آشنایی با گیاه اعتیادآور و ماده مخدر ناس

تعداد کلمات 727 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با گیاه اعتیادآور و ماده مخدر ناس
نسوار یا ناس ماده ای مخدر و اعتیاد آور است که با ترکیب برگ تنباکو و آهک تشکیل می شود. مواد مخدر ناس از طریق بزاق و مخاط دهان جذب بدن می شود و به جریان خون راه می یابد. با ورود نیکوتین موجود در ناس در بدن، فرد احساس سرخوشی و خوشحالی کاذب می کند.

آشنایی با گیاه اعتیادآور و ماده مخدر ناس

در این نوشتار سعی داریم شما را با گیاه اعتیادآور و ماده مخدر ناس آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا در مورد گیاه اعتیادآور و ماده مخدر نـاس بیشتر بدانید.

آشنایی با گیاه اعتیادآور و ماده مخدر ناس

نـاس چیست؟

نـاس نوعی ماده مخدر اعتیاد آور و گیاهی است که متشکل از برگ تنباکو می باشد. گیاه ناس اکثرا در کشور افغانستان یافت می شود و با رنگ سبز دارای طعم و بوی تند می باشد.  ماده ی گیاهی ناس با عنوان نسوار نیز شناخته می شود. علاوه بر این به مصرف کننده ی ناس، ناسی می گویند. اکثر مصرف کنندگان ناس اهل سوئد، نروژ، هند، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، ازبکستان و ایران هستند.  افغانی ها بر این باور هستند که ماده مخدر نـاس انرژی زا است. بسیاری از دکان های عطاری  در افغانستان بصورت قانونی به فروش ناس مشغول هستند. در برگ تنباکو مقادیر فراوانی نیکوتین وجود دارد. تأثیر روانی و سرخوشی که ناس در بدن فرد ایجاب می کند، از نیکوتینی سرچشمه می گیرد که از طریق مخاط دهان وارد بدن و جریان خون می گردد. 

پان پراگ نیز نوعی ماده ی مخدر ناس است که بصورت مدرن در قالب بسته بندی های متنوع به فروش می رسد. این ماده که با عنوان پان اسفناج، کوپر کوهستان، بزاق، پان عربی، جی ال، آدامسی و پا پتی شناخته می شود، اعتیاد سرسام آوری را نسبت به ناس به وجود می آورد. پان پراگ با طعم دهنده ای همانند نعناع و مواد زیان آوری اعم از سرب، منیزیم، آرسنیک و کربنات تولید می شود. در مواردی تولید کنندگان پان پراگ به منظور افزایش میزان نئشگی و سرخوشی کاذب، مواد مخدر و توهم زایی نظیر حشیش و تریاک را داخل آدامسی جای می دهند. 

ماده ی مخدر نـاس به مثابه ی سیگار اعتیاد آور است. تحقیقات دانشگاه پزشکی کراچی حاکی از آن دارد که جذب نیکوتین موجود در ناس 3 الی 4 برابر سیگار است. بدین ترتیب اعتیاد به این ماده در حالت سنگین تری قرار دارد و رهایی از آن به شدت سخت است.

آشنایی با گیاه اعتیادآور و ماده مخدر ناس

نحوه مصرف ماده مخدر نـاس

مصرف نـاس در میان مصرف کنندگان با عنوان نسوار انداختن رایج است. نسوار انداختن به وسیله ی پرچان کردن صورت می گیرد. در فرایند پرچان کردن ماده ی مخدر در درون دستمال فشرده می شود. لازم به ذکر است که پرچان کننده ی ناس، ناسر نام دارد.

برای مصرف نـاس، برگ های خشک تنباکو را بصورت نرم می کوبند. سپس با مقداری آهک ترکیب می کنند. پس از ترکیب برگ تنباکو با آهک ماده مخدر را در قسمت جلو دهان، میان لب و دندان قرار می دهند. در مواردی نیز با انگشت نـاس را زیر لثه قرار می دهند. چند ثانیه مکث می کنند و پس از احساس سرخوشی، ناس را به حالت تف غلیظ به بیرون می ریزند. 

آشنایی با گیاه اعتیادآور و ماده مخدر ناس

نشانه های مصرف مواد مخدر نـاس

مصرف ماده مخدر نسوار با ایجاد احساس سرخوشی، توان کاری افراد را ارتقا می دهد. نسوار در دهان سبب ترشح بزاق دهان می گردد. لذا فرد مصرف کننده بصورت مداوم در حال تخلیه ی آب و بزاق دهان است. علاوه بر این رنگ بزاق دهان پس از آغشته سازی به نسوار از حالت طبیعی خارج می شود و به رنگ قرمز مبدل می گردد. بهتر است بدانید مصرف نـاس توهم و هذیان در بدن ایجاد نمی کند. 

در ادامه برخی از نشانه های مصرف مواد مخدر نـاس را ذکر می کنیم:

✓ افسردگی
✓ خستگی
✓ اشتهای کاذب

آشنایی با گیاه اعتیادآور و ماده مخدر ناس

عوارض مصرف مواد مخدر ناس

نـاس دارای مقداری آهک است. در طول مصرف ناس فرد استعمال کننده همواره دچار سوزش در دهان می شود. اعتیاد به نسوار سبب بروز بیماری های متعددی در قسمت های مختلف بدن می گردد. بهتر است بدانید آهک موجود در نـاس با سوزاندن، آسیب و عفونت سلامت دهان و دندان را به مخاطره می اندازد. در برخی موارد تولید کنندگان ماده مخدر نـاس در راستای تولید به منظور ترغیب به مصرف، طعم دهنده هایی را با برگ تنباکو ترکیب می کنند که عوارضی نظیر سرطان لثه و مرگ فرد را به ارمغان می آورد.

آشنایی با گیاه اعتیادآور و ماده مخدر ناس

عوارض کوتاه مدت مصرف ناس

نخستین نشانه ی اعتیاد به ناس با عفونت لثه و سیاه شدن دندان بروز پیدا می کند. فرد مصرف کننده در بازه ی زمانی نخست اعتیاد دچار تغییرات فشار خون و ضربان قلب می گردد. لازم به ذکر است فرد مصرف کننده ناس به موجب بیرون ریزی مرتب آب دهان در معرض ابتلا به انتقال بیماری های عفونی قرار دارد. 

آشنایی با گیاه اعتیادآور و ماده مخدر ناس

پدیدآورنده: 
Share