جمعی ازخواهران طلبه جدیدالورود حوزه علمی استان مازندران و مسئولین و مدیران حوزه آن استان با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله جوادی آملی دیدار و گفت وگو کردند.
شاگردان یک زنی ممکن است مرجع تقلید بشوند اما خود او مرجع نمی شود برای اینکه کار اجرایی است، البته مرجعیت زن برای زنان دلیلی بر منعش نیست ولی منظور این است که کارهای اجرایی برای مردهاست برای اینکه او دیگر لازم نیست خودش را بپوشاند چون عظمت زن در همان حیای اوست، عظمت زن در همان عفاف و حجاب اوست این طور نیست که زن را محدود کرده باشند زن محترم است
آیت الله جوادی آملی در این دیدار با بیان اینکه «روح انسان، مجرّد و ملکوتی است و مذکر و مؤنث ندارد و انسان باید به تزکیه روح بپردازد»، بیان داشت: رسالت انبیاء که تعلیم کتاب و حکمت و تزکیه نفوس است برای جان انسان است و جان انسان نه مذکّر است نه مؤنث، نه مرد است نه زن; زیرا روح مجرّد است. تعبیرات قرآن کریم هم تزکیه نفوس است ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها ٭ فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾ سخن از تزکیه روح است و روح نه مرد است نه زن، اسلام با انسان کار دارد، انسان نه مرد است نه زن.
وی افزود: اما آنچه مهم است دین، با انسان و با هویّت انسان و با جان انسان کار دارد این جان نه مرد است نه زن، لذا در اسلام هیچ کمالی از کمالات الهی مشروط به ذکورت یا ممنوع به انوثت نیست این طور نیست که مرد بودن شرط باشد یا زن بودن مانع باشد. مسأله نبوّت، رسالت، امامت، مرجعیت اینها کارهای اجرایی است کارهای اجرایی به عهده مردهاست بخشی از کارها مشترک است، اما پشتوانه نبوّت، پشتوانه رسالت، پشتوانه امامت و خلافت همان مقام شامخ ولایت است که زن هم می تواند ولیّ الله شود، مرد هم می تواند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: می بینید صدیقه کبرا(س) طبق نقل مرحوم کلینی از امام بعد از رحلت پیغمبر جبرئیل بر او نازل می شد وجود مبارک صدیقه کبرا(س) اسرار را از جبرئیل می شنید بعد به امیرالمؤمنین(ع) می فرمود و امیرالمؤمنین آن ها را می نوشت، مصحف فاطمه این است بنابراین هیچ ادبی، هیچ کرامتی، هیچ کمالی مشروط به ذکورت یا ممنوع به انوثت نیست که زن نباید این را داشته باشد حتی جریان مرجعیت را شما بارها شنیده اید مرجعیت یک کار اجرایی است اما زن می تواند آن قدر درس بخواند، فقه بیاموزد فقیه بشود که شاگردانی تربیت کند که شاگردان او بشوند مرجع، این مقام که مثلاً زن به حدّ صاحب جواهر یا شیخ انصاری برسد این راه باز است، شاگردان یک زنی ممکن است مرجع تقلید بشوند اما خود او مرجع نمی شود برای اینکه کار اجرایی است، البته مرجعیت زن برای زنان دلیلی بر منعش نیست ولی منظور این است که کارهای اجرایی برای مردهاست برای اینکه او دیگر لازم نیست خودش را بپوشاند چون عظمت زن در همان حیای اوست، عظمت زن در همان عفاف و حجاب اوست این طور نیست که زن را محدود کرده باشند زن محترم است.
وی با تأکید بر مقام والای زن به اهمیت مسأله ازدواج اشاره کرد و ادامه داد: مادر شدن از بهترین وظایف یک زن است، منتها حالا هم درسش را می خواند هم مادریش را می کند این به عنوان یک فضیلت دینی مطرح است ازدواج به معنای اجتماع نر و ماده نیست، آ ن در حیوانات هم هست پیوند مذکر و مؤنث نیست آن را خیلی ها دارند اما رسول گرامی(ص) فرمود چه زن چه مرد وقتی ازدواج کردند نیمی از دینشان محفوظ است، ازدواج یک امر ملکوتی است یک امر مُلکی نیست می بینید چه جلال و شکوهی خدا برای عفاف زن و حرمتی برای زن قائل است.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به قرآن کریم به تبیین مسأله کمال و مقام زن پرداخت و ابراز داشت: کمال زن در تفسیر قرآن است، در تفسیر نهج البلاغه است، کمال زن در این است که امام فرمود از دامن او مرد به معراج برود مبادا خدای ناکرده خودتان را ارزان بفروشید ،مبادا عظمت و جلال و شکوه زن را کم بگیرید وقتی ذات اقدس الهی به پیغمبر(ص) سفارش می کند می گوید به یاد مریم باش ﴿وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ مَرْیَمَ﴾ این پیغمبر است! تربیت کردن فرزند صالح به قول سعدی کار هر زنی نیست «طفل دانشمند کی پرورد نادان مادری» مادری، از بهترین مقام و برجسته ترین مقام زن است.
وی به اهمیت مسأله فضاهای سایبری و پاک و تطهیر کردن این فضا به عنوان یکی از وظایف انسان اشاره کرد و گفت: آنچه به فضای مجازی نام گرفته، فضایی حقیقی است، چرا که اگر این وسیله، وسیله نقل و انتقال اندیشه و فکر است پس فضا، فضای حقیقی است، لذا شما حالا که به علم بار یافتید، به حوزه ها رسیدید و مشکلات جامعه را حل می کنید، آن بداخلاقی ها و مسموم بودن این فضاها را شناسایی کنید، و این فضای حقیقی را تطهیر کنید.
مفسر برجسته قرآن کریم در پایان ابراز داشت: باید بدانید علم به تنهایی خودش مطلوب نیست علم، نردبان است علم مثل یک شمشیری است که انسان باید با این شمشیر دشمن را از پا در بیاورد؛ بدترین دشمن همان غرور و هوای نفس و اینهاست، اگر بعد از یادگیری علم، در ما یک تواضعی، یک تقوایی، یک وارستگی، یک بزرگواری، یک فرشته منشی ایجاد کرد خدا را شاکر باشیم که علم را فهمیدیم اصلاً علم آن است که انسان را شبیه فرشته کند.