طراحی ساختار سخنرانی/ درس سوم

درسنامه؛
سخنرانی و فن بیان

سخنرانی یکی از عجیب ترین بسترهای ارتباطی است، در این ارتباط شما مجبورید با چند نفر - یا چند هزار نفر - به صورت همزمان ارتباط برقرار کنید و سعی کنید که نظر همه آنها را جلب کنید و کاری کنید که آنها به صحبت شما گوش کنند. 

اما مشکل اینجاست که مخاطب وقتی احساس کند که صحبت شما جذابیت زیادی ندارد، ترجیح می دهد که به سراغ موضوعات جذاب دیگری برود، مثلا موبایل! نکته تلخ برای هر سخنران این است که اگر ما به اندازه کافی جذاب نباشیم، همواره موضوعات جذابی در موبایل هر کسی وجود دارد که می تواند به آنها مراجعه کنید، شبکه های اجتماعی، بازی های جذاب و چک کردن ایمیل و... .

به همین دلیل لازم است که رفتار مخاطبان در هنگام سخنرانی را بشناسیم و بر اساس رفتار آنها، ساختار سخنرانی خود را طراحی کنیم.

واقعیت این است که مخاطبان، یک سخنرانی را به سه جز تقسیم می کنند و هر جز اثر کاربردی خود را خواهد داشت. این سه جز عبارتند از:

  • شروع سخنرانی
  • میانه (بدنه) سخنرانی
  • پایان سخنرانی 

اکنون به هرکدام از این اجزا می پردازیم و آنها را بررسی خواهیم کرد.

شروع سخنرانی
در لحظات شروع سخنرانی، مخاطبان حداکثر توجه به سخنران را دارند و شما به عنوان سخنران، حداکثر ۹۰ ثانیه فرصت دارید تا نظر مخاطبان را جلب کنید و به آنان دلیلی بدهید که به بقیه صحبت شما گوش کنند.

متاسفانه اکثر سخنرانان در لحظات شروع سخنرانی بدترین استفاده را می برند و به جای این که تمام تلاش خود را برای جلب نظر مخاطبان داشته باشند، به بیان مقدمات خسته کننده و با صدایی یکنواخت و آرام به صحبت می پردازند.

شما در شروع سخنرانی باید فقط به یک چیز توجه کنید: به مخاطب دلیلی بدهید که به بقیه صحبت شما گوش کند و اگر در این کار موفق باشید، مسلما یک گام کلیدی در سخنرانی را به خوبی برداشته اید و اگر نه، مطمئن باشید که اگر مخاطبان جذابیتی در ابتدای صحبت شما پیدا نکنند، به احتمال خیلی زیاد به باقی صحبت شما نیز گوش نخواهند کرد.

توصیه من همواره این است که اگر برای انجام یک سخنرانی ۵ بار تمرین می کنید، برای شروع آن ۲۰ بار تمرین کنید و دقیقا بدانید که در ابتدای صحبت می خواهید چه کارهایی انجام بدهید و چگونه رفتار کنید.

روش های زیادی برای شروع سخرانی وجود دارد که من دو نوع از روش های شروع را با شما در میان می گذارم:

۱- استفاده از داستان: یکی از بهترین انواع شروع سخنرانی، به کار بردن داستان است. اگر شما یک داستان مرتبط با موضوع سخنرانی خود پیدا کنید و آن را به صورت جذاب تعریف کنید، مطمئن باشید که مخاطبان با شما همراه خواهند بود زیرا داستان ها دقیقا مطالب با الگوی مطلب مغز انسان ها هستند و مغز انسان به آنها علاقه زیادی نشان می دهد.

۲- بیان یک شکاف: دومین روش بسیار کاربردی برای شروع سخنرانی بیان یک شکاف یا یک مشکل است و در ادامه مطرح کنید که قصد دارید با سخنرانی خود این شکاف را پر کنید و یا راهکاری برای این مشکل مطرح کنید. 

پیشنهاد می کنم برای سخنرانی خود همواره از جذاب ترین روش های ممکن استفاده کنید و کاری کنید که مخاطبان شما، دلیل کافی برای گوش دادن به ادامه صحبت داشته باشند.

میانه سخنرانی
شما در میانه سخنرانی - پس از آن که در آغاز سخنرانی دلیلی به مخاطب داده اید که به شما گوش کند - به بیان توضیحات می پردازید و نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که تا حد ممکن باید مطالب با مثال و توضیحات تکمیلی ارائه شود و فقط از بیان اطلاعات خشک و خالی پرهیز کنید و سعی کنید که با بخش بندی، پرسیدن سوال از دیگران، ارائه مثال و داستان، بررسی موردی و... مطالب خود را جذاب بیان کنید.

حتما در مورد موضوع سخنرانی خود به اندازه کافی اطلاعات داشته باشید و کاری کنید که مخاطب این احساس را داشته باشد که شما از دانش و تسلط کافی در مورد این موضوع برخوردارید.

پایان سخنرانی
پایان سخنرانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا پایان سخنرانی است که تعیین می کند مخاطبان از صحبت شما چه برداشتی خواهند داشت.

متاسفانه اکثر سخنرانان، پایان سخنرانی را به بدترین نحو ممکن انجام می دهند و معمولا مخاطبان متوجه نمی شوند که اصلا سخنرانی به پایان رسیده است. 

اما سخنرانان حرفه ای، یک پایان به یاد ماندنی و اثرگذار برای سخنرانی خود طراحی می کنند و پس از جمع بندی صحبت شان به صورت بسیار مختصر، از مخاطبان به انجام یک کار و یا یک نوع تفکر واضح دعوت می کنند. 

شما همواره باید پایان سخنرانی خود را به اندازه شروع آن تمرین کنید و دقیقا بر روی تک تک کلمات و عبارات خود فکر کنید و آن را بیان کنید و فقط به یک خداحافظی خشک و خالی بسنده نکنید.

اکنون که با سه جز اصلی یک سخنرانی آشنا شدید، لطفا به فایل صوتی قبلی که از معرفی خود ضبط کرده اید توجه کنید و بینید که صحبت را چطور شروع کردید و چطور به پایان رساندید؟ اکنون روی این دو قسمت توجه ویژه ای داشته باشید و ببینید چطور می توانید دلیل خوبی به مخاطب بدهید که به صحبت شما گوش کند و چطور می توانید یک پایان مقتدرانه و ارزشمند داشته باشید؟

همین الان دست به کار شوید و یک فایل صوتی اثرگذار از معرفی خود ضبط کنید!

 

منبع: درسنامه

Share