استفتاء احکام عمل زیبایی طبق نظر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

موضوع: 
آنچه درباره احکام و عمل زیبایی نمی دانید!
احکام عمل زیبایی طبق فتوای حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی
احکام عمل زیبایی طبق نظر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

احکام عمل زیبایی طبق نظر آیت الله صافی گلپایگانی

در این نوشتار قصد داریم احکام عمل زیبایی را طبق نظر آیت الله صافی گلپایگانی حفظه الله را برای شما عزیزان ارائه کنیم. با احکام عمل زیبایی در بخش احکام شرعی ضیاءالصالحین همراه باشید.

احکام عمل زیبایی طبق نظر آیت الله صافی گلپایگانی

انجام عمل زیبایی

سوال: آیا جراحی زیبایی از نظر شرعی مجاز است؟

جواب: اگر ضرر قابل توجهی نداشته باشد و مستلزم امور حرام از قبیل لمس و نظر حرام نباشد مانع ندارد.

عمل زیبایی صورت و بدن

سوال: زیباسازی صورت و بدن مانند بینی و لب به وسیله جراحی که نوعی تصرف در خلقت الهی است، چه صورت دارد؟

جواب: اگر غرض عقلائی در بین باشد اشکال ندارد. والله العالم

سوال: خواهشمند است به پرسش های ذیل پاسخ فرمایید:

1. عمل کردن بینی صرفاً جهت رفع عیب از آن (مثل رفع پولیپ، رفع انحنای بینی، رفع سپتوم و...) (چه برای مرد و چه زن) از نظر جنابعالی چه حکمی دارد؟

2. عمل کردن بینی نه برای رفع عیب بلکه صرفاً جهت زیبا شدن یا زیباتر شدن چهره (چه برای زن و چه مرد) از نظر جنابعالی چه حکمی دارد؟

3. برداشتن خال ها و جوش ها و موهای زاید صورت که عاری از خطر هستند تنها به عنوان زیبایی (چه برای مرد و چه برای زن) از نظر جنابعالی چگونه است؟

4. حکم جراحی پوست که فقط برای زیبایی انجام می شود و از نظر طبّی لزومی ندارد (چه برای زن و چه برای مرد) از نظر جنابعالی چیست؟

جواب: این اعمال فی نفسها اشکال ندارند، لکن مشروط به این است که فعل حرامی مثلاً جراحی مرد توسط زن یا به عکس واقع نشود و نیز در مواردی که ضروری نیست موجب اخلال به تکلیف شرعی نظیر انجام نشدن نماز بر وجه صحیح و کامل یا تیمم به جای وضو و غسل نباشد.

سوال: خواهشمند است بفرمایید:

1. کوچک یا بزرگ کردن شکم و ران و باسن، جهت زیبایی و موزون شدن اندازه این اعضا، که از نظر طبّی نیز لزومی ندارد (چه برای مردان و چه برای زنان) چه حکمی دارد؟

2. هزینه ای را که شخص صرف موارد مذکور در سؤال می کند مشمول خمس می شود یا خیر؟

جواب: اگر مشتمل برخلاف شرعی از قبیل نظر و لمس حرام نباشد اشکال ندارد. والله العالم

جواب: این هزینه ها عرفاً مؤونه نیست و مشمول خمس است، مگر اندام زنی به گونه ای باشد که برای شوهرش نفرت آور باشد، در این صورت اگر از درآمد همان سال هزینه کند خمس ندارد. والله العالم

سوال: حکم اعمال زیر چیست:

1. چسباندن (کاشت) نگین روی دندان، جهت زیبایی که از نظر طبّی نیز لزومی ندارد؛ چه برای مردان و چه برای زنان؟

2. کشیدن پوست صورت و پیشانی برای رفع چین و چروک های آن جهت زیبایی که از نظر طبّی نیز لزومی ندارد؛ چه برای مردان و چه برای زنان؟

3. رفع تیرگی و پف دور چشم و نیز تیرگی و چروک دور لب جهت زیبایی که از نظر طبّی نیز لزومی ندارد؛ چه برای مردان و چه برای زنان؟

4. رفع تیرگی ها و لکه های موجود در پوست و نیز رفع فرورفتگی های صورت جهت زیبایی که از نظر طبّی نیز لزومی ندارد؛ چه برای مردان و چه برای زنان؟

5. رفع افتادگی پلک، رفع خطوط اخم و خنده و رفع غبغب جهت زیبایی که از نظر طبّی نیز لزومی ندارد؛ چه برای مردان و چه برای زنان؟

6. بالا کشیدن ابرو، برجسته سازی گونه و چانه، بزرگ کردن لب ها یا کوچک کردن آنها و چاق کردن صورت جهت زیبایی که از نظر طبّی نیز لزومی ندارد؛ چه برای مردان و چه برای زنان؟ و آیا هزینه ای که صرف امور مذکور می گردد، مشمول خمس می شود یا خیر؟

جواب: اگر اعمال مذکور موجب لمس و نظر حرام نباشد و برای شخص ضرر نداشته باشد و مفسده دیگری نیز مترتّب نشود، مانع ندارد و اما پولی که مصرف می شود اگر عرفاً مؤونه زندگی محسوب نشود، باید تخمیس شود. والله العالم.

استفاده از لنز چشمی برای زیبایی 

سوال: استفاده از لنز چشمی برای زیبایی که خانم ها بیشتر مصرف می کنند و ظاهر شدن در جامعه چگونه است؟ 
جواب: فی نفسه اشکال ندارد، ولی اگر این عمل به وسیله مرد نامحرم انجام شود حرام است و اگر دکتر محرم انجام دهد از این جهت مانع ندارد، ولی ظاهر نمودن صورت در بین نامحرمان جایز نیست. والله العالم 

عمل زیبایی پستان 

سوال:  جراحی پستان، که خانم ها برای زیبایی و موزون و طبیعی شدن اندازه این عضو انجام می دهند، که از نظر طبی نیر لزومی ندارد، 
1. چه حکمی دارد؟ 
2. هزینه ای که صرف امور اینچنینی می گردد، مشمول (خمس) می شود یا خیر؟ 
جواب:  درصورتی که مستلزم ارتکاب حرام مانند نظر و لمس نامحرم نباشد فی نفسه اشکال ندارد و هزینه آن اگر از عوائد بین سالی که اقدام به عمل مذکور می نماید باشد خمس ندارد. والله العالم

عمل زیبایی توسط غیر مماثل 

سوال: آیا چنانچه خانمی دارای عیبی ظاهری در قسمتی از بدنش (مثلاً صورت) باشد می تواند جهت انجام زیبایی و جهت همسرش به پزشک مرد مراجعه کند؟ (بر فرض اینکه پزشک زن مناسبی در این خصوص در دسترس نباشد). 
جواب: بعید نیست درصورتی که عیب در حدی باشد که موجب نفرت زوج شود جایز باشد. والله العالم

احکام عمل زیبایی طبق نظر آیت الله صافی گلپایگانی

 

Share

دیدگاه‌ها

سلام برداشتن خال روی صورت که مادر زایی است گناهه یا نه

علیکم السلام
اگر ضرر قابل توجهی نداشته باشد و مستلزم امور حرام از قبیل لمس و نظر حرام نباشد مانع ندارد.