ما به رنگ قرمز داریم متفاوت است. آبیِ پررنگ تفکر ما را تحریک می کند و آبیِ کم رنگ، ذهن و تمرکز را آرام می کند. به نظر می رسد اشیاء آبی به اندازه قرمز به ما نزدیک نیستند. رنگ آبی رنگ جهان است. با این حال، آن را در روانشناسی رنگ، می توان بعنوان رنگی سرد، بی ثبات و غیر دوستانه هم شناخت.
سبز
اثرات مثبت: هماهنگی، تعادل، استراحت، عشق جهانی، آرامش، اطمینان، تعادل، صلح
اثرات منفی: خستگی، رکود، خالی از انرژی، بی نظمی
سبز رنگ تعادل است و بدان معنی است که هر چیزی سر جای خودش است و نیازی به تنظیم و تغییر نیست. هنگامی که به جهان نگاه می کنیم، می بینیم که حاوی مقدار زیادی رنگ سبز است، این نشان دهنده حضور آب و قحطی کم است، بنابراین ما با رنگ سبز، به سطح بالایی از اطمینان می رسیم. از منظر منفی، این رنگ می تواند رکود را نشان دهد.
زرد
اثرات مثبت: خوش بینی، اعتماد به نفس، عزت نفس، قدرت احساسی، دوستی، خلاقیت
اثرات منفی: غیر منطقی بودن، ترس، شکنندگی احساسی، افسردگی، اضطراب، خودکشی
طول موج زرد نسبتا طولانی و اساسا تحریک کننده است. در این حالت این رنگ محرک احساس است، بنابراین زرد قوی ترین رنگ از نظر روانی است. زرد، روحیه ما و اعتماد به نفس ما را افزایش می دهد؛ این رنگ اعتماد به نفس و خوش بینی را بالا می برد. اما استفاده بیش از حد از آن می تواند باعث کاهش عزت نفس، ایجاد ترس و اضطراب شود.
بنفش
اثرات مثبت: آگاهی معنوی، مهارت، بینایی، لوکس بودن، اعتبار، حقیقت، کیفیت
اثرات منفی: برون گرا، انحطاط، سرکوب، نادیده گرفتن
کوتاه ترین طول موج برای رنگ بنفش است که اغلب بعنوان رنگ ارغوانی توصیف می شود. این رنگ آگاهی را به سطح بالایی از ذهن، حتی به حوزه ارزش های معنوی می رساند. این رنگ بسیار درونگرا است و تفکر عمیق یا مراقبه را تشویق می کند و معمولا بهترین کیفیت ممکن را در اختیار قرار می دهد. آخرین طول موج قابل مشاهده قبل از اشعه ماوراء بنفش، دارای ارتباط با زمان و فضا و کیهان است. استفاده بیش از حد از بنفش می تواند درونگرایی را بیش از حد افزایش دهد.
خاکستری
اثرات مثبت: بی طرفی روانی
اثرات منفی: عدم اطمینان، رطوبت، افسردگی، خواب زمستانی، کمبود انرژی
خاکستری خالص تنها رنگی است که خواص روانشناسی رنگ مستقیمی ندارد. با این حال، کاملا سرکوبگر است و زمانی که جهان خاکستری می شود، ما بطور غریزی شرایط را برای آماده شدن برای خواب زمستانی آماده می کنیم. به غیر از تن دقیق، خاکستری اثر متفاوتی روی رنگهای دیگر مورد استفاده دارد. استفاده از خاکستری معمولا عدم اطمینان و ترس از قرار گرفتن در معرض دید را نشان می دهد.
نارنجی
اثرات مثبت: راحتی، گرما، امنیت، حساسیت، اشتیاق، فراوانی، سرگرم کننده
اثرات منفی: محرومیت، سرخوردگی، ناامیدی، عدم بلوغ
از آنجا که نارنجی ترکیبی از قرمز و زرد است، رنگ تحریک کننده ای است و در واقع ترکیبی از بخش فیزیکی و عاطفی است. این تمرکز ما بر مسائل فیزیکی – غذا، گرما، پناهگاه و ... و حساسیت را افزایش می دهد. این رنگ از نظر روانشناسی سرگرم کننده است. اما اثر منفی آن می تواند بر روی محرومیت تمرکز کند، این به احتمال زیاد زمانی است که نارنجی گرم با رنگ سیاه استفاده می شود. به همین ترتیب، استفاده بیش از حد از رنگ نارنجی، بیهودگی و فقدان ارزش های فکری را به دنبال دارد.
صورتی
اثرات مثبت: آرامش فیزیکی، پرورش، گرما، زنانه بودن، عشق، جنسیت، بقا
اثرات منفی: مهار، ترس احساسی، تخریب، ضعف فیزیکی
این رنگ بصورت ته مایه ای از رنگ قرمز، از لحاظ جسمی ما را تحت تاثیر قرار می دهد، اما این تاثیر به این شکل است که ما را آرام می کند، نه تحریک. صورتی از لحاظ روانشناسی رنگ، یک رنگ قدرتمند و روان شناختی است. این رنگ نشان دهنده اصل زنانگی و بقای گونه است؛ این رنگ پرورش دهنده و تسکین دهنده جسم است. استفاده بیش از حد از رنگ صورتی از لحاظ فیزیکی می تواند تا حدی مخرب و سست کننده باشد.
کاربرد روانشناسی رنگها در درمان بیماران
چندین فرهنگ باستانی، از جمله مصری ها و چینی ها، «کروموتراپی» یا استفاده از رنگها برای درمان بیمارن را به کار گرفته اند. گاهی اوقات از کروتراپی بعنوان نور درمانی یا رنگ شناسی نیز یاد می شود. امروزه از رنگ شناسی بعنوان یک درمان جامع یا جایگزین استفاده می شود. در ادامه نمونه هایی از کاربرد رنگها در درمان را می توان ملاحظه کرد:
✓ از رنگ قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش گردش خون استفاده می شود.
✓ تصور می شود که رنگ زرد باعث تحریک اعصاب و پاکسازی بدن می شود.
✓ از رنگ نارنجی برای بهبود ریه ها و افزایش سطح انرژی استفاده می شود.
✓ اعتقاد بر این است که رنگ آبی باعث تسکین بیماری ها و درمان درد می شود.
✓ تصور می شود رنگ نیلی، مشکلات پوستی را کاهش می دهد.
تحقیقات جدید درباره روانشناسی رنگها
بیشتر روانشناسان، رنگ درمانی را با شک و تردید می نگرند و خاطرنشان می کنند که تأثیرات فرضی رنگ بر درمان افراد، اغلب به شدت اغراق آمیز است چرا که رنگها در فرهنگ های مختلف، دارای معانی مختلفی نیز هستند. با این حال، تحقیقات موجود نشان داده است که رنگ می تواند افراد را به طرق شگفت آور مختلفی متأثر کند. پس از آزمایش معروف «دوشارخ» در زمینه شناخت شخصیت انسان از طریق لکه های رنگین جوهر، آزمایش «لوشر» جدیدترین نظریه ای است که در این مورد ارائه گردیده است. بار علمی آزمایش مزبور علاوه بر استفاده در موارد روانکاوی و روانشناسی، در سیستم های استخدامی نیز بکار گرفته می شود.
در روانشناسی نوین «رنگ» و رنگها از معیار های سنجش شخصیت به شمار می آیند؛ چرا که هر یک از آن ها تأثیر خاص روحی و جسمی را در یک فرد باقی گذارده و رنگ نشانگر وضعیت روانی و جسمی وی می باشد. این موضوع با توجه به پیشرفت های دو دانش فیزیولوژی و روانشناسی به اثبات رسیده است. یک مطالعه نشان داده است که قرص های دارویی با رنگ گرم نسبت به قرص های دارویی با رنگ خنک، موثرتر بودند. همچنین در مطالعه دیگری ثابت شد که چراغ های روشنایی معابر با رنگ آبی، منجر به کاهش محسوس جرم و جنایت شده است. قرمز باعث می شود افراد با سرعت و نیروی بیشتری واکنش نشان دهند، چیزی که طبق گفته محققان ممکن است در طول فعالیت های ورزشی بسیار مفید باشد. لباس های فرم سیاه احتمالاً باعث می شود که دانش آموزان بیشتر مورد تنبیه قرار گیرند. این مطالعه همچنین نشان داد که دانش اموزانی که از لباس های ورزشی سیاه رنگ استفاده کرده بود، کمتر از دانش آموزان دیگر در مسابقات موفق بوده اند.
رنگ می تواند بر عملکرد انسان تأثیر بگذارد
همچنین مطالعات نشان داده اند که رنگهای خاص می توانند در عملکرد تأثیر بگذارند. هیچ کس دوست ندارد که یک تست درجه بندی شده را که با جوهر قرمز پوشانده شده است ببیند، اما یک مطالعه نشان داد که دیدن رنگ قرمز قبل از امتحان در واقع به عملکرد فرد در آزمون آسیب می رساند. در حالی که رنگ قرمز اغلب بعنوان تهدیدآمیز، برانگیخته یا هیجان انگیز توصیف می شود، بسیاری از مطالعات قبلی در مورد تأثیر رنگ قرمز تا حد زیادی بی نتیجه بوده اند. با این حال، این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن دانش آموزان در معرض رنگ قرمز قبل از امتحان، تأثیر منفی بر عملکرد آن ها در آزمون دارد. در این آزمایش که در شش مرحله به انجام رسید، داشجویان و دانش آموزانی در کشور ایالات متحده در معرض یک آزمون پنج دقیقه ای قرار گرفتند. این افراد در گروه های جداگانه با افرادی با لباس های به رنگ سبز، سیاه و قرمز همراه شدند. افرادی که با رنگ قرمز همراه بودند اغلب عملکرد مناسبی در آزمون از خود نشان نمی دادند.
روانشناسی و انتخاب رنگ در هنگام خرید
روانشناسی رنگ نشان می دهد که رنگهای مختلف می توانند طیف گسترده ای از تأثیرات، از تقویت روحیه تا ایجاد اضطراب را به دنبال داشته باشند. اما آیا رنگ کالا هایی که خریداری می کنید می تواند در مورد شخصیت شما چیزی بگوید؟ بعنوان مثال، آیا رنگ اتومبیل شما می تواند به نوعی مربوط به برخی از ویژگی های شخصیتی اساسی و یا شخصیت های عجیب و غریب فرد باشد؟ ترجیحات رنگی شما در خرید اقلام ممکن است چیز هایی درباره نوع تصویری که شما ممکن است در حال طراحی آن باشید، بگوید. در واقع اولویت های انتخاب رنگ در خرید، از لباسی که می پوشیم گرفته تا اتومبیلی که رانندگی می کنیم، گاهی می تواند نشانگر تلاش ما در ساختن تصویری از خود باشد که دوست داریم دیگران آنگونه ما را ببینند و درک کنند. عوامل دیگری مانند سن و جنس نیز می توانند در انتخاب رنگ به هنگام خرید تأثیر بگذارد.
سفید: همانطور که بسیاری از افراد و کارشناسان اعتقاد دارند، رنگ سفید می تواند احساس پاکی و تمیزی ایجاد کند. این رنگ اغلب برای نشان دادن حس جوانی و مدرنیته استفاده می شود.
خاکستری: کارشناسان پیشنهاد می کنند افرادی که اتومبیل های خاکستری را رانندگی می کنند، علاقه ای به چیز های سخت و بادوام ندارند و در عوض چیزهای ظریف تر را ترجیح می دهند. البته نباید فراموش کرد که انتخاب های رنگی ما اغلب تحت تأثیر عواملی از جمله قیمت، محدودیت ها و سایر نگرانی های عملی است. به عبارت دیگر اگر چه شخصیت خریدار می تواند نقش مهمی در انتخاب رنگ داشته باشد، اما خریداران اغلب به شدت تحت تأثیر عواملی مانند قیمت و محدودیت های دیگر قرار می گیرند. برای مثال خرید خودروی سفید رنگ ممکن است بیشتر از آنکه دغدغه هایی هم چون نشان دادن جوانی و مدرن بودن را در پشت سر داشته باشد، به محدودیت هایی هم چون وضعیت اقلیمی و یا قیمت مربوط باشد. در واقع افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند معمولاً وسایل نقلیه با رنگ سبک را نسبت به وسایل تاریک ترجیح می دهند. همچنین اولویت های رنگ نیز می توانند در طول زمان تغییر کنند. برای مثال ممکن است فرد در دوران جوان علاقه زیادی به رنگهای روشن داشته باشد چرا که دوست دارد خود را در معرض دید و توجه قرار دهد، اما با بالا رفتن سن همین فرد احتمالاً گرایش به رنگهای سنتی پیدا کند.
نقره ای: این سومین رنگ محبوب برای وسایل نقلیه است و با حس نوآوری و مدرنیته مرتبط است. محصولات با تکنولوژی بالا اغلب نقره ای هستند، بنابراین این رنگ اغلب با چیز هایی جدید، مدرن و براق مرتبط است.
قرمز: آیا رویای یک وسیله نقلیه قرمز را دارید؟ قرمز رنگی جسورانه و جلب توجه ایجاد می کند، بنابراین ترجیح دادن چنین رنگی برای خودرو ممکن است به معنای این باشد که می خواهید تصویری از قدرت، عمل و اطمینان را طراحی کنید.
آبی: مردم اغلب رنگ آبی را بعنوان رنگ پایداری و ایمنی توصیف می کنند. رانندگی با اتومبیل آبی یا SUV ممکن است نشانگر اطمینان و اعتماد به نفس شما باشد.
زرد: به گفته کارشناسان، رانندگی وسیله نقلیه زرد ممکن است به این معنی باشد که شما بطور کلی یک فرد خوشحال هستید و شاید کمی بیشتر از یک فرد معمولی متمایل به ریسک کردن باشید.
مشکی: برخی افراد غالباً رنگ سیاه را بعنوان یک رنگ «قدرتمند» توصیف می کنند که ممکن است به همین دلیل سیاه محبوب ترین رنگ برای وسایل نقلیه لوکس باشد. مردم اغلب این رنگ را بعنوان رنگی قدرتمند، اسرارآمیز و حتی شرور توصیف می کنند.
روانشناسی رنگها تا چه حدودی معتبر است؟
علاقه به موضوع روانشناسی رنگ در حال رشد است، اما تعداد زیادی از سوالات در این خصوص هنوز بی پاسخ مانده است. آیا می توان از رنگ برای افزایش بهره وری کارگران یا ایمنی در محل کار استفاده کرد؟ چه رنگهایی در رفتار مصرف کننده تأثیر دارد؟ آیا انواع خاصی از شخصیت ها، رنگهای خاصی را ترجیح می دهند؟ همانطور که محققان همچنان به تحقیق در مورد چنین سؤالاتی می پردازند.
با این همه «زنا اوکانر»، عضو هیئت علمی گروه معماری، طراحی و برنامه ریزی دانشگاه سیدنی، نشان می دهد که مردم باید نسبت به بسیاری از ادعا هایی که درباره روانشناسی رنگ می بینند، احتیاط کنند. اوکانر توضیح می دهد که: «بسیاری از این ادعا ها از لحاظ پشتیبانی تجربی و علمی، فاقد استدلال هستند و نقص های اساسی را نشان می دهند. اما نگرانی بزرگتر این است که چنین برداشت های ناقصی ممکن است بعنوان واقعیت علمی ارائه شوند. علاوه بر این، چنین ادعا هایی اغلب به تحقیقات منسوخ شده و قدیمی، بدون مراجعه به یافته های تحقیقاتی جدید متکی هستند».
رنگ می تواند نقش مهمی در انتقال اطلاعات، ایجاد روحیه خاص و حتی تأثیرگذاری بر تصمیماتی که افراد می گیرند، داشته باشد. ترجیحات رنگی افراد همچنین روی اشیاء انتخاب شده، لباس هایی که می پوشند و نحوه تزئین محیط آن ها نیز تأثیر می گذارد. افراد غالباً اشیاء را با رنگهایی انتخاب می کنند که حالت ها و احساسات خاصی را به وجود می آورد، مانند انتخاب رنگ خودرو که به نظر اسپرت، آینده نگر، براق یا قابل اعتماد است. از رنگهای اتاق نیز می توان برای بیرون کشیدن خلق و خوی خاص استفاده کرد، مانند نقاشی اتاق خواب با رنگ سبز ملایم برای ایجاد روحیه ای آرام.
کارشناسان دریافته اند، در حالی که رنگ می تواند در نحوه احساس و عمل ما تأثیر داشته باشد، این تأثیرات در معرض عوامل شخصی، فرهنگی و موقعیتی قرار دارد؛ بنابراین برای به دست آوردن درک بهتری از روانشناسی رنگ، تحقیقات علمی بیشتری باید صورت گیرد.