این چهل شب (اربعین کلیمی) - قسمت دوم: قدم در راه بگذار...(فیلم، صوت، متن)
این چهل شب (اربعین کلیمی) - قسمت دوم: قدم در راه بگذار...(فیلم، صوت، متن)
خوشه ای از خرمن معارف اربعین موسوی، به بیان استاد محمدتقی فیاض بخش - ذی قعده و ذی حجه ۱۴۴۲ - قسمت دوم: قدم در راه بگذار...
برای دسترسی به سایر قسمتهای برنامه «این چهل شب استاد فیاض بخش» اینجا کلیک کنید
خلاصه مطالب برنامه دوم:
▼ بحث در مورد لوازم جدی برای بهره مندی بیشتر از اربعین موسوی
◍ حضرت موسی(علیه السلام) همواره انتظار لقای الهی را میکشید و از خداوند متعال درخواست لقاء می کرد تا اینکه وعده لقاء در اربعین موسوی به او داده شد: «وَ وَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ» (سوره اعراف، آیه 142)
◍ نکته مهم این است که در همین دوران کوتاه عمر باید انسان بهره کافی ببرد وگرنه اگر انسان بهره ای نبرد و یا بهره کمی ببرد برای او در روز حساب حسرت ابدی در پی خواهد داشت و همین امر هم همواره باعث دلشوره اولیای الهی بوده است.
از رباط تن چو بگذشتی دگر معموره نیست
زاد راهی بر نمی داری ازین منزل چرا
◍ حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) با بعضی از اصحاب خاص خود مانند نوف بکالی برخی از اسرار الهی را در میان می گذاشتند و در بیانی به او فرمودند: برای علاج آرزوها، انانیت ها، شهوات و صفات رذیله ای که مانع حرکتت می شود به پناهگاه و کهف خوف پناهنده شو.
وبه او خواندن این دعا را سفارش فرمودند: «إِلَهِي إِنَّهُ مَنْ لَمْ يَشْغَلْهُ الْوُلُوعُ بِذِكْرِكَ وَ لَمْ يَزْوِهِ السَّفَرُ بِقُرْبِكَ كَانَتْ حَيَاتُهُ عَلَيْهِ مِيتَةً وَ مِيتَتُهُ عَلَيْهِ حَسْرَة»
◍ اولین قدم در رسیدن به میقات موسوی، اراده جدی است، زیرا اموری مانند نماز شب، مراقبه، ذکر و ... اراده جدی می خواهد و این اراده زمانی محقق خواهد شد که شخص ارزش هدف را بداند و چه هدفی بالاتر از لقاء محبوب کل و محبوب عالم.
◍ در مکتب مولی حسینقلی همدانی(رحمه الله) و به تبع ایشان علامه طباطبایی(رحمه الله) و استاد سعادت پرور(رحمه الله) سیر به سوی محبوب از طریق معرفت النفس است و عبد در درجه اول باید بداند محبوب درون اوست و نزدیک تر از هر کس به اوست و مهم این است که او را بیابد:
سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد
و آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد
◍ یکی از نکات مهم دیگر این است که این لقاء برای هرکس متناسب با مرتبه او رخ می دهد و قطعا مشاهده حسی نیست کما اینکه ابابصیر به طور مادرزاد نابینا بود و از امام صادق(علیه السلام) در مورد رویت خداوند در قیامت پرسید: که حضرت فرمودند نه تنها در قیامت بلکه برای برخی قبل از قیامت هم حاصل می شود.
و پس از اندکی تأمل فرمودند: ابابصیر؛ آیا تو خدا را نمی بینی؟
◄ البته در اینجا سخن در لقاء عقل و دل و چشم باطن است ...
افزودن دیدگاه جدید