عوامل گرسنگی بیش از حد

گفتگو با دکتر جوزدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی؛
عوامل گرسنگی بیش از حد
مصرف پروتئین‌ ها از منابع لبنیات، حبوبات، انواع گوشت و تخم مرغ مواد غذایی هستند که به کنترل گرسنگی کمک می‌ کند و ارزش غذایی بسیار زیادی دارند.

عوامل گرسنگی بیش از حد

در این نوشتار سعی داریم نکاتی را در خصوص عوامل گرسنگی بیش از حد ارائه کنیم، با ضیاءالصالحین همراه باشید تا در این مورد بیشتر بخوانید.

عوامل گرسنگی بیش از حد

ماده غذایی خاصی وجود ندارد که به راحتی باعث کاهش وزن شود، اما  برخی مواد غذایی وجود دارد که با مصرف آن ها می توانیم گرسنگی را کنترل کنیم. مصرف پروتئین ها از منابع لبنیات، حبوبات، انواع گوشت و تخم مرغ مواد غذایی هستند که به کنترل گرسنگی کمک می کند و ارزش غذایی بسیار زیادی دارند.
نکته بسیار مهم در کنترل گرسنگی تامین ویتامین D به میزان کافی است. این ویتامین منبع غذایی خاصی برای کنترل گرسنگی ندارد، اما بسیاری از مواد غذایی مانند لبنیات و غلات آماده مصرف  با ویتامین D غنی شده اند اما نمی توان گفت که منبع ویتامین D هستند؛ بنابراین اگر فردی کمبود ویتامین D داشته باشد یا میزان این ویتامین در بدنش کم باشد تمایل به خوردن غذا در او افزایش پیدا می کند. او افزود: پس مصرف مکمل ویتامین D طبق شیوه نامه های درمانی کشور که ۵۰ هزار واحد ویتامین در ماه است، توصیه می شود.

کم خونی یکی دیگر از عوامل گرسنگی های بیش از حد در افراد است. این اتفاق بیشتر در خانم ها مشاهده می شود. کم خونی فقر آهن که بر اثر مصرف ناکافی پروتئین ها و منابع غنی از آهن مانند انواع گوشت ها ایجاد می شود، می تواند باعث ایجاد گرسنگی و به هم خوردن رژیم غذایی فرد شود.

بطور کلی کمبود هر یک از مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن از عوامل گرسنگی بیش از حد و عدم کنترل این گرسنگی ها می شود، در این شرایط فرد بطور مداوم به سمت مصرف این مواد غذایی می رود تا بتواند ماده غذایی و ویتامینی که کمبود دارد را جبران کند.

متاسفانه مصرف سیب و سبزیجات در رژیم غذایی افراد بسیار پایین است. سبزیجات به دلیل داشتن منبع فیبر می تواند به هضم و جذب غذا کمک کند، این روند آرام تر اتفاق می افتد و طبیعتا مقدار قند خون، مدت زمان بیشتری در بدن بالا بماند. هر عاملی که باعث کاهش و افزایش سریع قند خون شود از عوامل مهم در تشدید گرسنگی فرد است و روند کاهش وزن، دیرتر اتفاق می افتد. بنابراین فیبر ها در انواع سبزیجات و غلات سبوس دار، مواد غذایی هستند که روند گرسنگی را در فرد کند تر می کند. فعالیت های بدنی که متاسفانه در بین افراد بسیار کم شده است با تاثیر بر میزان ترشح انسولین در بدن و افزایش استفاده از مواد مغذی، به کاهش وزن راحتتر کمک می کند.

عوامل گرسنگی بیش از حد

جهت کسب اطلاعات مفیدتر در حوزه طب سنتی اسلامی با «طب ضیاءالصالحین» همراه باشید

Share