سهم الارث مادر از فرزندش چگونه کاهش می یابد؟

تعداد کلمات 321 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
سهم الارث مادر از فرزندش چگونه کاهش می یابد؟
طبق قوانین مادر از فرزند خود ارث می‌برد، اما در صورت وجود شرایطی این سهم الارث کاهش پیدا کرده و به پدر ارث بیشتری می‌ رسد.

سهم الارث مادر از فرزندش چگونه کاهش می یابد؟

طبق قوانین، مادر از فرزند خود ارث می برد اما در صورت وجود شرایطی این سهم الارث کاهش پیدا کرده و به پدر ارث بیشتری می رسد. در این بخش از ضیاءالصالحین قصد داریم بیان کنیم که چگونه سهم الارث مادر از فرزندش کاهش پیدا می کند. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بخوانید.

سهم الارث مادر از فرزندش چگونه کاهش می یابد؟

مباحث ارث در قانون مدنی مطرح شده، مطابق آن طبقه ها و درجه های ارث و نحوه تقسیم آن مشخص شده است. طبق قوانین پدر و مادر شخص، در درجه اول طبقه اول ارث قراردارند؛ اگر شخصی مجرد بوده و همسر و فرزندی نداشته باشد پس از فوت او، اموالش به والدین وی خواهد رسید، تقسیم ارث در این صورت به نحوی است که در نهایت سهم پدر ۲ سوم و سهم مادر ۱ سوم از اموال متوفی می شود و در حالتی که فقط یکی از والدین شخص زنده باشد تمام اموال فرزند به او می رسد.

طبق ماده ۹۰۶ قانون مدنی اگر مادر حاجب داشته باشد سهم الارث وی از فرزندش کاهش پیدا می کند؛ بر اساس ماده ۸۹۲ قانون مدنی این در حالتی اتفاق می افتد که فرزند فوت شده  حداقل 2 برادر یا 1 برادر و 2 خواهر یا 4 خواهری داشته باشد که از ارث ممنوع نبوده (مگر به سبب قتل) و پدر آن ها زنده باشد همینطور تمامی این خواهران یا برادران باید ابوینی (پدری و مادری) یا ابی (پدری)  باشند تا ارثیه مادر کاهش پیدا  کند.

وجود این شروط باعث کاهش سهم الارث مادر به حداقل یعنی ۱ ششم می شود بدون آنکه برادران و خواهران از اموال متوفی سهمی ببرند، یعنی در این حالت سهم مادر از ۱ سوم به ۱ ششم  کاهش پیدا کرده و سهم پدر از ۲سوم به ۵ ششم  افزایش پیدا می کند.

جهت مطالعه بیشتر:

مراحل قانونی اعتراض به تقسیم ارث در دادگاه

استثنائات حقوقی در برابری سهم الارث دختران و پسران

Share